خانواده و کودکان، فیلم و ویدئو، پزشکی و سلامت، دکوراسیون
هیولاهای پرهزینه؛ ۶ مورد از گرانقیمت ترین پرنده های نظامی ارتش ایالات متحده

هیولاهای پرهزینه؛ ۶ مورد از گرانقیمت ترین پرنده های نظامی ارتش ایالات متحده

از زمان شروع پروژه ساخت جنگنده پیشرفته و پنهانکار F-35 Lighting II و افزایش دائمی هزینه های اون که میشه از عبارت «پول ریزی» واسه اون استفاده کرد، بسیاری هزینه مالی و وقتی این پروژه رو به نقد کشیده ان. اما F-35 تنها یکی از پروژه های نظامی گرون پنتاگون در تاریخ صنعت نظامی آمریکا بوده.
به لطف اینترنت و دسترسی آزاد و عمومی مردم به اطلاعات بود که پروژه ساخت F-35 و هزینه های سرسام آور اینجور خبرساز شده وگرنه قبل از اونم پروژه هایی با هزینه های باور نکردنی انجام شده بود. در حالی که بمب افکن B-21 Raider به زودی وارد مرحله تولید انبوه می شه، ایده خوبیه که به گذشته نگاه کنیم و گرون ترین پروژه های ساخت پرنده های نظامی در نیروی هوایی آمریکا رو بررسی کنیم.

واسه درک بهتر این هزینه ها باید بدونین که پیشرفت و تولید هواپیمای F-35 بیشتر از ۱٫۵ تریلیون دلار بوده و واسه ساخت هر فروند از این جنگنده پیشرفته بیشتر از ۱۱۵ میلیون دلار هزینه شده.
اینم بگیم که هواپیماهای مخصوص رییس جمهور آمریکا که عموماً از اونا با عنوان Air Force One یاد می شه در این فهرست جایی ندارن. هر کدوم از این هواپیماها بیشتر از ۶۰۰ میلیون دلار هزینه داشته و به خاطر همین می تونستن در رتبه دوم فهرست گرانقیمت ترین پرنده های ارتش آمریکا قرار گیرند اما به دلیل این که هواپیماهایی خاص بوده و فقط دو فروند از اونا در سرویس قرار داره عزممونو جزم کردیم که اونا رو مورد توجه قرار ندیم.

۱- E-2D Hawkeye

هواپیمای اخطار سریع تاکتیکی E-2D Hawkeye ساخت شرکت نورثروپ گرومان از دهه ۱۹۶۰ تا حالا در خدمت نیروی دریایی آمریکا بوده.
نمونه های مدرن E-2D Hawkeye واسه همون ماموریتای اولیه به پرواز در میان اما یا سیستمای آویونیک،ارتباطی و سنسورهای بسیار پیشرفته. قیمت هر فروند از نسخه های مدرن این هواپیمای تجسسی ۲۳۲ میلیون دلار برآورد شده.

۲- VH-71 Kestrel

هلیکوپتر VH-71 Kestrel تنها هلیکوپتر این فهرسته که دیگه در سرویس قرار نداره. هزینه ساخت هر فروند از این پرنده ۲۴۱ میلیون دلار بوده و قرار بود جانشین هلیکوپتر Marine One واسه مسافرتای کوتاه رییس جمهور و دیگه ماموریتا شه اما هزینه پیشرفت اون از کنترل خارج شده و به خاطر همین ادامه پیشرفت اون لغو شد.
همه مدلای این هلیکوپتر به کانادا فروخته شد تا از قطعات اون استفاده شه.

مطلب دیگر :   باکس آفیس هفته منتهی به ۲۲ مرداد؛ شروع نسبتاً خوب «آنابل: خلقت» در فرو ریختن «برج تاریک»

۳- P8-A Poseidon

هواپیمای ضد زیردریایی P8-A Poseidon تنها ۱۰ سال عمر داره و از سیستمای اخطار سریع و نبردهای سطحی هم برخورداره و در صورت نیاز می تونه واسه دفاع از خود با جنگندهای دشمن هم وارد جنگ شه.
همه این قابلیتا با هزینه ای ۳۲۶ میلیون دلاری واسه هر فروند ممکن شده.

۴- C-17 Globemaster III

هواپیمای نظامی باری C-17 Globemaster III واسه شرکت بوئینگ یه شاهکار واقعیه که حدود ۲۵ سال از ساخت اون گذشته و هیچ هواپیمای باری دیگری در ارتش آمریکا قابلیتای اونو نداره. هزینه ساخت و نگهداری از یه فروند هواپیمای باری C-17 Globemaster III حدود ۳۳۸ میلیون دلار برآورد شده.

۵- F-22 Raptor

جنگنده F-22 Raptor که از دید پیشرفته بودن تکنولوژی تنها بعد از داداش جوانترش F-35 قرار میگیره هنوزم در خیلی از معیارها می تونه حریف سرسختی واسه Lightning II باشه از جمله در مورد هزینه ساخت. هر فروند از این جنگنده ۳۵۰ میلیون دلار هزینه داره و بسیاری می گن که نه فقط نباید تولید اون متوقف شه بلکه به دلیل قدرت و به درد بخور بودن اش، پنتاگون باید تولید اونو از سر گیرد.

۶- B-2 Spirit

موقع تولید، برآورد شده بود که هزینه ساخت هر فروند بمب افکن رادارگریز و پنهانکار B-2 Spirit حدود ۷۳۷ میلیون دلاره که اونو به گرانقیمت ترین پرنده نظامی که تا حالا ساخته شده تبدیل می کنه.
اما با در نظر گرفتن روزآمدسازیای زیاد و تغییراتی که در سالای گذشته روی اون انجام شده میشه گفت که هزینه ساخت هر فروند بمب افکن B-2 Spirit به رقم باور نکردنی ۲٫۱ میلیارد دلار می رسه.