خانواده و کودکان، فیلم و ویدئو، پزشکی و سلامت، دکوراسیون
با انواع «شکلات» و فواید و مضرات هر یک آشنا شوید

با انواع «شکلات» و فواید و مضرات هر یک آشنا شوید

شکلات یکی از محبوب ترین خوراکیای دنیا هستش.

این ماده غذایی خوش طعم واسه خیلی از ما یادآور خوشایندترین احساسات و خاطرات زندگی ما هستش، چون بیشتر بچه ها علاقه زیادی به شکلات دارن، علاقه ای که تا دوران بزرگسالی کم و بیش به قوت خود باقی می مونه.

از طرفی، جایگاه خاص شکلات، اونو به یه هدیه مهم و پرطرفدار هم تبدیل کرده، تا جایی که شکلاتای خوش رنگ و لعاب پای ثابت هدایای عشاق در روز ولنتاین یا همون روز عشق هم هستن و اونا با این هدیه طعم شیرین و دلپذیر عشق رو به همدیگه می چشانند و علاقه خود رو میگن.

اما شکلات شکلای جور واجور مختلفی داره که هر کدوم ویژگیای متفاوتی دارن. از طرفی، تحقیقات زیادی درباره فواید و مضرات مصرف شکلات انجام شده که امتیازات و مشکلات هر کدوم از شکلای جور واجور این ماده غذایی رو رو کرده. در ادامه می خوایم با شکلای جور واجور شکلات و فواید و مضرات هر کدوم از اونا آشنا شیم.

شکلای جور واجور شکلات

شکلاتا سه نوع هستن: شکلات سفید، شکلات شیری و شکلات تلخ.

شکلات سفید: این نوع شکلات شامل کره کاکائو، شکر و شیره. شیرین ترین نوع شکلات در میان سه یه جور که به اونا گفته شد، همین شکلات سفیده. این نوع شکلات از ۲۰ درصد کره کاکائو، ۱۴ درصد مواد جامد شیری، ۳/۵ درصد چربی شیر و حدود ۵۵ درصد مواد شیرین کننده تشکیل می شه.

واسه طعم دادن به شکلات سفید به اون وانیل اضافه می کنن. ماده دیگری که به این نوع شکلات اضافه می شه لسیتین، یه جور ماده چربی داره که از اون واسه امولسیون کردن استفاده می شه.

شکلات شیری: شکلاتای شیری به خاطر طعم و رایحه دلپذیرشان پرطرفدارترین نوع شکلات هستن. این شکلات اولین بار به وسیله شرکت کادبوری که یکی از معروف ترین برنده های شکلاته، اختراع و با ترکیب کردن پودر شیر، کره کاکائو، پودر کاکائو و شکر تولید شد.

شکلات شیری نسبت به شکلات سفید قند و کالری کمتری داره و واسه جفت و جور اون از هیچ ماده جامد کاکائویی ای استفاده نمی شه.
طعم و بافت منحصر به فرد شکلاتای شیری اونو به انتخاب اول خیلی از مردم تبدیل کرده.

شکلات تلخ: شکلاتای تلخ بسیار مغذی هستن. این نوع شکلات شامل مقادیر مناسبی فیبر محلول، پر از مواد معدنی و دارای درصد بالایی کاکائوه. شکلات تلخ از دانه های کاکائو و مقدار مناسبی کره کاکائو جفت و جور می شه.

شکلاتای تلخ در مقایسه با شکلاتای سفید و شیری کمترین اندازه قند رو دارن. به خاطر همین کالری اونا کمتره و به اندازه دو نوع دیگه ضرر ندارن.

از شکلات تلخ در جفت و جور خیلی از خوراکیای خوشمزه مثل شکلای جور واجور کیکا، شیرینیا، بیسکوییتا و بستنیا استفاده می شه.
این نوع شکلات واسه کسایی که به شکلات علاقه دارن اما بهتر می دونن کالری کمتری دریافت کنن، انتخاب مناسبیه.

فواید مصرف شکلات

شکلات سفید: ماده اصلی شکلاتای سفید، شیره، پس این شکلاتا شامل کلسیم هستن. نقش بسیار مهم ماده کلسیم در بدن بر کسی پوشیده نیس.
شکلات سفید، کافئین نداره، پس باعث از دست رفتن آب بدن نمی شه.

شکلات شیری: این نوع شکلات به حفظ تعادل فشار خون کم می کنه.
در تحقیقی مشاهده شد کسایی که به مدت ۱۱/۳ سال شکلات شیری مصرف کرده بودن، خطر بروز مریضی قلبی کرونری و سکته مغزی در اونا کمتر بود.

شکلات تلخ: شکلات تلخ فواید فوق العاده ای واسه بدن داره.

  • واسه بهره مند شدن از خواص فوق العاده کاکائو، شکلات تلخ استفاده کنین. این نوع شکلات شامل مقادیر مناسبی فیبر محلول، منیزیم و مواد معدنی ای مثل آهن، پتاسیم، زینک و سلنیومه.
  • مصرف این نوع شکلات اندازه کلسترولای مضر رو در بدن کاهش و در مقابل، اندازه کلسترولای به درد بخور رو زیاد می کنه، در نتیجه خطر بروز بیماریای قلبی عروقی رو کم می کنه.
  • شکلات تلخ پر از آنتی اکسیدانه. آنتی اکسیدانا به بدن ما در مقابله با بیماریای کشنده کمک می کنن.
  • این نوع شکلات با کمک به حفظ انعطاف پذیری سرخرگا و جلوگیری از چسبیدن گلبولای سفید به دیواره های عروق خونی (دو دلیل شایع بسته شدن سرخرگا) می تونه گردش خون رو تقویت کنه، فشار خون رو کم کنه و از قلب ما در برابر بیماریای قلبی مراقبت کنه.
  • فلاونول موجود در این نوع شکلات کارکرد مغز رو بهتر کنه و توانایی اونو زیاد می کنه.
    خواص ضد التهابی شکلاتای تلخ واسه درمان صدمات مغزی ای مثل ضربه مغزی خوبه.
  • مصرف شکلات تلخ می تونه به کاهش وزن کمک کنه.
  • اگه ۲۰ دقیقه قبل از خوردن غذا، یه تیکه کوچیک شکلات تلخ رو روی زبون خود بذارین تا آب شه، این کار باعث تولید هورمونای سیری در مغز می شه، در نتیجه غذای کمتری می خورین. از طرفی، اگه بعد از غذا هم یه تیکه کوچیک شکلات تلخ بخورین، این کار میل تون رو واسه خوردن تنقلات در ساعات بعدی روز کم می کنه.

  • شکلات تلخ شامل فنیل اتیل آمینه، یعنی همون ماده ای که به مولکول عشق معروفه و وقتی عاشق میشیم در مغز ما تولید می شه.
    فنیل اتیل آمین مغز رو تشویق به تولید هورمونای شادی آور اندورفین می کنه.

 

مضرات مصرف شکلات

 

شکلات سفید: این نوع شکلات به خاطر قند بسیار زیادی که داره مصرف همیشگی اون خطر دچار شدن به دیابت و پوسیدگی دندانا رو بالا می بره. شکلاتای سفید بسیار شیرین هستن و کالری زیادی دارن. مضرات دریافت بیشتر از اندازه کالری واسه سلامتی بر کسی پوشیده نیس.
مصرف شکلات سفید کلسترول رو زیاد می کنه و وزن رو بالا می بره.

شکلات شیری: شکلاتای شیری تقریباً همون ویژگیای شکلاتای سفید رو دارن. همونطور که از اسم این شکلات بر میاد، شکلاتای شیری شامل درصد بالایی پودر شیر، شیر تغلیظ شده یا مایع هستن. هیچ کدوم این مواد اورگانیک نیستن. روغن هیدروژنه موجود در این مواد می تونه باعث مریضی قلبی کرونری، سکته مغزی، چاقی، دیابت و حتی سرطان شه.

شکلات تلخ: شکلاتای تلخ در کنار فواید فراوون شون، مضراتی هم دارن. این نوع شکلات کافئین زیادی داره.
ماده کافئین باعث کم آب شدن بدن می شه، مسأله ای که گوارش ما رو تحت اثر قرار میده. علاوه بر این، شکلات تلخ به دلیل اگزالاتی که در خود داره، می تونه خطر ایجاد سنگ کلیه رو هم بالا ببره. هم اینکه مصرف شکلات تلخ می تونه باعث بروز میگرن شه.

 

بهترین نوع شکلات کدامه؟

 

در کل شکلات هرچه تلخ تر باشه (با کاکائوی ۷۰ درصد و به بالا)، فلاونوئید موجود در اون بیشتره. فلاونوئید ماده ایه که در مواد غذایی ای مثل کلم بروکلی، پیاز، میوه و همینطور چای هست و شاید به بدن در مقابله با بعضی از شکلای جور واجور سرطان و بیماریا کمک می کنه.
شکلاتای شیری فلاونوئید بسیار کمی دارن و اندازه این ماده در شکلاتای سفید صفره.

علاوه بر این، همونطور که قبلاً گفته شد، شکلات تلخ به دلیل بیشتر بودن کاکائوی اون، فواید بیشتری نسبت به شکلاتای سفید و شیری داره و در مقایسه با اونا از چربی و قند کمتری برخورداره.

شکلات می تونه میان وعده خوبی باشه؟

طبق تحقیقات، یه تیکه کوچیک شکلات تلخ می تونه به عنوان یه میان وعده مناسب مورد استفاده قرار بگیره، چون مصرف اون، قند خون رو دچار افزایش سریع و یهویی نمی کنه.
دلیل این مسأله اون هستش که چربی موجود در شکلاتای تلخ، سرعت جذب قند در بدن رو کم می کنه.

کافئین موجود در شکلاتای تلخ هم به بالا رفتن موقت دقیق شدن و فوکوس کردن وانرژی کمک می کنه.
اما اگه در نظر دارین اندازه کافئین رژیم غذایی خود رو محدود کنین، باید یادتون باشه که شکلات تلخ یه ماده غذایی کافئین داره.

شکلات اگه به اندازه کم مصرف شه، نه باعث اضافه وزن می شه و نه آسیب ای به سلامت شما می زنه.

مطلب دیگر :   ترفندهای ساده آرایشی که با کمک آنها می توانید چهره خود را شاداب تر نشان دهید