تیر ۲۳, ۱۳۹۹

شفاف سازی عملکرد مالی شهرداری، اولین قدم برای تحقق تهران هوشمند

به دنبال شفاف سازی کارکرد سازمانا، شهرداری تهران قرارداده های بالاتر از ۲۲۰ میلیون تومن، عملکردهای مالی و اطلاعات مدیران خود رو روی سایت شفافیت قرار داده و قراره اطلاعات دیگری در بخش شهرسازی روی همین سایت بذاره تا اولین قدمای شهرداری واسه تحقق تهران هوشمند ورداشته شه.

دکتر «محمد فرجود» مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات  با اشاره به اینکه سال گذشته دبیرخانه شهر هوشمند براساس ابلاغ شهردار تهران در دستور کار قرار گرفت و اولین همایش تهران هوشمند در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، توضیح داد که حرکت به سمت شهر هوشمند تاثیر زیادی در رویکردها و مسیرهای این سازمان در سال گذشته داشته:

«یکی از محورهای ما نوآوری شهری بوده که هم جهت با اون به کار گیری زیر ساختا واسه تحقق شهر هوشمند روش زوم شده. رویدادهای جور واجور با به کار گیری ظرفیت استارت آپا و بقیه گروه ها برگزار شد که مسائل جور واجور شهر به صورت عملیاتی و کاربردی در بین برگزاری این رویدادها پیگیری شد.»

به گفته فرجود، شهرداری در سال گذشته به دنبال ایجاد آزمایشگاهای شهری و ساخت آزمایشگاهای شهر هوشمند، تعامل زیادی با ذی نفعان اصلی این بخش انجام داده تا پایگاه خود رو در بخش هوشمندسازی اثبات و مسائل شهرداری رو با به کار گیری هوشمندسازی حل و فصل کنه:

«با بیشتر شهرهای هوشمند رد و بدل کردن تجربیات داشتیم هم اینکه تحقیقات قبلی و سندهای بالادستی مورد مطالعه قرار گرفت و در سند سیاستا و نقشه راه اولیه اولویتای شهر تهران مبنای کار قرار گرفت. مستنداتی که جفت و جور کردیم به صورت دائمی در پایگاه اطلاع رسانی فاوای شهرداری تهران بارگذاری می شه تا بقیه هم بتونن از اون بهره ببرن. هم اینکه با بقیه کلانشهرها پایگاه اطلاعاتی مشترکی رو تشکیل دادیم تا از دو باره کاریا در این بخش جلوگیری کنیم.»

مدیرعامل فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران عقیده داره که برنامه هوشمندسازی بدون مشارکت ذی نفعان ممکن نیس و از همین رو شهرداری از راه تعامل با گروه های جور واجور از جمله مردم، محققان و نخبگان و اخذ نظراتشون مشارکت اونا رو در برنامه هوشمندسازی جلب می کنه.

هم اینکه شهرداری تهران واسه ایجاد رابطه مشارکتی دو طرفه با مردم، شبکه ای با عنوان «با هم» راه اندازی کرده تا مردم بتونن در تصمیم سازی و تصمیم گیریا با شهرداری تهران همکاری کنن که این شبکه الان در مرحله تست قرار داره.

طبق گفته های فرجود کیوسکای هوشمند در شهر تهران استفاده شدن و سامانه «تهران من» هم در اول با ارائه سرویس مشکلات طرح ترافیک کار خود رو شروع کرد و در قدم بعدی ارائه سرویسای بخش شهری روی اون قرار گرفت. هم اینکه به زودی در س  سرویس پرداخت مشکلات نوسازی و پسماند و هم اینکه اتصال سامانه «۱۳۷» انجام می شه.

در حال حاضر ۱۱۰ سامانه ملی و هشت سامانه داخلی شهرداری به سامانه «تهران من» وصل هستن و زیرساختا واسه کنترل معاینه فنی و بستر کامل اون در سازمان فاوای شهرداری تهران ایجاد شده.

مدیرعامل فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ادامه به سامانه «مسیریاب» اشاره کرد و اضافه کرد:

«نقشه همراه تهران که در اون مسیریابی حمل و نقل عمومی در اون قرار گرفته امروز در حال استفاده س و اطلاعات به صورت آنلاین از GPS اتوبوسا گرفته می شه و در اختیار شهروندان قرار میگیره. تلاش کردیم اطلاعاتی که در دست ما هستش به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار گیرد.»

اون در مورد پارک حاشیه ای گفت که زیرساخت جامعی رو واسه مدیریت کل پارکای حاشیه ای شهر تهران طراحی شده که به زودی به صورت آزمایشی در یکی از مناطق شهر تهران و بعد در بقیه مناطق اجرایی می شه و مبنای اونم پرداخت الکترونیکه طوری که از کیف پول شهروندی در سامانه «تهران من» پرداختا انجام می شه. فرجود در بخش دیگری از صحبتای خود به موضوع شفافیت و تلاش این سازمان واسه تحقق اون اشاره کرد و اضافه کرد:

«شفافیت جزو نگرانیای کلیدی ما بوده و در تعریف شهر هوشمند شک نداشته باشین شفافیت خیلی مهمه. سایت شفافیت به وسیله این سازمان طراحی شد و در حال حاضر قرارداده های بالای ۲۲۰ میلیون تومن شهرداری تهران و هم اینکه کارکرد مالی شهرداری و اطلاعات مدیران شهرداری روی اون قرار گرفته که به زودی اطلاعات دیگری در بخشای شهرسازی هم واسه استفاده شهروندان روی این سامانه قرار میگیره. هم اینکه در آینده ای نزدیک اطلاعات معاملات و مناقصات شهرداری طبق برنامه روی این سامانه قرار داده می شه.»

پرداخت الکترونیک کرایه های تاکسی هم و کارت بلیت اتوبوسا هم از موارد دیگری هستن که شهرداری در حال بررسی و اجرا کردن اوناس.