علمی

شیوه‌ی قصه‌گویی

لحن، صدا، به کار گیری سکوت و مکث، بازی با دستا و حرکتای بدن به هرچه جذاب تر شدن قصه

کمک می کنه و در عین حال فضاسازی کامل تری تو ذهن کودکان صورت میگیره و اونا راحت تر می تونن خط سیر داستان رو به ذهن سپرده و نقش اون رو بازی کنن. به راستی که قصه گویی هنریه که به استعداد و تجربه ی زیادی نیاز داره(فیض شیخ الاسلام،۱۳۸۷). داستانا بر مبنای تصاویر آموزشی گفته شه.جزئیات طرح داستان و سرعت تعریف کردن داستان، از پیش مرور شه و داستان از روی متن از پیش آماده خونده نشه و ً از حفظ گفته شه؛ وقتی داستان از

حفظ نقل می شه دانش آموزان عاشق این کار می شن و بیشتر مواقع این کار موفقیت رو تضمین می کنه. جوهر و نکته اساسی در قصه گویی پیوند و رابطه متقابلیه که در بیان قصها به وسیله قصه گویی ماهر در جا و زمان معینی بین اون و مخاطبانش به وجود بیاد. در این رابطه دوطرفه، قصه گو موفق می شه تخیل شنونده خود رو به دام اندازد و اون رو تحریک کنه و به طور دائمی دید تازه ای به اونا دهد، و رابطه اون رو با آدما  و وسایل دیگه مورد تجدید نظر بذاره و تصاویر تخیلی غنی و متنوعی رو واسه اون جفت و جور کنه و افراد رو کم کم مجبور به تحقیق و آفرینشای جدید و دو جانبه کنه و جهانی بوجود بیاره که براساس کلمه ها تخیل بنا شده(لالی،۱۳۸۴).
دانش آموز

 

۷-۲-۲- شکل های جور واجور قصه گویی:

قصه گویی نقالانه: یه جور قصه گوییه که کارش خلق و یا اجرای حکایت های شفاهی شاعرانه س و به نقل حوادث تاریخی یا ستایش نیاکان و رهبران الان یه گروه قبیله ای، فرهنگی و یا ملی می پردازه. نقل کننده، معمولاً نه از روی اجبارً به هنگام اجرا با یه آلت موسیقی که خودش و یا بقیه می نوازد، همراهی می شه.

 

قصه گویی قومی: این نوع از قصه گویی، قابل اجرا در خونه، ضمن کار گروهی، جلسه اجتماعی، خیابون

و بازارها بوده. قصه گویی در خونه، یکی از جهانی ترین تجربه های انسانیه.

قصه گویی مذهبی: قصه هاییه که مقامات و رهبران رسمی یه گروه مذهبی، به جای قوانین واسه تشریح و گسترش مذهبشان به کار می برند.

قصه گویی تماشاخانه ای: چیزی که این قصه گویی رو جدا می کنه، که در ساختمانایی مانند تماشا خونه های واقعی به اجرا در میان. این قصه گویی به سختی از تئاتر به معنی حقیقی اون جداشدنیه. قصه گویی کتابخونه ای: در این نوع، کتابداران در ساعات منظم و خاصی در کتابخونه واسه کودکان قصه می می گن. تعیین دقیق این موضوع که کدوم کتابدار کودک، اول این اندیشه رو مطرح کرده، شدنی نیس.

قصه گویی در اردو: یکی از موثرترین مکان ها واسه قصه گویی، فضای اردوهاه. غیررسمی بودن محیط و نزدیکی به طبیعت، از عواملیه که بر خلاقیت دوجانبه ای که در قصه گویی(میان قصه گو و شنونده))پلویسکی،۱۳۸۲،ص۱۰۳).

خلاقیت

 

۸-۲-۲- اقدامات قبل از تعریف کردن یا خوندن قصه:

نصف موفقیت داستان بستگی به شروع داستان داره زمینه فکری کودکان در مورد داستان باید از قبل آماده شه. اگه اونا فکر می کنن که این قسمت هم مانند بقیه در سهایشانه، زمینه فکری اونا هم در مورد اون به طور کاملً عادی میشه و فقطً انتظار شنیدن یه داستان رو نخواد داشت در این صورت شما هم موفقیت چندانی دارید. پس فکر و حواس اونا باید به سمت داستان جلب شه.

 

  • تلاش کنین بچه ها رو به خود نزدیکتر کنین. این موضوع خیلی مهمه واسه اینکه اونا بتونن خیلی راحت شما و کتابی رو که ازش استفاده می کنین ببینیند و هم اینکه در رابطه شما با اونا و خودشون با همدیگه تقسیم کنن. بچه های کوچکتر می تونن روی زمین و نزدیک پای شما بشینن.
  • اگه ممکن باشه می تونین قبل از تعریف کردن داستان طرز نشستن اونا رو تغییر بدید. من همیشه

تلاش می کنم این کار رو قبل از ورود بچه ها به کلاس انجام میدم، و بهتر می دونم  صندلیها رو به صورت حروف u بچینم و میزها رو هم همینطوری پشت اونا قرار میدم.

  • اگه نتوانستبد میزها و صندلیا رو جابجا کنین، تلاش کنین راه های مناسب دیگری رو پیدا کنین تا احساسات کودکان رو در مورد اتفاق خاصی که قراره صورت بگیره تحریک کنه کودکان عادت دارن به صحبتاتون گوش بدن چون که فکر می کنن که این همون کاریه که همیشه قبل از این هم انجام دادن. تعدادی از معلما وقتی که میخوان  قصه ای رو تعریف کنن پشت میزشون می شینن و یا در قسمت خاصی از کلاس وای میسته که این کار رو هیچ زمان
  • دیگری انجام نمی دن.
  • بعضی مربیان یه کیف داستان دارن ولی وقتی که بخوان داستانی رو تعریف کنن اون رو حمل

کرده و اینطوری نظر بچه ها رو جلب می کنن. بقیه مربیان بیشتر یه عروسک دوست داشتنی میسازن تعدادی دیگری از مربیان از کت یا کلاه خاصی واسه تعریف کردن قصه استفاده می کنن.

  • از موزیک هم می تونین استفاده کنین همیشه موزیک خاصی راذر نظر بگیرین که با شنیدن اون کودکان بفهمن که باید خودشون رو واسه شنیدن داستان آماده کنن
  • شاید زمان خاصی رو واسه قصه گفتنتان یا خوندن داستان داشته باشین با قرار دادن این زمینه فکری کودکان به طور کاملً آماده و منتظره واسه داستانهای خاصی ممکنه قبل ازشروع کردن قصه عکسی رانشان بدید یا یه چیز مثل موضوع قصه مثل یه چتر قدیمی تر یا سبد پر از غذا واسه داستان شنل قرمزی کوچلو جفت و جور کنین. یه عروسک قدیمی هم می تونه داستان رو از طرف خودش

واسه کودکان تعریف کنه و یا عروسک سیندرلا داستان رو تعریف کنه(رایت،۱۳۸۴،ص۳۵-۳۷).