دیجیتال مارکتینگ و سئو

سئو با تکنیک‌های کلاه سیاه برای رتبه سایت در گوگل خطر مرگ دارد!

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۱۰ امتیاز: ۵]

google-penalties

اگه با Google Penalties مواجه شدیم چیکار کنیم؟

چیجوری از رتبه سایتمون در گوگل مواظبت کنیم؟ جریمه گوگل چیه؟

به چه دلیل گوگل بعضی از سایتا رو جریمه میکنه ؟ چگونگی تشخیص، اداره و دوری از اون

 

بدون استثنا، مجازات Google Penalties واسه سایتایی پیاده می شه که با دستورالعملای “گوگل وب مستر” مغایرت داشته باشن. یعنی، مجازات نتیجه غیر قابل اجتنابی از تکنیکای سئو کلاه سیاه است؛ یعنی تکنیکای غیر استاندارد که در تلاش واسه پیش افتادن سریعتر در بازی SEOه.

چه اینکه این اتفاق عمداً از راه یه تلاش هماهنگ شده به عنوان بخشی از یه روش هدف دار کار و کاسبی انجام بشه و یا فقط یه حرکت ناخواسته باشه، مهم نیس. وقتی یه پیام “Manual Action” در کنسول جستجوی گوگل (GSC) ظاهر می شه، دیگه تصمیم مورد نظر گرفته شده. از اون لحظه به بعد تموم برنامه های پیشرفت و پخش در حال تعلیق قرار می گیرن، از اون به بعد هر گونه تغییری که درزمان اجرای مجازات اعمال شه، هدر دادن زمان و تلاشه. تنها اولویت باید شناسایی دلیل مجازات ، ردیابی اون  و به طور موفقیت آمیز تجدید نظر و اصلاح اون باشه. فرایندی که بسته به اندازه مشکل و آمادگی تیم سئو، ممکنه بین چند روز یا چند ماه طول بکشه.

 

آموزش رفع مشکلات به وجود اومده بوسیله جریمه گوگل Google Penalties

 

قدم اول. درک مشکل

گوگل از قبل دلایل خود رو واسه مجازات وب سایتا اعلام کرده.

در پیام اخطار GSC ، اونا مشکلی رو برجسته می کنن که در بیشتر موارد به دلیل یه تخلف on-page یا یه تخلف off-page رخ داده. در سالای گذشته انگار یه بخش بزرگی از جرایم صادر شده به وجود اومده بوسیله تخلفات خارج از صفحه (off-page) است که بیشترْ بوسیله از راه بک لینک ایجاد می شه.

کاملا معلومه که روش کلاه سیاه دارای پتانسیلی واسه نتیجه های کوتاه مدته، اما در عین حال، مطمئنا توجه گوگل رو هم جذب کرده و در آخر منتهی به بررسی اون می شه. پیام GSC به “لینکای غیرمعمول ورودی” اشاره داره، یعنی لینکایی که از سایتای دیگه میان. در بیشتر مواقع، سایت تماشاگر کاهش زیادی در جستجوی گوگل هستش، و به طور کامل از نتایج جستجوی گوگل یا به اصطلاح SERPs دور می شه.

برگردونی مجازات در این مورد با یه ممیزی (رسیدگی) کامل بک لینک، حذف لینک و یا رد لینکهایی که تهدید آمیزند، شروع می شه.

پنالتی گوگل چیه

وقتی که بحث تخلف محتوای درون صفحه (on-page ) به میان میاد، گوگل اون رو به شکل «مشکل اسپم» یا «مشکل جدی اسپم» (بعضی وقتا به عنوان به طور کاملْ اسپم ) بحساب می آورد که فرق موجود شدیدا موضوع اسپم بستگی داره. سایتهایی که برچسب major spam می خورن، معمولا شامل محتوایی هستن که به صورت خودکار تولید و منتشر می شه، که بیشتر در هاستای رایگان و / یا دامنه های ضعیف میزبانی می شن. خلاصه، اونا در حالت فعلی و عادی خود نیستن.

