پایان نامه رشته مدیریت درباره : ارزش ویژه برند

دانلود پایان نامه

حدود 3600 باب به حدود 4100 باب در سال پایانی برنامه
آموزش حدود 20 هزار نفر نیروی انسانی شاغل در بخش گردشگری طی دوران برنامه دوم توسعه.
آماده سازی و بهسازی 14 مورد قطب های سیاحتی شامل؛ دریاچه ارومیه، کناره ارس، پیست های اسکی شهرکرد، سرعین اردبیل، سواحل خزر، روستای ماسوله، دریاچه مریو ان، ماهان، تنگه بستانک در مرودشت فارس، بندر چابهار، سلطانیه زنجان، حاشیه کارون، سواحل بندر گناوه و لاهیجان.
و …
در پایان برنامه دوم توسعه، بخش زیادی از اهداف مورد نظر تحقق یافت لیکن تحول اساسی بیش از آنچه در برنامه اول توسعه اتفاق افتاده بود، رخ نداد؛ گرچه برخی از اهداف کمی عملیاتی گردید، ولی شاهد تحول کیفی زیادی در این بخش تا پایان برنامه دوم توسعه نمی باشیم.
ج – برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کارکردهای توریستی آن (1383-1379)
در برنامه سوم توسعه کشور، بطور جدی تری به صنعت توریسم پرداخته شده است، بر این اساس سیاست ها و استراتژی های فراگیرتر و همه جانبه ای به منظور توسعه توریسم در ایران در این برنامه دیده می شود که برخی از آنها عبارتند از :
ادغام سازمان های ایرانگردی و جهانگردی و میراث فرهنگی، به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر و توسعه وظایف فرابخشی و افزایش بهره وری فعالیت های بخش صنعت توریسم در کشور.
آماده سازی و معرفی قطب ها، اماکن، آثار و محوطه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور، و فراهم آوردن امکانات متناسب با توجه به قابلیت های هر یک از این قطب ها در جهت تشویق هر چه بیشتر میزان بازدید گردشگران فرهنگی داخلی و خارجی از آنها.
ایجاد بستر اقتصادی مناسب برای توسعه فعالیتهای میراث فرهنگی و جلب مشارکت بخش های خصوصی، تعاونی و جذب و هدایت سرمایه های خارجی به بخش توریسم در کشور.
د- برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وکارکردهای توریستی آن در ایران (1388-1384)
در این برنامه افق های بلندی به منظور تحول آفرینی در بخش گردشگری و جهشی پویایی به منظور توسعه کارکردها و زیر ساخت های این صنعت، مد نظر قرار گرفته است، که برخی از مهمترین سیاست ها ؛ اهداف و استراتژی های مورد نظر در این برنامه عبارتند از :
ایجاد و تجهیز پایگاه های میراث فرهنگی و آثار تاریخی مهم کشور و همچنین شناسایی و حمایت از آثار فرهنگی تاریخی حوزه فرهنگی ایران در کشورهای همسایه و منطقه بعنوان میراث فرهنگی مشترک.
به منظور جلب مشارکت بخش خصوصی و تعاونی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجاز است نسبت به صدور مجوز تأمین و فعالیت موزه های خصوصی و تخصصی و غیره اقدام نماید.
ارتقاء جایگاه بخش غیر دولتی و افزایش رقابت پذیری در صنعت گردشگری از طریق اصلاح قوانین و مقررات و ارائه تسهیلات لازم، تهیه ضوابط حمایتی، اداری، بانکی برای موسسات بخش غیر دولتی و نیز جذب سرمایه گذاران و مشارکت موسسات داخلی و بین المللی و بیمه برای گردشگران خارجی.
با توجه به اهداف و استراتژی های فوق، رویکرد اصلی دولت در این برنامه برای گسترش و توسعه صنعت توریسم، کم کردن تصدی گری های دولتی و حمایت از حضور و گسترش فعالیت های بخش خصوصی در این صنعت است. ( ابراهیم زاده, 1386؛ 112-99 )
2-9 شهرک ماسوله
شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان ، ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۶۰ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. این شهر با وسعتی معادل ۱۰۰ هکتار در مختصات جغرافیایی ۴۸ درجه، ۵۹ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه، ۹ دقیقه عرض شمالی واقع است و محدودهی آن از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا(استان زنجان)، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال(استان اردبیل) میرسد. محدوده مرکزی ماسوله از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه و از طرف شرق بر درهای زیبا مشرف است. ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد برابر با ۱۰۵۰ متر است. آب و هوای ماسوله کوهستانی، با تابستان های خنک و زمستان های سرد و پر برف است .اطراف ماسوله پوشیده از جنگل است. و راه اصلی ارتباطی آن، جادهای است که به سمت فومن کشیده شده است. دین مردم ماسوله اسلام و مذهبشان شیعه است. زبان اصلی مردم ماسوله, تالشی است, که ریشه در زبان پهلوی کهن دارد. این شهر طی شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده‌است.
