مرداد ۱۳, ۱۳۹۹

سئو با بهینه سازی تصاویر و دریافت ترافیک بیشتر از طریق جستجوی تصاویر گوگل

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۸ امتیاز: ۴٫۵]

بهینه سازی تصاویر واسه سئو

آموزش بهینه سازی تصاویر واسه بهبود سئوی سایت

در زندگی دیجیتالی این روزا، همراه با اینترنت سریع و رزولوشن بالای شکل های جور واجور دسکتاپ و گوشی موبایل، با تصاویر گرافیکی حرفه ای اهمیت زیادی در و افزایش فروش داره.

تصاویر و محتوای چشمی در وب سایتا نسبت به گذشته به طور زیادی مهم میشه و حالا کیفیت طراحی گرافیکی سایت در اندازه فروش اجناس و خدمات بسیار موثره. هم اینکه تصاویر، نمودارها و دیاگراما می تونن به تاثیرگذاری بهتر و آسون تر محتوا کمک کنن.

 

یه عامل مهم که بیشتر ندیده گرفته می شه اینه که:

جستجوی تصاویر گوگل چیجوری می تونه ترافیک با ارزشی رو به سمت سایت هدایت کنه؟

اگه می خواین تصاویر و گرافیکای سایت شما در بخش جستجوی تصاویر گوگل ظاهر شه، باید چند مورد رو در نظر بگیرین. علاوه بر این، تصاویر اثر مستقیمی بر کارکرد یه سایت دارن. در این مقاله، ما در مورد بهینه سازی تصاویر واسه بهبود سئو توضیح میدیم، با همراه باشین:

 

بهینه سازی تصویر واسه بهبود سئوی سایت

تصاویر باید با کد HTML ترکیب شن.

این موضوع در سالای گذشته تغییرات زیادی رو تجربه کرده، اما امروزه روش هایی که تصاویر تو یه سایت ترکیب می شن، نسبت به قبل فرق داره. این حالا خودکار شده، سئو شکل های جور واجور CMSا مانند یا جوملا معمولا به روش کشیدن و رها کردن تصاویر، اونا رو به موقعیت مورد نظر اضافه می کنن. کد HTML به صورت خودکار در پشت کار تولید می شه. این شامل بخشای مختلفی می شه. مواردی که بیشتر استفاده می شن عبارتند از:

Src: Source = منبع

Alt = جانشین

Title = عنوان

نام فایل منبع از راه ویژگی(بخش) src مشخص می شه. این بخش، راه تصویر رو مشخص می کنه. که مربوط به موقعیت تصویر در صفحه وب شماس. اگه تصاویر تو یه سرور خارجی ذخیره شن، نشانی کامل اون مشخص می شه ،

مثلا https://www. example. com/images/logo.png

کلا، پیشنهاد می شه تصاویر رو در سرورهای خود ذخیره کنین تا بتونین کنترل کامل فایلا رو حفظ کرده و از دسترسی غیر مجاز اونا مواظبت کنین.

ویژگیای Alt و Title دو کاربرد دارن.

این ویژگیا، اطلاعاتی رو واسه خوانندگان جفت و جور می کنن پس نشون دهنده یه سایت قابل دسترس هستن.

اونا واسه ظاهر شدن در جستجوی تصاویر گوگل هم مهم هستن، چراکه واسه موتورهای جستجو اطلاعاتی در مورد محتوای یه تصویر جفت و جور می کنن. گوگل شدیدا به کار گیری این عناصر رو واسه افزایش شانس ظاهر شدن در جستجوی تصاویر، پیشنهاد می کنه.

این دو عنصر بخش مهمی از بهینه سازی تصاویر در کار سئو هستن.

 

سازماندهی: ساختار و نام فایلا

هنگام به کار گیری سیستمای CMS، ساختار پوشها به طور خودکار بوسیله سیستم مربوطه تعیین می شه. چگونگی سازماندهی اونا به تنظیمات بستگی داره، مثلا ممکنه به صورت “تاریخ آپلود” سازماندهی شن. علاوه بر این، مدیر وب(وبمستر) فقط به فایلها دسترسی داره، نه به خودِ پوشه. این موضوع دیگه مشکل زا نیس، چون فقط وقتی پوشها باید در دایرکتوری ریشه(root directory) قرار گیرند که بوسیله یه مرورگر بازیابی شن .

اما حفاظت از “فایل تصاویر” چیزی مهم تره. سیستم این فایلا رو مستقیما مواظبت نمی کنه، بلکه از پوشهای دور و برش در مقابل دسترسی غیر مجاز مواظبت می کنه. این کار با به کار گیری یه فایل htaccess انجام می شه. که حقوق دسترسی به برنامه ها و کاربران رو تعریف می کنه.

