عصب شناسا تازگیا فهمیدن که کلمات می تونن اثرات داغون کننده بسیاری رو روی مغز بر جای گذارن. در نتیجه تحقیقات به عمل اومده، مشخص گشته که کلماتی با بار معنایی منفی، موادی شیمیایی رو در مغز تولید می کنن که در آخر منتهی به بروز استرس می شه.

اما این ماجرا ابعاد خطرناک تری هم داره. درست مانند فیلمای ترسناک که پرستار بچه یهو میفهمه که قاتل از داخل خونه با اون تماس گرفته، کلماتی که در ناخودآگاه ما رد و بدل می شن، تاثیر داغون کننده تری رو از خود بر جای می ذارن.

اعتماد به نفس هرکی براساس گفتگوهاییه که تو ذهن اون شکل میگیره.

یه کارشناس مغز و رابطه ذهنی، توضیح میده که ذهن آدم همیشه در حال صحبت کردن با خود و رد و بدل کردن کلمات مختلفه. سمت چپ مغز بسیار خوش بینه و روی حل کردن مشکلات و اراده کردن تمرکز داره، اما سمت راست همیشه در حال تولید ترسه و به همه چیز شک داره.

در ادامه مطلب با سایت ما همراه باشین تا با روشی که به ما اجازه میدن کنترل مغز خود رو در دست گیریم، بیشتر آشنا شیم.

استرس رو از خود دور کنین

خبر خوب اینه که شما می تونین ذهن خود رو تربیت کنین. با حفظ آرامش و مثبت اندیشی، سمت چپ مغز تقویت می شه و پس از یه مدت در ناخودآگاه خوب وظایف خود رو اجرا می کنه.

واسه حفظ آرامش و Relaxation ، چهار راه حل ساده زیر پیشنهاد می شه:

  • به مدت ۶۰ ثانیه درجا بدوید. این دویدنای کوتاه مدت فشار و استرس رو از بدن شما خارج می کنن.
  • چشماتون رو ببندین و گردنتون رو ۳۶۰ درجه بچرخوانید. این کار رو به مدت یه دقیقه ادامه بدین. (پیشنهاد می کنیم قبل از خوندن ادامه مطلب همین حالا این کار رو بکنین تا لذت و تاثیر اونو احساس کنین)
  • حتی اگه خوابتون نمیاد هم ۱۰ بار خمیازه بکشین.
  • بازو و یا دستان خود رو به آرومی با نوک انگشتانتون ماساژ بدین.

تموم کارایی که در بالا گفتیم، فعالیت سمت راست مغزتون رو کم می کنه. در واقع با این روش مغز به جای اینکه درگیر استرس و بقیه افکار منفی شه، حواسش به اتفاقاتی معطوف می شه که در حال اتفاق افتادن واسه بدنه.

 

سمت چپ مغز خود رو تقویت کنین

پس از اینکه تونستید حس بدبینی رو کم کنین و آرامش رو بر خود حکم فرما کنین، نوبت به تقویت مثبت اندیشی می رسه. در این مرحله شما باید از خود سؤال کنین که با ارزش ترین حسی که درون خود احساس می کنین چیه؟ اولین لغتی که به ذهنتون می رسه رو یاد داشت کنین. جواب می تونه واژه ای مثل فروتنی، صلح دوستی و یا مهربانی باشه. حالا کافیه تا هر روز صبح به مدت یه دقیقه روی اون کلمه تمرکز کنین.

علاوه بر این فوت وفن، شما احتیاج به زمانایی دارین تا آرامش خود رو حفظ کنین. واسه این منظور پیشنهاد می شه که در هر ساعت، سه استراحت ۱۰ ثانیه ای واسه خود در نظر بگیرین. این استراحتای کوچیک به شما کمک می کنن تا تمرکز خود رو بالا برید و کار بهتری رو به انجام رسونید.

•••

تمرین دادن ذهن واسه مثبت اندیشی بیشتر، درست مانند تقویت عضلات بدنه. اگه هر روز چند دقیقه رو به انجام موارد گفته شده در بالا اختصاص بدین، شک نکنین که پس از هشت هفته، فعالیت سمت راست مغز شدیدا کم میشه و حس و حال منفی از شما دور می شه.

با داشتن ذهنی مثبت اندیش، اعتماد به نفس شما زیاد میشه و کیفیت زندگی بهبود پیدا میکنه. اگه بتونین کنترل مغز رو در دست بگیرین، حتی دور و بریا هم پس از یه مدت از شما انرژی مثبت دریافت می کنن و بدین روش روابط اجتماعی بهتری هم براتون به ارمغان میاد.