حدود سده هشتم هجری(قرن ۱۴ میلادی) مردمانی از نقاط مختلف سرزمین گسترده ایران به همراه مردمان کهنه ماسوله که در ۶ کیلومتری شمال غرب این شهر واقع است, به نقطه ای که هم اکنون به عنوان شهر ماسوله شناخته شده است کوچ کردند. طی کاوش‌های انجام شده از محوطه باستانی کهنه ماسوله سفالینه هائی متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری بدست آمده‌است که دقیق‌ترین مستندات قابل توجه تاریخی می‌باشند. در ۱۰ کیلومتری بالاتر از ماسوله جدید، ماسوله قدیم با آثار و بازمانده‌های انسانی از قبیل سنگ کوره و… در منطقه‌ای گسترده پراکنده شده‌است که جزء آثار باستانی به شمار می‌آیند.
ماسوله ی قدیم یا «کهنه ماسوله» که در فاصله «هشت کیلومتری غرب جاده ماسوله به خلخال» قرار گرفته است سکونتگاه اصلی و اولیه ماسوله ای ها بوده ست که اکنون آنچه در این مکان به چشم میخورد سنگ دیوار بناهای آن است. در نخستین کاوشهای باستانشناسی شهرستان فومن که در شهریور ماه 1374 توسط هیئت پژوهشکده باستانشناسی سازمان میراث فرهنگی استان گیلان در این محوطه صورت گرفت مشخص شد که از سده پنجم تا هشتم هجری «کهنه ماسوله
» به عنوان یکی از مراکز مهم در زمینه فلزکاری بوده است. همچنین سفالهای لعابدار با رنگ های متنوع که مشخصات دوره سلجوقی را داشتهاند در این منطقه کشف شد این ناحیه به دلیل اهمیت و اعتبار تاریخی آن در شهریور ۱۳۸۵در فهرست آثار ملی ثبت شد. درباره منتقل شدن ماسوله ای ها به مکان فعلی آرای مختلف و گوناگونی ارائه شده است یکی از مشهورترین آنها این است که عونبنعلی از نوادگان امام اول شیعیان به همراه سید جلالالدین اشرف از فرزندان موسی کاظم امام هفتم شیعیان که مزارش در شهر آستانه اشرفیه گیلان قرار دارد در جنگی در حوالی طارم زنجان زخمی شد و راه ماسوله در پیش گرفت و در مکان فعلی ماسوله جان سپرد و به خاک سپرده شد. سپس به تدریج ماسوله ای ها در اطراف مزارش خانه ساختند و بدین ترتیب ماسوله فعلی شکل گرفت. روایتی زلزله بزرگ سال ۸۹۰ هجری قمری را علت کوچ ماسوله ای ها به مکان فعلی بیان میکند و روایتی دیگر نیز همهگیر شدن بیماری طاعون در سال 943 هجری قمری در کشور را دلیل جا به جایی ذکر میکند. ولی نسل های بعدی، در همین مکان جدید هم ماندگار نشدند و شهری که مرکز داد و ستد و شاهراه ارتباطی بین گیلان و زنجان و آذربایجان بود و بازار، کاروانسراهای و صنایع فلزی و غیر فلزی آن رونق فراوان داشت در ابعاد یک روستا درآمد. زمانی قرار گرفتن ماسوله در نقطه ثقل گیلان، زنجان و آذربایجان اهمیت ویژهای به آن بخشیده بود ولی با با ایجاد راه های اصلی بین گیلان و آذربایجان و گیلان و زنجان از دیگر مسیرها، ماسوله رونق اقتصادی و به دنبال آن، جمعیت خود را از دست داد.
اشغال کشور در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در جریان جنگ جهانی دوم و هرج و مرج ناشی از آن نیز بر مهاجرت اهالی ماسوله تاثیرگذار بود. شهرداری ماسوله در سال ۱۳۱۱ هجری خورشیدی تاسیس شد ولی در سال ۱۳۱۸ تعطیل گردید. و در سال ۱۳۴۱ مجددا شروع به کار کرد. مردم ماسوله نقش والایی در تاریخ جنبش جنگل در برابرتهاجم روسیه و بریتانیا داشته اند. ماسوله ای ها به قوای جنگل کمک میکردند و عدهای مانند شهید باباغلامعلی در کنار آنها میجنگیدند.
2-9-1 معماری ماسوله
ماسوله دارای معماری منحصر به فردی است. محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده رو استفاده می‌شوند. بافت معماری ماسوله در دوران زندیه شکل گرفته است و خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهد. معماری ماسوله در یک جمله توصیف می‌شود: “حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است.” تعداد طبقات ساختمان‌ها معمولا تا دو طبقه می رسد.
2-9-2 گردشگری ماسوله
ماسوله شامل وسعتی معادل یکصد هکتار منطقه تحت حفاظت میراث فرهنگی و منابع طبیعی، یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران است که هر ساله پذیرای ده ها هزار گردشگر می باشد و به دلیل داشتن معماری منحصر به فرد در جهان شناخته شده است. ماسوله با کوهستان های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز از توریستی ترین مناطق شمالی ایران با جلوه های طبیعی فراوان به ویژه در اواخر بهار و فصل تابستان است و قله شاه معلم در ماسوله با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان و هدفی جذاب برای گروه های کوهنوردی می باشد.


