دیجیتال مارکتینگ و سئو

سئو با داده های ساختار یافته Structured Data و ریچ اسنیپت rich snippets

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۷ امتیاز: ۴]

Structured Data یا داده های منظم

اهمیت داده های منظم در سئو سایت

 

Structured Data یا داده های منظم یعنی چه؟

rich snippets ریچ اسنیپت چیه؟

منظور گوگل از اطلاعات منظم “راهنمای روشنِ” محتوای یه صفحه وبه و در این مقاله بررسی میکنیم که داده های ساخت یافته در تاثرگذار هست یا نه؟

با وجود اینکه شرکت گوگل به سختی در تلاشه تا رباتهایی بسازه که بتونن وب رو بخوبی شناسایی کنن، اما بازم این رباتا نمی تونن کارایی یه آدم رو داشته باشن.

به گفته گوگل:

داده های منظم” Structured Data یه فرمت استاندارد واسه ارائه اطلاعات و طبقه بندی محتوای یه صفحه سایت هستن؛ مثلا، واسه یه صفحه دستور پخت غذا، مواد لازم ، مدت زمان پخت و درجه گرما، کالری و چیزای دیگه ای به جز اینا چه هستن؟

گوگل با به کار گیری داده های ساخت پیدا کردی که در وب پیدا می کنه واسه درک محتوای یه صفحه، و هم اینکه جمع آوری اطلاعات در مورد وب و جهان کلا استفاده می کنه، با ویرلن همراه باشین:

“از اونجا که داده های ساخت یافته هر کدوم از عناصر یه محتوای دستور غذایی رو علامت گذاری می کنه، در این صورت کاربران می تونن دستور پخت مورد نظر خود رو براساس مواد لازم، اندازه کالری، زمان پخت و چیزای دیگه ای به جز اینا جستجو کنن.”

گوگل از مثال دستور پخت زیاد استفاده می کنه، چون تجسم خوبیه واسه درک اینکه اطلاعات منظم یا غنی rich snippets چیجوری عمل میکنن.

همونطور که در این جستجو مشاهده می کنین، تعداد زیادی خلاصه (snippets) پیدا شدن. فردی که در جستجوی پای مرغه ، از این پس فقط به یه سایت هدایت نمی شه. بدون نیاز به کلیک بیشتر، یه دستور غذا، اطلاعات تغذیه ای و اطلاعات بیشتری در مورد محصول به اونا داده می شه.

به این مسئله ، صفحه یافته های موتور جستجو (SERP) می گن. هر SERP منحصر به فرد(خاص) است، حتی واسه کوئریای جستجویی که در موتور جستجوی مشابه با به کار گیری کلمات کلیدی مشابه انجام شدن. قسمت سمت راست، پنل دانشی نامیده می شه، یعنی جایی که اطلاعات کسب و کارا مانند شماره تلفن، ساعات کار و محل اقامت ارائه می شه.

سئو با داده های منظم Structured Data و ریچ اسنیپت rich snippets

 

چیجوری میتونم از داده های منظم استفاده کنم؟

داده های ساخت یافته از کد HTML استفاده می کنن، پس کمی آشنایی لازمه تا بتونین ویژگیای اون رو فعال کنین. با این حال، اگه بودجه شما کمه، وسایل شخص سوم بسیاری موجود هستن.

گوگل هم این روند رو واسه اجرا داده ها به طور رایگان در دسترس قرار میده.

اون چیزی که از پایه به اون احتیاج دارین اینه که مطمئن شید که کد برگشتی(back-end) شما شامل یه سری سیگنالای محتوایی مربوط به گوگل شه. که می تونن شامل موارد زیر باشن:

  • افراد
  • نقشه ها
  • رویدادا
  • اجناس
  • پیشنهادات
  • نظرات
  • دستور العملا

متأسفانه، هیچ دکمه جادویی واسه ایجاد rich snippets ریچ اسنیپت یا اسنیپت های غنی یا همون rich snippets وجود نداره. شما باید روی زیرساخت سایت خودتون خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کنین و حتی بعد از اون هم موتورهای جستجو مجبور به به کار گیری اونا نیستن. مهم اینه که یادتون باشه که همه یافته های شما با به کار گیری اسنیپت غنی rich snippets ریچ اسنیپت نشون داده نمی شن، و اون چیزی که نشون داده می شه،از وقتی به زمان دیگه متفاوت هستش.

