خانواده و کودکان، فیلم و ویدئو، پزشکی و سلامت، دکوراسیون
کاهش مصرف شیر باعث پوکی استخوان و شکستگی لگن می‌شود

کاهش مصرف شیر باعث پوکی استخوان و شکستگی لگن می‌شود

وضعیت مصرف لبنیات در کشور به سطح خطرناکی رسیده. شیر، پنیر و ماست بسیار گران شده و هم‌چون خشکبار، اشتیاق مردم به خرید اون، خیلی کم شده  است. اگه فردی در طول سال، پسته کیلویی ۲۴۰ هزار تومن مصرف نکنه، هیچ مشکلی واسه سلامتی ایشون و تراکم استخون ایجاد نمیشه. اما اگه فردی در طول سال، لبنیات مصرف نکنه، نه فقط سلامتی خود رو تهدید می کنه، بلکه با بیماریایی که در آینده گریبان اونو می گیره، هزینه بهداشت جامعه رو به واسطه نیازای درمانی و مراقبتی شدیدا زیاد می کنه.
بخاطر این، واسه صنعت بهداشت یه کشور به صرفه تره تا سلامت دندون و تراکم استخون کودکان و نوجوانان رو پیشرفت بخشن تا در آینده، جامعه سالم تری رو منتظر باشیم.

۹۰ درصد ایرانیان، کم‌تر از حد عادی، شیر مصرف می‌کنن. حالا سرانه مصرف شیر در ایران، ۵٠ لیتره؛ یعنی با این شرایط گرانی، گروه‌های کارگر، تقریبا لبنیات رو از سبد تغذیه‌ای‌شون حذف کرده‌ان، درحالی ‌که در دنیا واسه پیشگیری از دچار شدن به مریضی‌ها و تأمین سلامت مردم، شیر رو به صورت رایگان به مردم میدن؛ چراکه می‌دانند سود کرده‌ان و لازم نیس در آینده هزینه‌ای واسه درمان پرداخت کنن. حالا شما همین الان سری به دندونپزشکی‌ها و کارشناسان ارتوپد بزنین تا مشکلات به وجود اومده به وسیله کمبود کلسیم رو در میان مراجعه‌کنندگانشان ببینین.
حتما در بین اعضای خونواده و فامیل شما، افراد زیادی رو می شناسین که هر ماه به دنبال دندون دکتر و ارتوپد هستن!

اما در سالهای گذشته، روند صعودی قیمت لبنیات که در مهر و آبان ۹۷ به بالاترین درجه رسید، به حدی رسیده که مثل خرید کتاب و خشکبار، کالای لوکس شده و خیلی از مردم، عطایش رو به لقایش بخشیده ان. اما هزینه این عطابخشی، واسه صنعت بهداشت ایران که با سیلی از جمعیت پیر تا ۲۰ سال آینده روبرو شدن، بسیار بالا هستش.

وزارت بهداشت ایران در آبان ماه ۹۷، ۲ بار نسبت  به کاهش خیره کننده و خطرناک مصرف لبنیات در ایران اخطار داد. دکتر حریرچی که این روزا سخنگویی دستگاه بهداشت کشور رو رو دوش داره اعلام کرد:

 «به نمایندگی از وزارت بهداشت به روشنی اخطار می‌دهم که تازگیا با افزایش شدید قیمت شیر و لبنیات و با در نظر گرفتن کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف شیر و لبنیات کاهش زیادی داشته.»

کاهش سرانه مصرف شیر

سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی پس از حذف یارانه‌ها در ‌سال ٨٩ و در ادامه اون، تورم شدید سال‌های ٩٠ و ٩١ و کاهش قدرت خرید خونواده‌ها بشدت کم شد.
درهمین سال‌ها بود که به اقرار مسئولان وزارت بهداشت، مریضی‌ها و مشکلات به وجود اومده به وسیله مصرف کم شیر و لبنیات در کشور به شکل زیادی بالا رفت، تا جایی که حالا وزارت بهداشت از دولت می‌خواهد اقدامات حمایتی مثل پخش شیر در مدارس یا بسته‌های غذایی حمایتی واسه گروه‌های کم‌بهره مند و آسیب‌پذیر بکنه. سخنگوی وزارت بهداشت قبل از این در چهاردهم آبان هم گفته بود که کاهش مصرف لبنیات در کشور به مرز خطر رسیده.

