خانواده و کودکان، فیلم و ویدئو، پزشکی و سلامت، دکوراسیون
همه چیز درباره آزمون TOEFL IBT

همه چیز درباره آزمون TOEFL IBT

یکی از مدارک معتبر واسه تعیین سطح زبون انگلیسی خواهندگان تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبون سراسر دنیا، مدرک تافله که چند سالی از برگزاری این آزمون به صورت اینترنتی میگذره. در این گفتار نگاهی داریم به چیزای مهم و شرایط موفقیت در آزمون تافل ای بی تی. با ما همراه باشین.

معمولا دانشگاه های مطرح دنیا، از متقاضیانی که خواهان ارائه مدرک زبون تافل هستن، نمره ۷۹ تا ۹۰ رو درخواست می کنن. هر اندازه این نمره به عدد ۱۲۰ نزدیک تر باشه،‌ شانس قبولی داوطلب افزایش پیدا می کنه.

پس در اختیار داشتن اینجور مدارک زبانی، هر چند شرط کافی واسه پذیرش تحصیلی نیس، اما شرط لازم واسه ارسال مدارکه و بدون اون، مدارک درخواست کننده در روند پذیرش بررسی نمیشه. یکی از دلایل علاقه خواهندگان به شرکت در آزمون تافل، برگزاری اون به روش کامپیوتریه که پرسشا از مرکز بین المللی تافل ارسال و درخواست کننده باید براساس بخشای جور واجور آزمون، در زمان مشخص، پاسخا رو به صورت کامیپوتری وارد کن. یعنی همه ۴مهارت ، به صورت کامپیوتری ارائه می شه و بر خلاف آزمون آیلتس که کاغذیه، چیزی روی کاغذ ضبط و یادداشت نمی شه.
تافل آی بی تی مثل GRE برگزار می شه فرقش اینه که جی آر ایی بخش شنیداری و گفتاری نداره.

گرفتن مدرک تافل اینترنتی اصلا کار سخت و غیر ممکنی نیس.
نیاز نیس که واسه اون هزینه های سر سام آور کرد و معلم خصوصی آنچنانی گرفت و کلاسای عجیب رفت! شما باید اول با این آزمون، اهداف آزمون و شرایط برگزاری و ساختار اون خوب آشنا شده و بعد خود رو واسه هر مهارت در وقتی کافی، آماده کنین.

درباره آزمون تافل اینترنتی

آزمون تافل اینترنتی در اواخر سال ۲۰۰۵ میلادی به وسیله ETS معرفی شد و جانشین تافل کاغذی و کامپیوتری عادی در ده های قبل شد.
آزمون تافل، به صور کلی آزمونی بر مبنای سیستم آموزشی آمریکاست بر خلاف آزمون آیلتس که براساس سیستم و نگاه انگلیسیا به آموزش زبون انگلیسیه.

شرکت کننده گان باید در ساعت و روزی مشخص، در محل آزمون حاضر شده و به پرسشا به صورت اینترنتی جواب بدن. سوالات به صورت آنلاین در صفحه نمایش گر ارائه می شه و برگزار کنده آزمون، نقشی در ارائه پرسشا و نمایش اون به شما نداره. اعتبار مدارک تافل ۲ ساله. در تافل اینترنتی، تاکید روی کلیه مهارت هاییه که در آزمون سوال می شه.
تافل قدیمی، بسیار گرامر محور بود اما ساختارهای جدید آموزش زبون، گرامر اساسی رو از آموزش و آزمون حذف کرده و راه های جانشین بهتری رو واسه امتحان علم زبون انگلیسی داوطبان طراحی می کنه.

فاصله وقتی بین شرکت در آزمون و دریافت نتیجه حدود ۱۴ روز برآورد می شه و یه داوطلب می تونه بارها در طول سال در این آزمون شرکت کنه.
آزمونی ۴ ساعته دارای ۴ بخش و ۱۲۰ سوال، ساختار تافل اینترنتی رو تشکیل میده. پرسشا در این آزمون واسه هر ۴ مهارت به صورت تصادفی روی صفحه نمایش هر کاربر ارائه می شه و وقت مشخصی واسه جواب به هر بخش از آزمون هست.
اما امکان جواب به پرسشا در مدت زمان مشخص، هست و اجباری واسه توالی جواب به پرسشا وجود نداره. یعنی شما می توایند اول سوال شماره ۴ رو جواب بدین بعد سوال شماره ۱۲ رو.