مهمترین بخش واسه بهینه سازی تصاویر واسه سئو، نامگذاری فایلا هستش. اینجا نام اصلی فایل نباید استفاده شه. با اینکه نام فایل نقش مهمی در کارکرد سایت اجرا نمی کنه، اما از لحاظ سئو هنگام ایندکس کردن تصاویر خیلی با اهمیته. نکات زیر نشون میده که هنگام نامگذاری فایلای تصویری چه باید بکنین:

  • اگه نام فایل تصویر شامل یه کلید واژه باشه، احتمال بیشتری وجود داره که تصویر در جستجوی تصاویر خوب رنک شه.

  • نام فایل باید محتوای تصویر رو مشخص کنه.

  • کلمات کلیدی زیادی وارد نکنین، چون پرکردن کلمات کلیدی واسه نام فایل تصاویر دیگه موثر نیستن.

  • هنگام جداسازی کلمات، فقط باید از خط (-)استفاده کرد، نه آندرلاین(_)، در این صورت شما یه ساختار URL ساده دارید، این کار بوسیله گوگل هم پیشنهاد می شه.

  • یه نام شسته و رفته انتخاب کنین، چون این سازماندهی تصاویر رو آسون کردن می کنه.

 

به کار گیری کلمات کلیدی در برچسبای Alt و Title به موتورهای جستجو نشون میده که بین متن و تصاویر رابطه برقراراست (به هم در رابطه هستن). موتورهای جستجو واسه شناسایی این موارد طراحی شدن و می تونن خیلی راحت تصاویر و محتویات اون رو با محتویات درون متن متناسب کنن(تشخیص بدن). این نه فقط واسه موتور جستجو، بلکه واسه بهبود تجربه کاربر، هم خوبه.

 

سئوی تصاویر با فرمتای جور واجور فایل: JPEG، PNG و

بهینه سازی دقیق تصاویر در سئو به نوع فایل تصویر مورد استفاده هم بستگی داره. اونا در اندازه ها و فرمتای جور واجور در دسترس هستن. مرورگرهای مدرن می تونن خیلی از فرمتا رو نمایش بدن.

در سالای گذشته، چندین فرمت ، خود رو به عنوان یه فرمت استاندارد معرفی کردن. با این حال، این پیشرفت هم توقفی نداره.

 

فایلای تصویری سنتی در فرمت JPEG

فرمت JPEG یه فرمت فایل تصویری کلاسیکه. این فرمت به سال ۱۹۹۲ برمیگرده. مثل بقیه فرمتا مثل PNG یا GIF، JPEG  هم به دسته گرافیکی bitmap تعلق داره. تک تک پیکسلای یه تصویر تو یه شبکه مرتب شده و از یه ساختار ثابت پیروی می کنن. تصاویر JPEG روان و پرکاربرد بوده و مخصوصا واسه عکسای رنگی و کنتراست-بالا مناسب هستن.

بهینه سازی تصاویر

گزینه دیگه: PNG

مانند فرمت JPEG، فرمت PNG  هم یه گرافیک بیت مپه. به سال ۱۹۹۴ برمیگرده و به عنوان جایگزینی واسه فرمت GIF طراحی شده. در اون زمان بوسیله شخص دارای امتیاز مواظبت میشد.این فرمت فایل در دو نوع هست: ۸PNG و ۲۴PNG. فرمت ۸PNG تنها ۲۵۶ رنگ رو نشون میده.و فرمت ۲۴PNG 16.7 میلیون رنگ رو شامل میشه، مثل JPEG.

فرق اصلی بین PNG و JPEG توانایی نمایش مناطق transparentه. فایلای PNG هم اینکه می تونن بدون افت کیفیت، فشرده شن، که با فرمت JPEG ممکن نیس. با این حال، این کار حجم فایلای تصاویر رو زیاد می کنه. این فرمت واسه نمایش لوگو یا متن مناسب هستن.

فایلای تصویر با کد: SVG

بزرگترین و مهمترین فرق SVG در مقابل JPEG و PNG نوع فرمت فایله. فایلای SVG گرافیکهای وکتوری هستن، و SVG مخفف گرافیک وکتوری اندازه پذیره. این فرمت به زمان پیشرفت W3c در سال ۲۰۰۱ برمیگرده. این فرمت براساس زبون نشونه گذاری XMLه.