نتیجه اینه که اینجور سایتایی در جستجوی گوگل خیلی راحت هیچ نتیجه ای رو به دست نخوان آورد. هر گونه تلاشی واسه اصلاح اینجور سایتی، به معنی ساخت سایتی جدید، به طور کاملً از اول هستش.

اسپم در گوگل

بر خلاف این سایتا که از نظر گوگل مورد جریمه سنگین قرار می گیرن، مجازاتایی که فقط با « Spam Problems » در رابطه هستن، نشون دهنده سطوحی از محتوا مناسب هستن. شاید یه سایت با برندی واقعی که شامل تعدادی پست و محتوایی کاربردیه و صفحه ای مناسب بحساب میاد، به دلیل مشکل اسپم، به طور قابل توجه ای در جستجوی گوگل افت می کنه اما به طور کامل پنهون نمی شه. معمولا پس از یه مدت ترافیک جستجوی برند خود رو حفظ می کنه اما در وقتی که جستجو دور موارد غیر برندی انجام شه، هیچ راهی واسه رقابت در مقابل سایتای دیگه نداره.

در این مورد، یه ممیزی (رسیدگی) عمیق سئو شامل موشکافی سیگنالای فنی و محتوایی لازمه تا محتوای داغون کننده پاکسازی شه.

آموزش خارج شدن سایت از پنالتی گوگل

مسائل مربوط به اسپم محتوا که موجب مجازات می شه، ممکنه به دلایل دیگری هم بوجود آید. پس هر وقت که “محتوا هک شده” یا ” اسپم بوسیله کاربر ایجاد شده” باشه، ممکنه این اتفاق اتفاق بیفته. مورد اول معمولا در اول افتی در جستجوی گوگل ایجاد نمی کنه. با این حال، در اول این سایت در جستجوی گوگل SERPs برچسب “ناجور” می خوره، و تلاش می کنه واسه بیشتر کاربرانی که با صفحات “ناجور” مواجه می شن، گزینه ای دیگه و کمتر خطرناک جفت و جور کنه. همین یه اخطار به تنهایی سیگنالهایی به گوگل میده که این سایت چیزی نیس که کاربران به دنبالش هستن. بدون این دست اون دست کردن پس از این ، رتبه سایت شک نداشته باشین شدیدا کم میشه، براساس این فرض که سایت نمی تونه به انتظارات کاربر جواب دهد. اگه این موضوع ندیده گرفته شه، این وضعیت، در حالی که قابل بازگردانیه، ممکنه مدت زیادی طول بکشه تا اعتماد کاربران و گوگل رو دوباره به دست آورد.

سایتایی که به دلیل نبود نظارت کافی در برابر سوء استفاده کاربران قرار می گیرن، با مجازات ” User Generated Spam” مواجه می شن.

غیر از موضوع کامنتا و لینکایی مثل ” اینجا داروی لاغری بخرین” ، حتی موارد nofollowed، تنها نمونه ای از شکل های جور واجور تخلفاتی هستش که باعث می شه گوگل دست بکار شه. انجمنا، سایتای که مثل ویکیپدیا هستن در کنار سایتهایی که اجازه اعلام نظر بدون نظارت رو به کاربر میدن، مستعد دچار شدن به این نوع اسپم بوسیله کاربر هستن. مجازات مربوط به این موضوع بیشتر اوقات فقط روی انتخاب URL ها تاثیر میذاره، که در آخر به رتبه بندی ضعیف یا بدون رتبه بدست اومده می شن. اثر اولیه زیاد کل سایت رو تحت تاثیر قرار نمی ده. با این حال، اگه یه سایت به حدی اسپم داشته باشه که ارزش افروده ای قابل مشاهده نباشه، اقدامات سخت گیرانه تری اعمال می شه، از جمله حذف کامل از ایندکس. جلوگیری از این اتفاق نیاز به عملیات پاکسازی و نظارت دقیق، دائمی و شدید داره.

چیجوری از جریمه گوگل خارج شیم

با این حال، یکی دیگه از مجازاتای اعمال شده، روی رتبه بندی هیچ تأثیری نداره.

