ایده جداول انعطاف پذیر که در ساعات جور واجور شبونه روز بسته به نیاز عابرین پیاده و یا دوچرخه سواران تغییر اندازه داده و لاینایی با اندازه جدید ایجاد می کنن در لندن اجرا می شه.

محققان درحال پیشرفت جدولای خیابانی ای هستن که تغییر اندازه میدن. جاده هایی که به وسیله این جداول محاصره می شن به وسیله دوربین، ترافیک تعداد و ایستگاه های کنترل کیفیت هوا رصد می شن. این جدولا به وسیله لامپای LED موقع تغییر شکل به عابرین و مابقی بقیه مردم اخطار میدن.

این جدولا که می تونن فضای متغیر و بعضی وقتا بیشتری رو واسه عابرین پیاده و یا دوچرخه سواران بسازن در خیابونای لندن مثل سازی می شن. در واقع قراره که این جداول مصداقی از اجرا تکنولوژی در خیابونای این شهر باشن. شک نداشته باشین یکی از اهداف اجرا این تکنولوژی کاهش ترافیک و بهبود شرایط ترافیکی در ساعات جور واجور شبونه روزه.

واسه درک بهتر این ایده اجازه بدیم یه مثال کاربردی از این جدولا رو که با نام flex cerb نام گذاری شدن با شما در میان بذاریم. flex cerb در ساعات بالاترین درجه ترافیک می تونه نقش یه راه مناسب واسه عبور وسایل نقلیه عمل رو اجرا کنه. همین جداول در اوقات ظهر به راه دوچرخه سواری تبدیل شده و در اوقات عصر و بامداد به فضایی مناسب واسه عابرین پیاده تغییر شکل میدن.

محققان در این رابطه توضیح دادن که جداول نامبرده که در ابعاد آزمایشی تست شده ان به وسیله دوربینا رصد می شن تا در متناسب ترین حالت با نیازای شبونه روز ترافیکی به اجرای نقش بپردازند. اونا عقیده دارن این جدولا حتی می تونن با کوچیک کردن خیابون تعداد خودروا رو کم کنن و از آلودگی محیطی کم کنن.

خانوم کلاریس، مدیر بخش حمل و نقل شرکت arup در این باره توضیح داده که خیابونای امروزی همون خیابونایی هستن که در ده های قبل طراحی شدن. یعنی این خیابونا واسه دوره ای ان که بسیاری ار تکنولوژیای عصر حاضر وجود نداشته و عادات ترافیکی و حمل و نقل هم متفاوت بوده.

در دوران گذشته سیاست اصلی طراحی خیابونا ایجاد بیشترین فضای ممکن واسه عبور و مرور خودروا بوده. این در حالیه که امروزه سیاستای شهرداریا و دولتا طراحی خیابونایی متناسب با سلامت شهروندان و ایجاد فضای خوشحال واسه اوناس. هم اینکه خیابونای امروزی باید از نظر اقتصادی هم بصرفه باشن.

این مدیر ارشد در مورد کانسپت نامبرده عنوان کرده که ایمن سازی این فناوری یه رقابت بزرگ واسه اونا حساب شده که شرکت باید به اون فایق آید. ایشون عقیده داره که با ظهور خودروهای هوشمند و خودرانی که با همدیگه رابطه برقرار می کنن خیابونای جدید و هوشمندی هم احتیاجه. پس خیابونای امروزی باید متناسب با خودروهای جدیدی که در راه س باز طراحی شن. باید همیشه این نکته رو در نظر داشت که خیابونا باید بتونن به درستی به نیازای جدید جواب بدن.

طرح نامبرده در رقابتای کمیسیون حمل و نقل در بخش راهکارهای بهبود ترافیک از بین طرحای دیگه برگزیده شده. کمیسیون حمل و نقل جایزه ای ۴۰ میلیون دلاری رو واسه طراحی و پیشرفت خیابونای آینده که در اون خودروهای خودران وارد خیابونای هوشمند می شن در نظر گرفته. تیم ارائه دهنده طرح flex cerb سه ماه فرصت داره تا این ایده رو از مرحله تحقیقاتی به مرحله عملیاتی برسونه و ثابت کنه طرح نامبرده توانایی اجرا رو داره و واسه خودروها، دوچرخه سواران، عابران پیاده، شهروندان شهر و … به صرفه س.

سر جون اسمیت رییس کمیسیون راه و ساختمون در این باره توضیح داده که ما الان تماشاگر پیشرفت خیره کننده خودروهای خودران و هوشمند هستیم، خودروهایی که بسیاری فکر میکردن واسه آینده ای دوره، خودروای خودران  کم کم در گوشه و کنار انگلیس در جاده ها به حرکت درآمده ان. با در نظر گرفتن این شرایط انگار تکنولوژیا و فناوریای مربوط به جاده و خیابونا هم باید همگام با تکنولوژی خودروها تغییر کرده و بهبود یابد.