به هر حال هر ساله صدها هزار نفر در سراسر جهان از جمله ایران، در آزمونای تافل شرکت می کنن و تقریبا بیشتر دانشگاه های دنیا، این مدارک آزمون ارزشیابی سطح سواد انگلیسی خواهندگان تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبون رو قبول دارن. اعتبار تافل بر خلاف آیلتس ۵ سال هست و این فرصت خوبی واسه کسانیه که می خوان روند تحصیل در خارج رو چند سال پس از اخذ مدرک دنبال کنن. اما دارنده گان آیلتس، فرصت زیادی ندارن.

تافل آی بی تی سخت تر یا آسون تر از آیلتس نیس، اما به نظر می رسه به دلیل حجم بالاتر مطالب و فکری بودن بخش خواندنی و شنیداری آزمون تافل، کمی تمرکز داوطلب واسه موفقیت در این آزمون باید  بیشتر از آزمون آیلتس باشه که همه چیز به صورت نوشته شده در اختیار داوطلبان قرار میگیره و جواب سوالات باید روی کاغذ ثبت شه.
ثبت اطلاعات روی کامپیوتر در مدت کم،‌تمرکز بیش تری از ثبت اطلاعات روی کاغذ داره و بخاطر این، تافل رو کمی  سخت می کنه .

تافل اینترنتی چه بخشایی داره؟

تافل اینترنتی مانند آیلتس دارای ۴ بخشه که از داوطلب خواسته می شه در محیط مجازی، به پرسشای هر بخش به طور جدا از هم جواب دهد. شما نمی تونین فاصله زیادی رو بین جواب به هر بخش در اختیار داشته باشین، اما می تونین در طول طرح پرسشای هر بخش،‌ با اطلاع مسئول جلسه، از پست صندلی خود بلند شید و مثلا آب یا غذا بخورین. اما به هر حال وقت قانونی شما در حال گذره.

بخش اول بخش درک مطلبه.

این قسمت با روش قدیمی که در بخش کامپیوتری بود فرق کلی ای نداره و از ۳ بخش تشکیل شده که متنای آکادمیک و علمی رو شامل می شه.
معمولا هر کدوم از این سه متن، دارای ۶۰۰ تا ۸۰۰ کلمه بوده و داوطلب باید با دقت کامل متن رو خونده و براساس مهارتای درک مطلب، به پرسشای مطرح شده جواب دهد. در این قسمت طراحی سوالات با رعایت استانداردهای طراحی آزمون تافل انجام گرفته و لازمه که داوطلبان، با روشای طراحی پرسشا و رد کردن گزینه های نادرست و حدس زدن گزینه های درست و انتخاب پایانی،‌ آشنا شن. ساختار پرسشایی که در قسمت درک مطلب یا همون reading ارائه می شه، ترکیبی از سوال هاییه که در سیستم قدیمی تافل مطرح شد و بخشای جدیدی که در سیستم جدید ارائه گردید.

در بخش شنیداری آزمون تافل، توانایی داوطب در درک مکالمات انگلیسی آزمایش می شه.
البته لهجه گوینده بخش پرسشای شنیداری تافل، آمریکاییه. بخش  شنیداری تافل اینترنتی با نسخه قبلی تفاوتای زیادی نداره و داوطلبان باید به ۲ صحبت و ۴ سخنرانی درسی که با پرسشای مختلفی همراه شده، در مدت زمان مشخصه جواب بدن.

(۸ مهارتی که شما باید در آزمون تاقل داشته باشین)

در بخش نوشتاری، هدف اون هستش که شما به عنوان فردی که می خواید در دانشگاه های انگلیسی زبون تحصیل کنین، بتونین یه متن علمی درست رو براساس استانداردهای نوشتن واسه مقالات و نشریات علمی آماده کنین و این متن، روایتی و انسجام و گرامر درستی  هم داشته باشه. بخش نوشتاری تافل اینترنتی از دو قسمت تشکیل شده که یکی بخش ترکیبی یا integrated و دیگری بخش جداگونه یا independentه. هر دو قسمت رو داوطلب باید براساس پرسشایی که از ایشون می شه، بررسی و در وقت معلوم جواب دهد.

