ماجرای زیاد شدن قیمت بنزین یا احتمال سهمیه بندی سوخت در کشور متولیان زیادی داره و در شرایطی که دولت و وزارت نفت در کوتاه مدت برنامه ای واسه افزایش اندازه سوخت ندارن، نمایندگان مجلس به فکر جلوگیری از قاچاق سوخت و افزایش مصرف بنزین در کشور افتادن.

تازه ترین طرح نمایندگان مجلس در همین زمینه که طی روزای گذشته خبرساز شده، طرحی عجیبه که برمبنای اختصاص یه لیتر بنزین روزانه به ازای هر نفر از جمعیت کشور طراحی شده. براین پایه افراد بدون خودرو که استفاده ای از این سهمیه ندارن می تونن تو یه سامانه جامعه، سهمیه خود رو به افراد دارای خودرو بفروشن. این در شرایطی که براساس آمار خیلی از جایگاه های سوخت هم در برابر خطر ورشکستگی قرار گرفتن.

اسدالله قره خانی الوستانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این مورد میگه: بعضیا از نمایندگان مجلس طرحی رو مبنی بر اینکه به هر ایرونی در هر روز یه لیتر بنزین داده شه ارائه کردن. ایشون اضافه کرد: بر همین پایه قراره سامانه ای خاص این کار راه اندازی و تعبیه شه که بنزین در اون خرید و فروش شه.

سخنگوی کمیسیون انرژی هم اینکه گفت: در مورد جایگاه های سی ان جی هم مصوبه ای داشتیم مبنی بر اینکه سوخت گیری خودروای سرویس عمومی، تاکسی و وانت بارها باید در اولویت باشن.

بنزین

در همین رابطه حسینعلی حاجی دلیگانی، در توضیح طرح پیشنهادی خود در مورد سهمیه بندی بنزین، اعلام کرد: پیش بینی ما بر این بود که اگه بنا هستش سهمیه بندی صورت بگیره ارزش اصلی به آدما داده شه نه به خودرو و سرمایه. دولت ممکنه بگه که کارت سوخت زنده شده و به ازای هر کارت سوخت سهمیه بنزین داده شه، اما ما می گیم این سهمیه رو به خودرو ندین، بلکه سهمیه براساس کد ملی به سرپرست خونواده بدن. فارغ از این که اون خونواده خودرو داره یا خیر.

ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفت: بنزینی که به قیمت هزار تومن ارائه می شه براساس فوب خلیج فارس بین ۵۰ تا ۵۵ سنت قیمت گذاری شده که حدود شش هزار تومن می شه. پس افراد با خرید یه لیتر بنزین هزار تومانی پنج هزار تومن یارانه دریافت می کنن. ما معتقدیم این یارانه باید به مردم فقرا هم داده شه.

ایشون با توضیح دادن این موضوع که براساس بررسیا ۲۰ درصد از مردم کشور اصلا خودرو و موتورسیلکت ندارن، گفت: هم اینکه ۲۰ درصد از مردم بیشتر از سهمیه تعیین شده بنزین مصرف می کنن. ما می خوایم این ۲۰ درصد سهمیه اضافه روی اون ۲۰ درصد قبلی سرشکن شه. در اینجور شرایطی اگه قیمت بنزین اتفاقا زیاد شه این به ضرر افراد ضعیف نیس، بلکه به نفع اونا میشه، چون هر قدر قیمت بالاتر بره مابه التفاوتی که اونا می تونن دریافت کنن بیشتره و در اندوخته شون قرار میگیره.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه اعلام کرد: در این طرح پیش بینی شده که به ازای هر کد ملی در روز یه لیتر به حساب سرپرست خونواده واریز شه که بر این پایه یه خونواده چهار نفره در ماه ۱۲۰ لیتر بنزین سهمیه دارن و می تونن هر قدر میخوان از این سهمیه مصرف کنن. طبق پیش بینیا این سهمیها در کارت افراد قرار میگیره و می تونن تموم یا بخشی از اونو به قیمت آزاد بفروشن و یا صادر کنن. در واقع براساس این طرح سهمیه بنزین قابل نقل و انتقاله.

از طرف دیگه این گمانه زنی مطرح شده که اینجور طرحی حتی در صورت اجرا نمی تونه جلوی قاچاق سوخت در کشور رو بگیره و فقط انگیزه ای واسه باز پخش سهمیه بنزین به همه اقشار جامعه میشه. اما هم جهت با جلوگیری از قاچاق، شاید چاره ای جز افزایش اندازه بنزین وجود نداره و افزایش اندازه بنزین هم اثرات تورمی خود رو به دنبال داره. در همین رابطه امروز اعلام شد که دولت و مجلس تا آخر سال ۹۸ برنامه ای واسه زیاد شدن قیمت بنزین ندارن و پس در اینجور شرایطی اجرای طرح اختصاص بنزین سهمیه ای به همه جمعیت هم می تونه در هاله ای از ابهام قرار بگیره، چون که این طرح بدون زیاد شدن قیمت بنزین، تاثیری روی اندازه قاچاق سوخت از کشور نداره. به خصوص که طراحی و اجرای سامانه ای با توانایی عضویت ۸۰ میلیون نفر و امکان تبادلات مالی، با پیچیدگیای فنی و عملکی بسیاری همراه س که می تونه هزینه مادی و وقتی زیادی رو به دنبال داشته باشه. پس باید منتظر موند و دید که سرنوشت این طرح باحال و البته عجیب نمایندگان مجلس در مجلس شورای اسلامی چی می شه.