پس امکان ترکیب فایلای SVG مستقیما به کد HTML تو یه صفحه وب هست. پس از اون مرورگر گرافیک رو مستقیما و نه فایلی از سرور، بارگذاری می کنه، بر خلاف JPEG یا PNG. این کار تاثیر مثبتی بر زمان(سرعت) بارگذاری سایت داره، چون بهتره درخواستای کمتری بین مرورگر و سرور مبادله شه.هم اینکه فایلای SVG بدون کاهش کیفیت، می تونن اندازه(تغییر اندازه) شن. این کار با فایلای JPEG یا PNG ممکن نیس. به این معناست که فایلای SVG مخصوصا واسه لوگو یا گرافیک مناسب هستن.

ترکیب مستقیم در کد HTML هم اینکه دارای معایبیه. فایلای SVG خیلی امن نیستن. این فرمت چاله های امنیتی ذاتی ای داره که می تونه، مثلا، بوسیله اسکریپتای داغون کننده فیلتر شه. این می تونه بر کارکرد یه سایت تاثیر بزاره و پس یه تجربه کاربری ضعیف بسازه. در نتیجه، سیگنالای کاربر که مربوط به رتبه بندی هستن می تونن بدتر شن.

سرعت سایت

اندازه(اندازه)

اندازه فایل یه تصویر هم در کارکرد سایت نقش مهمی داره. بهینه سازی تصویر در مسئله سئوی سایت، تنها نامگذاری درست و حفظ برچسبا نیس. وضوح فایل هم مهمه، چون مستقیما اندازه فایل رو تعیین می کنه.

یه فایل بزرگتر نیاز به منابع بیشتری داره، هم در سرور و هم هنگام بارگذاری فایل. پس مهمه که فایلا رو تا حد ممکن کوچیک نگه دارین، چون تصاویرِ پیکسل شده یا تار شده از نگاه کاربر غیر جذابه. واقعاً مناسب نیس که یه فایل با طول ۱۰۰۰ پیکسل رو تو یه اِلِمانی که طولش فقط ۵۰۰ پیکسله، بگنجانیم. با این حال، تصاویر نباید زیادتر از اندازه کوچیک شن. فایلایی که زیادتر از اندازه کوچیک هستن و کاربر محتوای اون رو نمی تونه شناسایی کنه به ترافیک و رتبه بندی کمکی نمی کنه. در کل سیگنالای کاربر در رتبه بندی در جستجوی تصویر نقش مهمی دارن. اگه کاربر چیزی در تصویر نبیند و یا خیلی سخت چیزی رو پیدا کنه، به سرعت صفحه رو ترک می کنه. این مسئله واسه جستجوهای تصاویر به طور خاص حقیقت پیدا میکنه. تصاویر بندانگشتی کوچیک یا تصاویر تار به احتمال زیاد ترافیکی در جستجوی تصویر ایجاد نمی کنن.

اندازه اصلی فایل واسه جستجوگرهای گوشی موبایل و افزایش به کار گیری گوشیای هوشمند خیلی با اهمیته. کاربران تلفنای هوشمند معمولا بی صبر هستن و اگه زمان بارگیری یه سایت زیادتر از اندازه طول بکشه، سایت رو به سرعت ترک می کنن. بهینه سازی تصاویر و مخصوصا اندازه فایلا می تونه به سرعت منتهی به کارکرد بهتر شه. مهم بودن این واقعیت با معرفی سرعت صفحه موبایل به عنوان یه عامل رتبه بندی در اواسط سال جاری نشون داده شده.

فرمتای جدید تصاویر

PNG، JPEG یا SVG فرمتای تصویری ایجاد شده هستن. با این وجود، پیشرفت فرمتای فایل تصاویر بازم ادامه داره. مثلا، فرمتای ۲۰۰۰JPEG  و JPEG XR، پیشرفتایی از فرمت JPEG اصلی هستن. اونا با حجم فایلی کوچکتر، همون کیفیت رو ارائه میدن. علاوه بر این، فرمت JPEG XR درست مثل فرمت PNG ترنسپرنسی یا شفافیت رو هم پشتیبانی می کنه.

علاوه بر این پیشرفتا، فرمتای جدید فایل هم در حال پیشرفت هستن. هدف اصلی اینه که حجم فایل رو بدون آسیب رسوندن به کیفیت نگه دارن. پیشرفتای گذشته شامل فرمت FLIF (فرمت تصویر بدون افت کیفیت) و HEIF (فایل تصویری با کارایی بالا) می شه.

یه مشکل در این مورد اینه که تا حالا، تقریبا هیچ گونه پشتیبانی ای واسه این فرمتا بوسیله مرورگرهای شناخته شده وجود نداره. ابزارهایی مانند Can I use میتونن واسه بررسی سازگاری فرمتهای جور واجور فایل با مرورگرهای جور واجور مورد استفاده قرار گیرند.