این جواب، باید در چارچوب استانداردهایی که تافل واسه نمره دهی در نظر گرفته انجام شه.
نوشته شما باید به صورت شفاف و با پاراگرافای منظم و به کار گیری کلمات ربطی، نظر شما رو درباره یه موضوع به شکل نوشتاری چند صد کلمه مشخص کنه.
یعنی اگه فردی متن شما رو مطالعه کرد،‌ فهمیده باشه که نظر  شما دقیقا درباره سوالی  که مطرح شده چیه و چه دلایلی واسه پشتیبانی و پیشرفت نظری که داشتین، ارائه کردین. این مهارت ها رو در کلاسای آمادگی آزمون تافل اینترنتی در نظر داشته  و روی اون تکیه کنین. به چه دلیل گه تنها گرامر خوب، تضمینی واسه نوشتن متن خوب نیس و نویسنده (در این جا داوطلب تافل) باید بتونه با خلاقیت خود،  یه موضوع رو گسترش داده و به نتیجه گیری مشخصی در مدت زمان لازم برسه. متن شما معمولا نباید بیشتر از ۳۵۰ کلمه باشه.

در قسمت تلفیقی داوطلب باید در اول متن کوتاهی رو بخونه (۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه) و بعد به یک نطق مربوط به متن گوش دهد. بعد از اون باید با به کار گیری اطلاعاتی که از متن و سخنرانی به‌دست آورده‌ به یک سوال جواب دهد. ۲۰ دقیقه فرصت داده می‌شه که داوطلب جواب خود رو که باید بین ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه باشه، بنویسد.

در بخش جداگونه بخش نوشتاری، مشابه بخش نوشتاری آزمون کامپیوتری تافل می‌باشه؛ در این قسمت ۲۰ دقیقه فرصت داده می‌شه که انشاء کوتاهی در حدود ۳۰۰ کلمه درباره یک موضوع خاص به وسیله داوطلب نوشته شه.

مطلب دیگر :   ۱۰ واقعیت جالب و خواندنی درباره کره زمین که شاید چیزی از آن‎ها نمی‎دانید

بخش گفتاری (Speaking): این بخش جدید از آزمون تافل دارای شش تکلیف (task) می‌باشه که دو تکلیف اون به صورت جداگونه (independent) و چهار تکلیف به صورت تلفیقیه. بخش گفتاری آزمون تافل دارای قسمت‌های زیره: دو تکلیف جداگونه (independent) درباره موضوعات معمولی و آزاد: شرکت‌کنندگان باید با به کار گیری علم و تجارب شخصی خود در مورد موضوع خاصی توضیح ‌بدن.

ثبت نام در آزمون تافل اینترنتی

واسه شرکت در آزمون تافل، باید از راه سایت ETS.org/toefl ثبت نام کرده و کشور و محل و روز برگزاری آزمون رو اگه فرصت ثبت نام به شما می داد، انتخاب و هزینه رو پرداخت کنین.

(تصویر ایندکس جدید ثبت نام آزمون بین المللی تافل)

 

واسه آشنایی با این آزمون،‌ می تونین پی دی اف نمونه پرسشایی که در آزمون تافل مطرح می شه رو از سایت رسمی تافل دانلود کنین. واسه اطلاعات بیشتر به نشانی http://www.ets.org/toefl/ibt/prepare/test_questions مراجعه کنین.

چند تا نکته مهم

موضوع مهمی که باید در زمان ثبت نام واسه آزمون تافل به اون توجه کنین، درج کد موسسه یا دانشگاهیست که می خواید پس از شرکت در آزمون، کارنامه شما به طور رایگان به اون مرکز به عنوان بخشی از متریال اپلیکیشن شما ارسال شه.
اگه این کد رو وارد نکنین یا به اشتباه وارد کنین، امکان ویرایش و تغییر اون پس ازثبت نام وجود نداره. اگه بخواین کارنامه اضافی واسه شما صادر و به دانشگاه مقصد ارسال شه، موسسه ETS مبلغی رو واسه این خدمات از شما مطالبه می کنه.

کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که از داوطلبان، مدرک تافل یا آیلتس رو به عنوان بخشی از نیازمندیای پذیرش درخواست می کنن، دریافت کپی یا اسکن کارنامه رو از درخواست کننده قبول نمی کنن و باید مرکز ای تی سی‌، رونوشتی از کارنامه رو مستقیما به نشانی دانشگاه مورد نظر شما بفرسته.

البته اگه شما واسه رشته ای خاص در ترمی خاص واسه دانشگاهی خاص apply کنین و موفق به اخذ پذیرش نشید، احتیاجی به درخواست از ای تی اس واسه ارسال دوباره کارنامه تافل نیس و دانشگاه همین مدارک رو واسه ترم بعدی پذیرش استفاده می کنه.

به هر حال، درج کد درست موسسه یا دانشگاهی که می خواین اپلای کنین در زمان ثبت نام، دست کم ۱۰۰ دلار آمریکا واسه شما صرفه جویی به دنبال داره.
به خاطر همین، تلاش کنین قبل از ثبت نام واسه آزمون تافل، فهرستی از دانشگاه هایی که می خواید در اون جا ادامه تحصیل بدین رو آماده کرده و پس از short list کردن نام موسسات، کد ۵ موسسه ای که شاید در اون جا مدارک تحصیلی رو بفرستین، در بخش ثبت نام آزمون تافل وارد کنین.

درباره آموزش تافل، در روزای آینده در سرویس تحصیل و بورس پرتال ما مطالبی به صورت جداگونه ارائه می شه.
اما در این گفتار واسه آگاهی شرکت کننده گان محترم آزمون تافل، مواردی گوشزد می شه تا مورد استفاده داوطلبان محترم قرار بگیره:

۱-تافل اینترنتی با تافل کاغذی فرق محتوایی نداره و تنها فرق،‌ روش برگزاری آزمونه. تقریبا در ایران، فقط ازمون اینترنتی برگزار می شه.

۲-اگه بین شرکت در آزمون تافل یا آیلتس شک دارین، اول تلاش کنین درک درستی از هر دو آزمون و چیزای مهم شرکت در این آزمونا بدست بیارین. شناخت ساختار آزمون، شکل امتحان دادن،‌ اهداف هر دو آزمون و تعامل با آدمایی که در دو آزمون شرکت کردن و تجربه دارن،‌ بستری واسه شناخت بهتر این آزمونای بین المللی زبون انگلیسی در کشورمونه.

۳-اگه دوستی در بیرون مرز کشور دارین که حساب ارزی در اختیار داره، از ایشون بخواین که هزینه ثبت نام تافل رو واسه شما پرداخت کنه تا نیاز به پرداخت کارمزد به موسساتی که در این مورد در ایران فعال هستن نشید.

۴-تافل اینترنتی مانند آزمون GRE، علاوه بر مهارتای زبانی، نیازمند مهارتای کامپیوتری هم هست.
چون که این آزمون از داوطلب می خواد که مهارتای مختلفی رو که در آزمون بررسی می شه از راه وسایل کامپیوتری دریافت و پس از تحلیل، به پرسشا جواب دهد. شما باید بتونین خیلی سریع با صفحه کلید کامپیوتر کار کنین و بنویسین و با جای حروف روی صفحه کلید آشنا باشین. ، در انتقال مفاهیمی که در آزمون می شنوین واسه جواب به پرسشای جور واجور، آمادگی انتقال داشته باشین و این آمادگی رو از راه موس و صفحه کلید به صفحه نمایش گری که روبروی شما قرار داره، منتقل کنین.

۵-بعضی وقتا دیده شده که داوطلبانی با سطح زبانی مطلوب اما به واسطه مهارت ضعیف در به کار گیری کامپیوتر، موفق به اخذ نمره خوب در آزمون تافل اینترنتی نشده ان. به خاطر همین تلاش کنین این مهارت رو در خونه و قبل از شرکت در آزمون پیشرفت بدین.

۶-دانلود منابع مربوط به مهارتای مختلفی که در تافل از شما سوال می شه،‌از راه سایتای وب شدنیه. این منابع رو در آینده معرفی می کنیم.
تا امکان داره تلاش کنین در محیطای مثل ساز شده با آزمون اصلی تافل کار کنین تا همیشه به این محیط آشنا شید و در روز برگزاری آزمون با مشکلی مواجه نشید.