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

2-9-3 وجه تسمیه نام ماسوله:
نام ماسوله حداقل از سدهی هشتم و نهم هجری به بعد به همین صورت کنونی خود کاربرد دارد. برخی آن را برگرفته از نام کوهی در جوار ماسوله به نام “ماهسالار” میدانند به باور ایشان این ناحیه ابتدا «ماسالا»‌ خوانده میشد و بر اثر کثرت استعمال بعدها به «ماسوله»‌ مبدل شد. به روایتی دیگر کلمه «ماسوله»‌ از دو بخش «ماس»‌ و «اوله»‌ تشکیل شده است. بخش نخست در فرهنگهای ایرانی به معنای کوه و مانع و بخش دوم نیز به معنای بلند است که در ترکیب با «های»‌ تصغیر به مفهوم «مانند»‌ آمده است. بنابر این ماسوله را میتوان « کوه بلند »‌ و «کوهمانند »‌ معنا کرد. با تکیه بر زبانهایسانسکریت و فارسیمیانه آنرا «ماه کوچک» یا « سرزمین ماه کوچک» نیز معنا کردهاند. برخی این نام را برگرفته از نام «موصل»‌ شهری در اقلیمکردستان میدانند و معتقدند ماسوله ای های اولیه کرد بودند و آیین ایزدی (از ادیان باستانی آریایی یا دین ساختگی قرن ششم هجری) داشتند. حال آنکه به یک تفاوت ساده یعنی تفاوت «ص» و «س» توجه نشده است. از این رو این تعبیر سطحی به نظر می رسد. تعبیری دیگر ماسوله را کلمهای عربی و واژهای مرکب از «ما»‌، «سو»، «ل»‌ ‌و «ه»‌ و به معنای «جایگاهی که فقر و زشتی در آن راه ندارد»‌ معنا میکند.
بسیاری از پژوهشگران چنین توجیه و روایاتی را صحیح نمی دانند. آنچه صحیح تر به نظر می رسد این است که: ریشه کلمه ماسوله مانند کلمه ماسال(شهری در نزدیکی ماسوله) فارسی است(به معنی مانند کوه) و هسته اصلی مردم ماسوله مانند مردم ماسال تالشی(تیره آریایی ساکن در البرز غربی که نخستین بار با نام کادوسیان در تاریخ ایران به عنوان سپاهیان هخامنشی شناخته شده اند), است. حتی عده ای معتقدند مردم ماسوله متمولین ماسال هستند که برای که در امان بودن از دزدی و چپاول های دسته های غارتگر که تا اواخر دوره قاجار نیز بسیار رواج داشت در این ناحیه ساکن شده اند. و معماری ماسوله که متعلق به دوران زند است برای دفاع راحت تر در برابر گروه های چپاولگر مشابه نقاط دیگری در غرب و شمال غربی ایران و خراسان که زنجیروار ساخته شده است. و نیز شواهدی چون گویش قدیمی های ماسوله که حتی به فارسی پیش ورود اعراب بر می گردد مثلا “هفت”، ” هپت” و “اسب”، “اسپ” تلفظ می شود و به “خانه” ، “ک ء” گفته می شود همانطور که در فارسی باستان گفته می شد و مرد را کدوان و زن را کدبانو می گفتند و در واقع می شود گفت ماسوله شهری است با ناگفته ها و ناشناخته های بسیار! (برگرفته از ویکی پدیا و سایت های گردشگری)