 

ویژگی ALT و تگ عنوان

این دو ویژگی مهمترین عناصر بهینه سازی تصویر محتوا در سئو هستن. اونا به موتورهای جستجو اطلاعات و ارجاعات لازم رو میدن تا محتوای تصاویر رو در دسترس بذارن. در آخر، جستجوی تصویر بازم بر اساس متنه، مثلا جستجو براساس اطلاعاتی از نام فایل. با برچسب(تگ) عنوان و ویژگی alt، موتور جستجو محتوای یه تصویر رو دریافت می کنه. پس داشتن این برچسبا خیلی با اهمیته.

Cloud Vision API گوگل نشون میده که متاداده ای که بدرستی ایجاد شده باشه چقدر مهمه. اینجا می تونین ببینین که چه اندازه اطلاعات از تصاویر قابل دیده شدنه. اگه متادیتا(metadata) و محتوای شناسایی شده در اختلاف باشن، می تونه بر رتبه بندی تصاویر تاثیر منفی داشته باشه. مسئله ای که به همین اندازه مهمه قرار دادن یه تصویر در جایگاه مناسب درون متنه.

قرار دادن تصویر در متن

گوگل رابطه بین محتوای تصویر با برچسبا و متن دور و بر اون رو تشخیص میده. پس، تصاویر یا گرافیک باید در مکانای مناسب در متن قرار گیرند. در حالت ایده آل، “کلید واژه” هم در متن جای میگیره. اینطوری رابطه واقعی بین متن و تصویر هم واسه Google Crawler روشن می شه. البته، بهترین روش های ایجاد محتوا باید هم باید بررسی شن. اگه تصویر یا گرافیک به عنوان در رابطه و نزدیک باشه، منبع بازم تقویت می شه. علاوه بر این، متن هم با قرار گرفتن مناسب تقویت می شه. در این صورت کاربر، یه نمای تصویری از محتویات متن یا پاراگراف رو تو یه مکان مناسب دریافت می کنه.

معنی اطلاعات EXIF عکس / تصویر

داده EXIF یه ابرداده(metadata) است که به طور خودکار بوسیله دوربین ایجاد می شه. مثلاً، شامل اطلاعاتی مربوط به مدل دوربین یا تنظیمات دوربینه. داده هایی مانند موقعیت GPS یا تاریخ هم می تونن شامل این موضوع شن. با این حال، مهمتر از همه، اطلاعاتی درباره کپی رایت و پدیدآورنده س. این اطلاعات می تونه با یه نوع نرم افزار مناسب اضافه شه. با این حال، نقش این داده ها در بهینه سازی تصاویر واسه سئو بسیار کمه.

EXIF داده ها می تونن بوسیله Google خونده شن، اما دیگه در یافته های جستجو نشون داده نمی شن. هم اینکه معلوم نیس که این اطلاعات واسه رتبه بندی مهمه یا خیر. داده های EXIF در صورت وجود نباید حذف شن. با این حال، اگه مشخص نباشه یعنی این اطلاعات درون عکس نباشه، یه عیب بحساب نمیاد. پس به کار گیری داده های اضافی EXIF بیشتر ابزاریه واسه تعیین منبع و خالق اصلی یه تصویر.

 

منبع ترافیک جستجوی عکس

چگونگی جستجوی تصویر گوگل، بسیار مثل جستجوی وب معمولیه. واسه تصاویر، اطلاعات از برچسبای گفته شده استخراج می شن. رتبه جستجوی تصاویر شامل این جور اطلاعات و رابطه اون عکس با وب سایته. بهینه سازی با در نظر گرفتن معیارهای گفته شده، شانس ظاهر شدن در جستجوی تصویر گوگل رو زیاد می کنه و یه منبع گرفتن ترافیک هستش.

 

نتیجه گیری: اهمیت بهینه سازی تصاویر واسه جستجوگری رو دست کم نگیرید

بهینه سازی تصویر در پروسه بهبود سئو ، جزء مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجوگر مدرنه، که از دید تولید محتوا با به کار گیری برچسبا و از دید فنی با در نظر گرفتن اندازه و فرمت فایل انجام میشه. علاوه بر جستجوی تصاویر، محتوای درون عکس هم واسه درک بهتر و تفسیر محتوای متون دور و بر استفاده میشن. داشتن برچسبای ALT، برچسبای عنوان، و هم اینکه وضوح (رزولوشن) درست و اندازه فایل در رابطه، هم بسیار مهم هستن.

تلاش در این مورد در آخر منتهی به بهتر شدن کارکرد و افزایش ترافیک می شه.