ریچم بنچی که نویسنده مجله موتورهای جستجو است، ریچ اسنیپت رو به شکل “کار درست، نه یه امتیاز” توصیف کرد.

گوگل تصمیم گیرنده نهاییه.  با در نظر گرفتن دلایل مخفی خود، می تونه به دلخواه اسنیپتای غنی رو انتخاب کنه.

اینجا وقتیه که Schema.org وارد صحنه می شه: به گفته این سایت:

“این سایت یه سری از واژگان اشتراک یافته جفت و جور می کنه که وبمسترها می تونن واسه نشونه گذاری صفحات خود به روش هایی که در سئو سایت اثر داشته باشه و بوسیله موتورهای جستجو اصلی شناخته شن، استفاده کنن. موتورهایی مثل: گوگل، بینگ، یانداکس و یاهو”

پس Schema ، زبون و کد لازم رو واسه هدایت گوگل جفت و جور می کنه تا اطلاعات مربوط به کار و کاسبی شما رو برجسته و مشخص کنه. مجموعه Schema  شامل تعدادی وسیله واسه تست و اجرا، و هم اینکه یه پلاگین وردپرس می شه.

 

به چه دلیل باید ازش استفاده کنم؟

دلایل زیادی هست که شما باید از Schema استفاده کنین.

گوگل میگه:

“وقتی که شما از داده های ساختار Structured Data واسه علامت گذاری محتوا استفاده می کنین، به گوگل کمک میکنین تا متن اون محتوا رو واسه نمایش در جستجوها بهتر درک کنه و شما از این روش در بهینه سازی سایت و سئو موفق تر باشین و محتوایی خود رو بهتر به کاربران پخش می کنین. شما این کار رو با علامت گذاری ویژگیای محتوا و فعال کردن اقدامات مربوطه انجام می دید. این کار باعث می شه که اون محتوا در یافته های غنی ثبت شه. ”

با این حال، در حالی که بعضی از گمانه زنیا مبنی بر اینکه داده های منظم ممکنه روزی یه عامل موثر بر سئو و رتبه بندیا باشن، گوگل این رو روشن کرده که rich snippets ریچ اسنیپت الان هیچ تاثیری در سئو SEO و رتبه بندی سایتا ندارن.

اما rich snippets ریچ اسنیپت اجازه میده که برندا قدرتی مناسب رو تو یه موضوع خاص بسازن که می تونه روی داده های صفحه (on-page) مانند اندازه کلیک و اندازه جست وجو تاثیر بزاره.

به مثال پای مرغ برگردین، سایت Pillsbury انقدر خوی بهینه شده که به طوری موثر در رتبه ۱ در جستجوی گوگل واسه صفحه مذکوره.  هر فردی که به دنبال اون دستور پخته، مجبوره که صفحه Pillsbury رو با یه دستور پخت دقیق و تصاویر جذاب ببینه.

قبل از کلیک کردن روی سایت، یه جستجوگر میتونه محتوا رو ببینه. بعد  اونا میفهمن که محتوای این سایت مربوط و خوبه، پس بیشتر احتمال داره که روی سایت کلیک کنن و بمونن.

پس هر دو از این عوامل به طور فعال در سئو و رتبه بندی جستجو نقش دارن.

تو ذهن جستجوگر، اون اطلاعات دیده شده قبل از ورود، Pillsbury  رو در این موضوع و حتی دستورپختای دیگه ، به یه قدرت تبدیل کرده.