اخطار رییس اتحادیه صنایع لبنی ایران

«وضع فعلی مصرف لبنیات درکشور وخیمه.» این جدیدترین عکس العمل رییس  اتحادیه صنایع لبنی ایرانه. اون گفته بود که در برنامه پنجم پیشرفت اومده که هر ایرونی روزانه باید نیم‌لیتر شیر مصرف کنه، صنایع هم برهمین پایه برنامه‌ریزی کردن و ظرفیت تولید کافی رو هم داشتن، اما پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، با این‌که وعده پشتیبانی از تولید‌کننده رو داده بودن اما واقعیت اینه که پشتیبانی‌ها حتی قبل از اجرای این طرح هم کمتر شد.

مطلب دیگر :   هیولاهای پرهزینه؛ ۶ مورد از گرانقیمت ترین پرنده های نظامی ارتش ایالات متحده

قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، مردم هر روز می‌تونستن از اجناس لبنی استفاده کنن، اون زمان این امکان وجود داشت که به استاندارد جهانی نزدیک شد و سرانه مصرف لبنیات رو تا ١٠٠ لیتر هم بالا برد، اما پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، سرانه مصرف لبنیات در میان مردم کم شد.
واقعا هم لازم نیس در این مورد آماری ارائه داد، کافیه چندنفر به کارخانه‌های تولید‌کننده اجناس لبنی فرستاده شن تا اندازه ورودی و خروجی اجناس لبنی رو سبک سنگین کنن، ماجرا به طور کامل روشنه.»

آمارهای ناراحت کننده

بررسی‌ها نشون می‌دهد ۴٠‌درصد زنان بزرگسال و ٣۵‌درصد مردان بزرگسال، کاهش تراکم استخون دارن و دست کم ٢,٢‌میلیون نفر از ایرانیان دچار پوکی استخون هستن. حالا به همه اینا گزارش ۵٠‌هزار مورد شکستگی لگن به وجود اومده به وسیله پوکی استخون در سالمندان رو هم باید اضافه کرد.
در ایران باید سرانه مصرف لبنیات به ١٧٠ تا ١٨٠ لیتر می‌رسید، اما با این شرایطی که هست، امکان رسیدن به اینجور جایگاهی وجود نداره.

همه این اجناس با کم شدن مصرف و خرید مواجه شده‌ان، کارخانه‌ها دیگه نمی‌تونن سرمایه در گردش‌شون رو تأمین کنن، وقتی که اجناس گران می‌شه، باید واسه تأمین سرمایه وام بگیرن، وام‌های سنگین، سودهای بالایی هم می‌خواهد و درآخر تولیدکنندگان توان پرداخت پیدا نمی کنن، کمر کارخانه‌داران از گرانی اجناس درحال خم‌شدنه و منتهی به تعطیلی یه به یه این صنایع شده.

گرانی اجناس لبنی تقصیر تولیدکننده‌ها نیس، وقتی که مواد بسته‌بندی گران می‌شه، برچسب اجناس گران می‌شه، هزینه حمل‌ونقل بالا می‌رود و… چاره‌ای نیس جز بالابردن قیمت محصول.» به گفته اون، از وقتی که یارانه‌ها حذف شده‌ان، هم قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، هم تولید کارخانه‌ها کم شده، کار به جایی رسیده که حتی کارخانه‌های خصوصی هم متضرر شده‌ان.

مراقب لبنیات سنتی باشین

نتیجه های به وجود اومده به وسیله کاهش سرانه مصرف لبنیات رو خود مردم باید پرداخت کنن؛ چون که مریضی‌ها گریبان اونا رو می‌گیرد. اما این همه ماجرا نیس، الان گرایش مردم به به کار گیری شیره های سنتی بالا رفته؛ در حالی ‌که شیره های سنتی احتمال دچار شدن به تب مالت رو زیاد می کنن. این اجناس تنها گرما دیده‌ان در حالی ‌که واسه پاستوریزه‌شدن، شیر نیاز به سرمادهی هم داره.

دمای شیر باید کنترل شه، میکروب‌ها در فضای گرم بهتر می‌تونن رشد کنن تا در فضای سرد. ردر همین شرایط بد اقتصادی خیلی از کارخانه‌های تولید‌کننده لبنیات ناچار به تعطیلی شده‌ان و می‌توان گفت ۵٠ تا ۶٠‌درصد کارخانه‌ها ورشکست و بسیاری دیگه با مشکل مواجه شده‌ان. از اون طرف بعضی از تولیدکننده‌ها واسه پیداکردن بازار بهتر فروش در کشورای همسایه سرمایه‌گذاری کرده‌ان؛ مثل عراق و آذربایجان.

در این شرایط، بخشی از درآمد ماهانه خود رو صرف مصرف لبنیات کنین