خانواده و کودکان، فیلم و ویدئو، پزشکی و سلامت، دکوراسیون
واقعیت های جالب درباره آسانسور

واقعیت های جالب درباره آسانسور

همانطور که میدانید  ما به آسانسور و نحوه عملکرد آن در زندگی روزمره زیاد توجه نمی کنیم اما واقعیتی غیر قابل انکار این موضوع است که آنها قسمت مهمی از زندگی ما را به عهده دارند. پس لازم است که ما میزانی از اطلاعات آسانسور را یاد داشته باشیم. آنچه که در معماری و طراحی مدرن تاثیر قابل توجهی داشته است آسانسورها می باشند که در به وجود آمدن دنیای کنونی نقش عمده ای را ایفا کرده اند. به خاطر وجود داشتن آسانسورها است که ما میتوانیم با سرعت مطلوبی چندین طبقه را طی کنیم بدون اینکه به وزن توجه داشته باشیم.  این دستگاه موجب تغییر شیوه سفر در قسمت داخلی ساختمان های چند طبقه و بسیار بلند شده اند.

هنگامی که به مراکز خرید، دانشگاه، تعطیلات و محل کار می روید و هم چنین همه  آسانسورهایی که با آن جا به جا می شوید به این موضوع فکر کنید که در صورت عدم وجود آسانسور باید چگونه این کار را انجام می دادید. حتی تصور اینکه از پله ها استفاده کنیم و از طبقه همکف تا طبقه آخر را پیاده برویم هم بسیار ترسناک است. استفاده از آسانسور قسمتی از زندگی روزمره شما باشد اما امکان دارد که از واقعیت های جالب این دستگاه اطلاعی نداشته باشید در این مقاله با ما همراه باشید تا از حقایق و اطلاعات آسانسور ها باخبر شده و موجب تغییر طرز فکر شما خواهد شد.

آسانسور

مورخ آسانسور که فردی به نام دانیل لوینسون ویلک  می باشد اخیراً اظهار کرده است که فقدان دانشمندان علاقه مند به فرهنگ آسانسور واقعیت جالبی نمی باشد.

واقعیت های جالب در مورد آسانسور

جالب است بدانید که از نمونه آسانسور های اولیه مدرن در لابی هتل لوکساری وجود داشت. در سال ۱۸۵۷ هتلی که به نیویورک سیتی شهرت داشت عنوان اولین آسانسور مسافربر بر روی آن نصب شد.  در نهایت این تکنولوژی در دهه ۱۸۷۰ به ساختمان های تجاری و اداری هم نفوذ کرد که موجب پیشرفت و رشد بسیار صنعت تجارت شد.

از نمونه اطلاعات آسانسور ها این موضوع است که امروزه در آمریکا ۹۰۰,۰۰۰ آسانسور مورد نصب قرار گرفته است.  در سال ۲۰۱۲ آسانسورهای جدیدی با تعداد 914000  به همه ی دنیا فروخته شد که تقریباً ۵۸% آسانسور های نوین متعلق به کشور چین بود.

آسانسور های اخیر دارای پیشرفت های بسیاری بوده اند که از جمله آن اتاق های متحرک می باشند. آنها از قابلیت های متنوعی نظیر مبلمان بسیار لوکس، لوستر ها و همینطور کف فرش شده برخوردارند.  با وجود این امکانات مردم با آرامش کامل در آسانسور می نشینند تا به طبقه مورد نظر خود برسند.

اگر آسانسور ها وجود نداشته باشند دیگر پنت هاوس معنای نخواهد داشت. در گذشته که آسانسور ها وجود نداشتند برای خدمه یا آن دسته از مستاجرانی که در پرداخت اجاره های بالا ناتوان بودند طبقه های بالای ساختمان را به آنان اختصاص می دادند و آن عده ای که از وضع مالی خوبی برخوردار بودند به آسانی در طبقات پایین تر و همکف زندگی می کردند. با روی کار آمدن آسانسور نظر مردم به طبقات بالاتر تغییر یافت و چشم اندازهای طبقات بالاتر توجه افراد ثروتمند را به خود جلب کرد که موجب شد پنت هاوس ها انتخاب شده و علاقه مندان بسیاری را به خود اختصاص داد.

آسانسور های نوین از قابلیت های نمایشگر مقصد برخوردار می باشند که زمان ورود مردم به طبقه ای که مورد نظرشان است را نمایش می دهد. این ویژگی موجب می شود که مردم با سرعت بیشتری به طبقه مقصد برسند.  و احتمال برخورد کارفرما و مدیرعامل شرکت در آسانسور در آن دسته از شرکت هایی که دارای طبقات بسیاری هستند کاهش می یابد.

مطلب دیگر :   کامل ترین مرجع آموزش کارآفرینی و راه اندازی استارتاپ

مطابق با پژوهش‌ های صورت گرفته  امنیت و نکات آسانسور ها در مقایسه با پله برقی بر خلاف تصور مردم ۲۰ برابر بیشتر می باشد. هر آسانسور به وسیله تعدادی کابل مورد پشتیبانی قرار می گیرند و هر یک از کابل ها قابلیت حمل امنیت مسافران و کل آسانسور را به عهده دارند.  به خاطر همین موضوع است که گفته می شود امنیت آسانسور از پله برقی بیشتر می باشد. هم چنین گفته می شود که با وجود خطرات آسانسورها نظیر گیر افتادن یا سقوط آزاد در آن، مشخص شده است که جابجایی در آسانسور ها در مقایسه با مسافرت با خودرو از امنیت بیشتری برخوردار است و خطراتی بسیار کمتر از ماشین ها دارد. در اثر آسیب های مربوط به آسانسور سالانه ۲۶ نفر جان خود را از دست می دهند اما در هر ساعت ۲۶ نفر در یک تصادف یا حادثه رانندگی فوت می شوند.

در آن زمانی که آسانسورها برای مردم طبیعی نبود در دهه 1920 و ترسناک به نظر می رسید اکثر افراد از سوار شدن با این دستگاه خودداری کرده و می ترسیدند. تولید کنندگان آسانسور در پی راهی جهت ایجاد احساس راحتی و آرامش برای مسافران بودند تا از اضطراب آنان کاسته شود. آنها به این نتیجه رسیدند که از جمله راه ها جهت کاهش اضطراب مردم، قرار دادن موسیقی درون آسانسور ها می باشد و امروزه در آسانسور ها موسیقی آرامش بخش پخش می شود.

نکته بسیار جالب در مورد دانستنی ها و فروش قطعات آسانسور این موضوع است که در اکثر کشورها عدد ۱۳ به عنوان عددی نحس و ایجاد بد شانسی  محسوب می شود به همین خاطر در اکثر ساختمان ها طبقه ۱۳ در نقشه طبقه خود حذف شده است و در بسیاری از ساختمان هایی که آسانسور نصب شده‌ است دارای 13 دکمه نمی باشند.

دکمه بستن درب که در بخش کناری دکمه های دیگر تعبیه شده است به عنوان دکمه تسکین دهنده محسوب می شود و درب را به سرعت نمی بندد. جهت آسودگی خاطر مسافران این دکمه قرار داده شده است که آن ها این احساس را داشته باشند که می توانند آسانسور را مورد کنترل خود قرار دهند. در واقع تولید کنندگان آسانسور از سال ۱۹۹۰به حذف دکمه بسته شدن درب بسیاری از آسانسورها پرداختند زیرا آن ها به صورت خودکار بسته خواهند شد.

از نمونه دانستنی و واقعیت های جالب درباره اطلاعات آسانسور این موضوع است که در قرن ۳ قبل از میلاد یونان اولین آسانسور ساده به وسیله ریاضی دان معروف ارشمیدس اختراع گشت.  این موضوع خلاقیت مردم آن موقع و هوش خارق العاده آنان را نشان می دهد.