هم اینکه اینم بگیم که جستجوها سایت Pillsbury رو در موقعیت به اصطلاح “موقعیت صفر” قرار میدن جراکه سایت اونا بهینه سازی شده و داده های منظم در رابطه رو پیاده کردن.

تو یه مثال دیگه، سایت بانک مرکزی نتیجه پنجم رو در جستجو و جو داره، اما به دلیل اینکه داده های منظم خود رو بهینه سازی کرده، نسبت به بقیه برتری داره.

داده های منظم

این البته می تونه، اندازه بازدید رو زیاد کنه.

در واقع، هر گونه اطلاعات غنی می تونه بازدید رو زیاد کنه. در ۲۰۱۵ شرکت تحقیقاتی Blue Nile اهمیت شماره داشتن رتبه اول در رتبه بندی گوگل رو بررسی کرد. با وجود اینکه همیشه اینطور به نظر می رسید که رتبه اول در جستجوها به معنی کلیک بیشتر بود، Blue Nileا فهمیدن که اینطور نیس.

ریچ اسنیپت

تحقیقات اونا نشون میده که ریچ اسنیپت در موقعیت ۲، اندازه جذب کلیک ۶۱٪ رو دارن. درحالی که ۴۸٪  از اونایی که ریچ اسنیپت ندارن در موقعیت ۱ قرار داشته و ۳۵٪ از اونا در موقعیت دو قرار دارن.

به کار گیری داده های منظم، اون ۲۶ درصد فرق رو بوجود میاره.

وبلاگ SEO Ultimate  میگه که حتی اونایی که در بالای رتبه بندی قرار دارن،  حتما به اندازه کافی خوب عمل نمی کنن. اونا دلیل آوردن می کنن که کاربران موتورهای جستجو بیشتر از این انتظار ندارن – هنگام جستجو واسه یه هتل، ما توقع داریم تعداد ستاره یا قیمت اون هتل در صفحه جستجو نشون داده شه.

“رتبه بندی بالا در جستجو یا SERPs و تبلیغات اینترنتی دیگه کافی نیس تا مردم رو به بازدید از سایت شما هدایت کنه. در حالی که هنوزم کلا داشتن لینک در صفحه اول جستجو ایده خوبیه، حالا باید مطمئن شید که محتوایی کافی در جستجو SERP ارائه می کنین تا خود رو از دیگر یافته های جستجو جدا کنین.

این همون چیزیه که مردم آنلاین واسه امتحان سایت شما مورد استفاده قرار میدن – که در آخر مشخص می کنه که اونا روی لینک شما کلیک می کنن یا خیر. “

 

آینده داده های ساخت یافته

قوی ترین نشونه آینده داده های منظم از خود گوگل برگرفته می شه. این شرکت وسیله تست داده ای منظم خود رو پیشرفت داده. اونا هم اینکه ماژولایی واسه داده های منظم، کارتای غنی و برجسته کننده داده رو به کنسول جستجو اضافه کردن تا به وبمسترها اجازه بده وسیله Schema رو در سایت خود اجرا کنن.

عجیبه که گوگل این مراحل رو بدون ایجاد اطلاعات ساختاریافته به عنوان بخشی از معیارهای سئو و رتبه بندی کلی خود طی می کنه. این بدون معنیه که شرکتایی که این مراحل رو در روند خدمات سئو و بهینه سازی سایت های خود انجام دادن امتیازات کلی ای دارن.

نتیجه

در شرایطی که گوگل بعضی وقتا ساختار جستجوی خود رو به روزرسانی  می کنه، یه بازاریاب حرفه ای و متخصص دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی همیشه به دنبال یه فرصته. با یادگیری از کسائی که با شور و شوق خیلی زیاد خود رو وفق دادن، می تونین مطمئن شید که نام شما اولین نامیه که مشتریان بالقوه می بینن، وقتی که اونا به کمک نیاز دارن.

You may also like...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *