خانواده و کودکان، فیلم و ویدئو، پزشکی و سلامت، دکوراسیون
آیا می دانستید هنگام از دست دادن وزن چه بر سر چربی های بدن می آید؟

آیا می دانستید هنگام از دست دادن وزن چه بر سر چربی های بدن می آید؟

جهان امروزی پر شده از رژیمای غذایی زودگذر که معمولاً واسه کاهش وزن و کاهش بافت چربی به کار می رن اما کمتر کسی تا حالا به این فکر کرده که یه کیلوگرم چربی چیجوری بعد از یه مدت رژیم غذایی محو می شه و پاسخی هم واسه این سوال مهم نیافته. حتی در سوالی مشابه که به بیشتر از ۱۵۰ دکتر، متخصص تغذیه و مربی ورزشی ارائه شد هیچکدوم نتونستن جواب واضحی به این سوال بدن و اونا هم متوجه بی اطلاعی از این موضوع در عین بالا بودن سطح علم خود شدن. بیشتر مردم می گن که درزمان روند کاهش وزن، بافت چربی به انرژی تبدیل می شه که باور به طور کاملً اشتباه و غیرواقعیه.

مشکل این تئوری اینه که قانون حفظ و ثبات ماده رو که در همه واکنشای شیمیایی پایدار می مونه زیر پا میذاره.
بعضی هم می گن که چربی به عضله تبدیل می شه که همچین چیزی شدنی نیس و یه سریای دیگه هم می گن که چربی از راه بخشی از روده بزرگ (کولون) دفع می شه.
در تحقیقات انجام گرفته فقط سه نفر به سوال فوق جواب درست دادن که نشون میده بیشتر از ۹۸ درصد فعالان در بخش سلامتی و کاهش وزن هیچ تصور درستی از چگونگی کاهش بافت چربی ندارن. پس اگه چربی به عضله و انرژی تبدیل نشده و از راه روده هم دفع نمی شه، چربی که با کم شدن وزن محو می شه به کجا میره؟

جواب درست و منطقی اینه که چربی به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شه.
دی اکسید کربن تولید شده در اثر سوختن بافت چربی رو هنگام تنفس بیرون داده و آب تولید شده در این روند هم وارد جریان خون شده و در ادامه از راه ادرار و عرق از بدن خارج می شه.
اگه شخصی ۵ کیلوگرم از بافت چربی خود رو از دست بده در حدود ۴ کیلوگرم اون از راه ریه ها دفع می شه (دی اکسید کربن) و یه کیلوگرم باقیمونده هم به آب تبدیل شده و در آخر به شکل ادرار یا عرق از بدن دفع می شه.
در واقع تقریباً تموم بافت چربی از راه تبدیل شدن به دی اکسید کربن و در روند تنفس از بدن خارج می شه.

این موضوع بسیار باورنکردنی و هیجان انگیزه اما در واقع باید بدونین که هر چی ما می خوریم در آخر از راه ریهامون برمیگرده. هر کربوهیدرات و تقریباً همه چربیایی که در بدن هضم می شه به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شه.

در مورد مشروبات الکلی هم همین موضوع صحت داره.

پروتئینا هم سرنوشت مشابهی دارن و فقط بخش کمی از اون به اوره و دیگه ترکیبات جامد تبدیل می شه که از راه ادرار از بدن خارج می شن.
تنها مواد غذایی که هضم نشده و دست نخورده به قسمت کولون روده بزرگ می رسن فیبرها هستن. غیر از فیبر، هر چیزی که می خورید در جریان خون و ارگانای بدن جذب شده و جایی نمی ره تا این که از راه تنفس، عرق یا ادرار از بدن خارج شن.

کیلوهای ورودی در برابر کیلوهای خروجی

هممون میدونیم که اندازه انرژی که وارد بدن می شه با مقدار انرژی که به وسیله بدن مصرف می شه مساوی میشه. اما انرژی ترکیب بسیار پیچیده ایه. دلیل این که دچار اضافه وزن یا کاهش وزن میشین رو میشه با پایش دقیق کیلوگرمایی که وارد بدن می شن یا از اون خارج می شن هم فهمید و نیاز نیس فقط به بررسی کیلوژولا و کالریای مبهم روی بیاریم. مثلا براساس تحقیقات انجام گرفته در آمریکا، هر شهروند آمریکایی به صورت میانگین روزانه ۳٫۵۵ کیلوگرم غذا و نوشیدنی وارد بدن خود می کنه.
از این مقدار ۴۳۰ گرم مواد مغذی بزرگ جامد، ۱۷ گرم فیبر و ۳٫۱۱ کیلوگرم آبه.

چیزی که این وسط سخنی از اون گفته نمی شه اینه که هر شخص به طور روزانه ۶۶۰ گرم هم اکسیژن وارد بدن خود می کنه که در کاهش یا زیاد شدن وزن یا بافت چربی هم مهمه. اگه ۳٫۵۵ کیلوگرم غذا و آب رو وارد بدن خود کنین و ۶۶۰ گرم اکسیژن هم به اون اضافه کنین، پس باید در آخر روز  ۴٫۲ کیلوگرم ماده هم از بدن شما خارج شه تا تعادل ورودی و خروجی برقرار بمونه وگرنه دچار اضافه وزن میشین. اگه بخواین کاهش وزن و کاهش بافت چربی رو تجربه کنین باید بیشتر از ۴٫۱ کیلوگرم از این مواد مصرفی رو در طول روز از بدن خود خارج کنین. هر شهروند آمریکایی، مثلا، روزانه ۴۳۰ گرم کربوهیدرات، چربی، پروتئین و مشروبات الکلی مصرف می کنه دقیقاً تولید ۷۷۰ گرم دی اکسید کربن و ۲۹۰ گرم آب و در حدود ۳۱ گرم اوره و دیگه ترکیبات جامد رو در بر داره که از بدن خارج می شن.

مطلب دیگر :   با انواع «شکلات» و فواید و مضرات هر یک آشنا شوید

باقیمونده تراز متابولیک شخص در حالت استراحت هم ۵۹۰ گرم دی اکسید کربن در طول روز تولید می کنه.
هیچ غذا یا دارویی نمی تونه این اندازه از مصرف انرژی در حالت استراحت رو عوض کنه هرچند ادعاهای کذب زیادی در این مورد صورت میگیره. خبر خوب اینه که در حالت خواب شبونه هم هر شخص ۲۰۰ گرم دی اکسید کربن رو از راه تنفس بیرون میده. از این رو حتی قبل از این که از تختخواب خارج شید هم یه چهارم از انرژی که باید از راه خارج کردن دی اکسید کربن از بدن دفع شه از کفتون میره.

کمتر بخورین و بیشتر دی اکسید کربن بیرون بدین

پس اگه چربی به دی اکسید کربن تبدیل می شه تنفس بیشتر می تونه راهی ساده واسه کاهش وزن و کاهش بافت چربی بدن باشه؟ جواب این سوال بدیش اینه منفیه. تنفس زیادتر از اندازه ارادی و از قصد باعث می شه که سطح دی اکسید کربن در خون از مقدار عادی پایین تر بیاد و باعث سرگیجه و بعضی وقتا بیهوش شدن می شه.
تنها راه موثری که می تونین با به کار گیری اون به طور ارادی اما موثر و طبیعی اندازه دی اکسید کربن تولیدی بدن خود رو زیاد کنین به کار انداختن عضلاته. اما خبر خوبی هم در این مورد داریم و اون این که سرپا ایستادن اندازه متابولیسم بدن شما رو تا دو برابر زیاد می کنه.

مثلا اگه در طول روز هنگام لباس پوشیدن یا لباس درآوردن سر پا وایسید در عرض ۲۴ ساعت بیشتر از ۱٫۲ کیلوگرم دی اکسید کربن از راه تنفس از بدن خود خارج می کنین. پیاده روی کردن این اندازه متابولیسم رو سه برابر می کنه و همین مقدار در مورد آشپزی کردن، جارو کردن و انجام کارای خونه هم صحت داره.
واسه متابولیسم ۳۱۰ گرم چربی، به ۹۹۰ گرم اکسیژن نیاز داشته و ۸۷۰ گرم دی اکسید کربن همراه با ۳۴۰ گرم آب تولید می کنه.
غذایی که می خورید نمی تونه هیچ تغییری در این ارقام بسازه.

از این رو واسه از دست دادن ۳۱۰ گرم چربی باید ۸۷۰ گرم دی اکسید کربن از راه تنفس از بدن خارج کنین بدون در نظر گرفتن مقدار آب مواد غذایی که از راه عرق و ادرار از بدن شما خارج می شه و این مقادیر در مورد هر نوع غذایی که می خورید ثابت باقی می مونه. اینجوری هر رژیم غذایی که «سوخت» کمتری نسبت به اون چه که می سوزونین رو تولید می کنه می تونه در کاهش باقت چربی اثر داشته باشه.

قرار گرفتن در برابر سرما واسه کاهش وزن بدن خوبه؟

کاهش وزن با ۱۰ فوت وفن ساده واسه آدمایی که ورزش نمی کنن

چه عواملی باعث زیاد شدن وزن در محل کار می شه؟

با رعایت دو اصل ساده می تونین بدون رژیم و ورزش، وزن کم کنین