مطلب مرتبط :   پایان نامه مدیریت :ارزیابی عملکرد

2-10 نقد و بررسی تحقیقات انجام شده
2-10-1 تحقیقات داخلی:
رنجبریان و همکار, در سال 1386, در مطالعه ای به بررسی اثرات تکرار سفر به اصفهان بر میزان رضایت گردشگران خارجی, پرداخته اند. در این مقاله سطح رضایت گردشگرانی که برای نخستین بار به اصفهان سفر می کنند, در مقایسه با آن ها که این سفر را تکرار کرده اند, مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه ی میدانی, 160 پرسشنامه توسط گردشگران خارجی که در سال 82 به اصفهان سفر کرده اند, تکمیل شده است. حدود 60درصد از گردشگران, دارای تجربه ی سفر قبلی به ایران بودند, و همچنین 4/31 درصد ایشان, اصفهان را برای بیش از یک بار مورد بازدید قرار داده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که, سطح رضایت خاطر گردشگرانی که سفر به اصفهان را تکرار نموده اند, پایین تر از آن هایی است که برای نخستین بار چنین سفری را تجربه می کنند. پژوهشگران با بهره گرفتن از نظریه ی عدم تأیید انتظارات, دلایل چنین نتایجی را مورد بررسی قرار داده و آن ها را با واقعیات منطبق دانسته اند.
در سال 1389, تحقیقی تحت عنوان ” عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر یزد”, توسط دکتر ایمانی خوشخو و ایوبی یزدی انجام گرفته است. جامعه آماری, شامل گردشگران بالقوه ای بوده است که دردوره ی زمانی 15 فروردین تا 15 اردیبهشت سال 1389 در ورودی های شهر تهران دردسترس بودند. در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. بدین صورت که با بهره گرفتن از داده های به دست آمده از پرسشنامه و به کمک نرم افزار SPSS میزان ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای کل سؤالات مربوط به ارزش ویژه برند (هر پنج عامل آگاهی از برند، تصویر برند، کیفیت ادراک شده، وفاداری به برند و مقیاس کلی ارزش ویژه برند) درمجموع عدد 91درصد بدست آمد و برای تک تک متغیرهای آگاهی از برند، تصویر برند، کیفیت ادراک شده، وفاداری به برند و مقیاس کلی ارزش ویژه برند به ترتیب اعداد 86 ,83, 80, 90, 87 درصد به دست آمد. این اعداد نشان دهنده آن است که پرسشنامه مورد استفاده، از پایایی لازم برخوردار است. تجزیه و تحلیل نتایج در این تحقیق, با بهره گرفتن از روش های آماری تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است. این تحقیق در پی شناسایی عوامل اصلی تأثیرگذار بر ارزش ویژه برند از دید گردشگران و تعیین و میزان اهمیت هر کدام از این عوامل در ارزیابی گردشگران از ارزش ویژه برند مقصد گردشگری بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که علاوه بر تصویر برند که در مطالعات 30 سال اخیر به عنوان مهم ترین عامل ارزیابی گردشگران از برند مقصد گردشگری تلقی شده است، وفاداری به برند, کیفیت ادراک شده و آگاهی به برند مقصد گردشگری نیز به صورت مستقیم بر ارزش ویژه برند شهر یزد تأثیر دارند و از نظر اهمیت, وفاداری به برند مهم ترین عامل تاثیر گذار شناخته شده است.
این دو محقق, در سال 1389, مقاله ای
دیگر تحت عنوان “مقایسه تطبیقی ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری کیش و قشم از نقطه نظر ادراکات گردشگران داخلی”, در ششمین همایش ملی فرهنگی گردشگری خلیج همیشه فارس , نیز ارائه کرده اند. آن ها در این مقاله بر اهمیت ابعاد ارزش ویژه برند (آگاهی از برند, وفاداری به برند, تصویر ذهنی برند و کیفیت ادراک شده) که روی ادراکات گردشگران از برند مقصد تاثیر گذار است تمرکز کرده اند و مقاله بر این فرض استوار است که با توجه به تحقیقات گذشته تمام این ابعاد بر ادراکات گردشگران از برند مقصد گردشگری تاثیر گذار است. افراد مورد مطالعه در این تحقیق از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند و تلاش گردیده با مراجعات مکرر برای نمونه گیری تا حد امکان از تاثیر متغیرهای مداخله گر در نتایج حاصل از تحقیق کاسته شود. جهت تعیین حجم نمونه گردشگران, با توجه به ویژگی های تحقیق و متغیرهای مورد مطالعه نمونه مناسب رقمی در حدود 120 مشاهده, مناسب تشخیص داده شده است. برای بررسی تفاوت بین میانگین ها از آزمون آماری تی استفاده شده و همچنین جهت رتبه بندی عوامل در هرگروه از آزمون فریدمن استفاده شده است.

 
 
در سال 90, ابراهیم پور و همکاران, در مقاله ای تحت عنوان”عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران در استان اردبیل (مطالعه موردی منطقه گردشگری سرعین) “, در پی دست یابی به راهکارهای توسعه گردشگری، به بررسی دو عامل رضایت و وفاداری گردشگران در منطقه گردشگری سرعین پرداخته است. جامعه ی آماری, گردشگرانی بوده اند

دیدگاهتان را بنویسید