خانواده و کودکان، فیلم و ویدئو، پزشکی و سلامت، دکوراسیون
نصب و راه ندازی منبع های دو جداره

نصب و راه ندازی منبع های دو جداره

مقدمه:

منبع های دو جداره یا همان مخزن های دو جداره برای تولید آب گرم مصارف خانگی و تجاری می باشند.که در واقع نقش مبدل حرارتی غیر مستقیم را دارا می باشند.دقت کنید در زمان خرید این منبع ها تمام استاندارد های مربوطه را دارا باشد .

 

منبع دوجداره چیست؟

منبع های دو جداره همان طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد برای تولید آب گرم مصرفی بهداشتی استفاده می باشد این منبع های همانند آبگرمکن های غیر مستقیم عمل می کنند.در ساختمان ها یا مجتمع هایی که موتور خانه های مرکزی دارند باید حتما از منبع های کویل دار یا دوجداره استفاده کنند.منبع های دو جداره باعث افزایش دما آب مصرفی می شوند زیرا با ایجاد شرایط تبادل حرارتی بصورت غیر مستقیم باعث این کار می شوند.منبع های دوجداره هم مانند منبع های کویل دار جنس آن ها از ورقه های گالوانیزه می باشد استفاده از ورقه های گالوانیزه باعث مقاومت از خوردگی و زنگ زدگی می شود.دقت کنید که زنگ زدگی و پوسیدگی منبع های دو جداره باعث تغییر رنگ آب گرم ها مصرفی و آلودگی آن ها می شود.

 

نحوه عملکرد و ساختار منبع های دوجداره:

عملکرد این منبع های کار سختی نمی باشد و با راحت ترین راه و روش می توان آب گرم مصرفی را تهیه و تامین کرد.همان طور که از نام این منبع مشخص است این منبع دو جداره از دو تا جداره تشکیل شده است جداره داخلی و خروجی می باشد که جداره داخلی برای آب گرم مصرفی بهداشتی می باشد . در جداره خارجی آب سیستم موتور خانه ها در آن جریان دارد.

با جریان پیدا کردن آب موتور خانه در لایه بیرونی و تبادل حرارت در آن آب گرم مصرفی در آن تولید می شود.نحوه ساختار منبع های دو جداره بصورت افقی می باشد باید به این نکته توجه داشت هنگام نصب و راه اندازی منبع های دو جداره باید جریان های آن ها طوری تنظیم شوند که در خلاف همدیگر باشند.این خلاف جریان ها به این صورت می شود که آب سرد شهری از قسمت پایین منبع وارد جداره میانی منبع شده و پس از گرم شدن آب از قسمت بالای منبع و سمت مخالف ورودی از منبع خارج می شود.آب گرم هم به این صورت عمل می کند که آب گرم سیستم موتور خانه هم نیز از قسمت بالا  ودر سمت قسمت خروجی آب گرم مصرفی وارد و از قسمت پایین قسمت ورودی آب سرد شهر خارج می شود به این خاطر است که برای نصب این منبع ها باید به تنظیم جریان ها دقت کنیم تا بتوان عملکرد خوبی منبع ها داشته باشند.

منبع های دو جداره دارای شیر اطمینان می باشند که محل نصب آن ها بر روی مخزن میانی و قسمت بالایی آن می باشد شیر اطمینان به دما حساس بوده زیرا با افزایش دما بیش از 100درجه قبل از اینکه به سیستم لوله کشی مسیر خروجی را باز و آب گرم را از منبع خارج می کند با این کار آب سرد جایگزین آن شد و باعث کاهش منبع های دوجداره می شود.

 

اجزای تشکیل دهنده منبع های دوجداره:

برای نصب و راه ندازی منبع های دو جداره از اجزای متعددی استفاده می شود که هرکدام ازآن ها وظیفه ای را انجام می دهد.

مهم ترین اجزایی که در ساختار منبع های دو جداره حائز اهمیت می باشند دو منبع استوانه ای که دارند که این استوانه ها وظیفه ذخیره سازی آب سرد و گرم و تبدیل آب سرد به آب گرم مصرفی و بهداشتی می شود.دقت داشته باشید که ظرفیت و ابعاد این منبع ها بستگی ب محیط نصب آن ها دارد.بعنوان مثال ظرفیت و ابعاد منبع دو جداره استفاده شده درساختمان 5طبقه با 15خانوار خیلی باید بیشتر از منبع دو جداره در ساختمان 4طبقه با10خانوار باشد.به این نکته هم باید توجه داشته باشید که آیا جنس بدنه مخزن ها مهم است یا خیر؟بله مهم است زیرا با انتخاب جنس بدنه خوب می شود منبع دو جداره را در مقابل خوردگی پوسیدگی ترک خوردگی و دیگر شرایط محیطی مقاوم کرد به این خاطر است که ورقه های فولادی با روکش گالوانیزه گرم استفاده می کنند.لازم است بدانید بهتر است که  قطر ورقه های بکار برده شده در منبع های داخلی را بیشتر از منبع های خارجی در نظر گرفته شود.این کار به این دلیل است که فشار زیادی در منبع های داخلی است که باعث ایجاد ترک یا سوراخ می شود پس باید قطر آن را بیشتر در نظر بگیریم تا در برابر این عوامل مقاوم تر شود.چون اگر زمانی دچار این مشکلات شود تعمیر آن بسیار سخت و هزینه زیادی خواهد داشت. اغلب قطری که برای منبع های داخلی استفاده می کنند برابر4یا6میلی متر و برای منبع های خروجی 3تا5میلی متر می باشد.ولی به این نکته توجه داشته باشید که  این قطرهایی که نام برده شده در محل های نصب ممکن است تغییر کنند یعنی قطر آن ها بستگی ب محیط نصب دارد.

مطلب دیگر :   تجربه ایمپلنت دندان

 

مزایای منبع های دو جداره:

مزایایی که این منبع های می توانند داشته باشند مصرف آن ها در محیط های مسکونی کم جمعیت و کارگاه های صنعتی می باشد

ازمهم ترین مزایای آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ارزان بودن قیمت طراحی ساخت و تولید این منبع ها نسبت به منبع های دیگر.
  2. عدم نیاز به پمپ سیرکولاتور نسبت به منبع کویل دار
  3. عدم افت فشار این منبع به دلیل دو لایه بودن ساختار آن
  4. بازدهی بالای 90در صد در تولید آب گرم

 

معایب منبع های دو جداره:

این منبع مزیت هایی خوبی دارد ولی برخلاف آن ها معایبی هم دارد که شامل:

  1. لایه داخلی اگر دچار مشکل شود دسترسی به آن سخت و هزینه بر خواهد بود اگر این لایه دچار ترک خوردگی پوسیدگی یا سوراخی شود.
  2. این منبع کاربرد نامناسبی در محیط هایی که مصرف آب گرم آن ها بالا است را دارد.
  3. افت حرارتی بالایی هم نسبت به دیگر منبع ها از جمله منبع کویل دار دارد.

 

قیمت منبع های دو جداره:

اانتخاب و خرید منبع مسئله مهمی است که خریدارن به آن توجه زیادی دارند.قیمت منبع های دوجداره بر اساس جنس بدنه منبع ابعاد و حجمی که دارند نوع اتصال آن ها و کیفیتی محصولی که انتخاب می شود متفاوت است

برای استعلام قیمت منبع دوجداره می توانید به سایت شوفاژمخزن  مراجعه فرمایید .