۷-خیلی از دانشگاه ها دنیا واسه خواهندگان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، نمره تافل IBT دست کم ۷۹ رو درخواست می کنن. یعنی شما باید در هر مهارت،‌ دست کم نمره ۲۰ از ۳۰ رو به دست بیارین. یعنی به ۷۰ درصد پرسشا در هر مهارت خوندن، نوشتن، شنیداری و گفتاری، جواب درست بدین.

۸-آدمایی که می خوان به عنوان دستیار تحقیقاتی یه استاد در دانشگاه مقصد فعالیت کنن و بورس بگیرن، پیشنهاد می شه که در بخش writing آزمون تافل IBT، نمره ۲۵ از ۳۰ به دست بیارن.

۹- از آدمایی که خواهان دستیار تدریسی یه استاد در دانشگاه مقصد هستن، انتظار میره که در بخش SPEAKING آزمون تافل  IBT نمره ۲۵ تا ۲۷ به دست بیارن.

۱۰-هر اندازه در آزمون تافل اینترنتی بتونین نمره ای بالاتر از ۹۰ به دست بیارین، شانس دریافت بورس تحصیلی شما افزایش پیدا می کنه.
هر چند این موضوع، نه شرط لازمه و نه شرط کافی و پذیرش با بورس تو یه دانشگاه،‌ توابع عوامل متغیر هست که باید در نظر داشته باشین.

۱۱-تافل اینترنتی تضمینی که در سایتا و شبکه های تبلیغ می شه، غلطه و موارد کلاهبرداری رو به پلیس سایبر در نشانی اینترنتی به نشانی CYBERPOLICE.IR اطلاع بدین.

۱۲-موسساتی که در مورد برگزاری کلاسای آمادگی آزمون تافل در سراسر کشور فعالیت دارن، همه گی پتانسیل حرفه ای برگزاری کلاسای این جور آزمون رو ندارن. تلاش کنین در موسسه ای مبادرت به ثبت نام واسه آمادگی آزمون تافل بکنین که وسایل سمعی و چشمی  موسسه کافی باشه، موسسه بتونه محیط  مثل سازی شده آزمون رو بعضی وقتا براتون جفت و جور کنه.
موسسه دارای استاد متخصص در آزمون تافل باشه. صرف این که فردی چون native زبون انگلیسی هست یا انگلیسی خوب می دونه، مربوط به مهارت ایشون واسه آموزش دانشجویان واسه شرکت در آزمون تافل نیس.

۱۳-پرسشای آزمون تافل براساس استانداردهای زبون شناسی صورت میگیره پس، واسه جواب بهتر به پرسشا،‌تلاش کنین با استانداردهای طراحی پرسشا و روشای رد گزینه های نادرست در اسرع وقت آشنا شید تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنین و نمره مورد دلخواه رو بدست بیارین.

۱۴-دامنه لغات در آزمون تافل اهمیت زیادی داره.
قبلا بحث گرامر اهمیت زیادی داشت. اما حالا،‌دایره لغات و درک مطلب،‌ جای اونو گرفته. تلاش کنین از اپلیکیشنایی که به معرفی لغات تافل می پردازن استفاده کنین و این نرم افزارها رو از راه سایتای به اشتراک گذاری نرم افزارهای تافل به رایگان دانلود کنین. به کار گیری کافه بازار هم پیشنهاد می شه.

۱۵-بخش گفتاری آزمون تافل، به دلیل ان که بر خلاف آزمون آیلتس، ممتحنی نداره، وضعیت متفاوتی داره که باید با شرایط و روش برگزاری اون قبلا آشنا شید.

۱۶-سرعت جواب گویی کامپیوتری شما به ۱۲۰ سوال آزمون ظرف یه مدت مشخص، نیازمند مهارتای زبانی و کامپیوتری به صورت باهم هست.
روی این ۲ مهارت با مشاوره خبرگان آزمون تافل اینترنتی کار کنین.

۱۷-یکی از بهترین منابع واسه ارتقای سطح آمادگی جهت شرکت در آزمون تافل اینترنتی،‌ به کار گیری فایلای صوتی مخصوصا ویدئویی به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب و آپارات هست.

۱۸-این که دست کم نمره ها واسه هر مهارت در آزمون تافل اینترنتی چقدر باید باشه رو از مسئول پذیرش (admission officer) دانشگاه مقصد خود جویا شید.