عوضش، هر کجا که گوگل “Spammy structured markup” رو تشخیص بده، موقعیت جستجویی SERP که از یه اسنیپت غنی استفاده میکرد، در آینده ای قابل پیش بینی از کف میره. در نتیجه، CTR و به همون ترتیب اندازه تبدیل به احتمال زیاد در کوتاه مدت کاهش پیدا می کنه. ممکنه اجرا داده های ساختاریافته یا Structured data ناقص انجام شده باشه، که با استانداردهای گوگل مطابقت نداشته باشه و یا به طور کامل تقلب بحساب آید که هدفش تزیین اسنیپت با ادعاهای دروغین باشه. در نتیجه، هیچ ستاره ای، نظر یا چیز دیگری در یافته های جستجو مشاهده نمیشه. اما مثل بقیه مجازاتا این مورد هم می تونه لغو شه، پس از اینکه مسئله اصلاح شد و یا  “زمان تفکر” – که بیشتر چند ماه زمان میبره- بگذره. با این حال، بر خلاف بقیه مجازاتا، برگشت سریع به جایگاه خوب در گوگل و بخشیده شدن، مطمئنا با این مجازات ممکن نخواد بود.

پنالتی گوگل

تعداد معدودی از مجازاتای گوگل روی رتبه بندی سایت تاثیر می ذارن، برخلاف تخلف از دستورالعملا در بخش لینکدهی . واسه همینه که بیشتر سایتای رسانه ای جهان تلاش دارن با قرار ندادن متنای تبلیغاتی همراه با (anchor) حضور خود در جستجوی گوگل رو حفظ کنن. میشه فرض کرد که خیلی از این رسانه ها در کنسول جستجوی گوگل خود با اخطار “لینکای غیر طبیعی ناخواسته” یا “Unnatural Outbound Links” مواجه شن. البته این یه روش هدف دار ریسکیه؛ با در نظر گرفتن این که توجه گوگل واسه بررسی اندازه قصد و قصد نقض قوانین جلب می شه. هیچ کدوم از مجازات و هشدارهای گوگل نباید ندیده گرفته شه حتی اگه تاثیری تا الان از خود نشون نداده باشن.

خلاصه، مجازات گوگل می تونن به مدت بسیار زیادی طول بکشن و حتی ممکنه بعد از تموم شدن هم تمدید شن. هم اینکه گوگل می تونه در هر وقتی که می خواد، سیاستای خود رو عوض کنه، از جمله تغییر وسعت و تاثیر مجازات ها، که بیشتر می تونه سایت هایی که از قبل جریمه شدن رو تحت تاثیر بذاره.

 

قدم دوم. حل مشکل

عبور از مجازات گوگل بیشتر اوقات نیاز به دو مرحله داره: تمرکز کامل بر مشکل برجسته شده در پیام کنسول جستجوی گوگل و جمع آوری اطلاعات کافی واسه حل مسئله.

مجازاتای مربوط به لینک سازی (link building) دردناک ترن، چون جمع آوری حجم خیلی از داده های بک لینک backlink واسه آزمایش اندازه خطر، زمان زیادی زمان میبره، مخصوصا اگه درگذشته از خرید بک لینک واسه سئو استفاده کرده باشه کار شما سخت تره. در اینجور حالتی، نمونه هایی که GSC (گوگل سرچ کونسول) جفت و جور می کنه، هیچوقت تصویر کاملی از مشکل رو ارائه نمی دن واسه همینه که باید وسایل شخص ثالثی مانند RYTE استفاده کرد.

 

آسیب پذیریای امنیتی سرور و یا CMS، که سایت رو در برابر اون قرار میدن، به احتمال زیاد خیلی راحت قابل حل و اصلاح شدن هستن، در حالی که پاکسازی کامل یه سایت، نیازمند حذف کامل تموم محتوای اسپم غیر مجاز درون اون هستش.

 

 

 

مجازاتایی که به مسائل کیفیت محتوا اشاره دارن، از جمله محتوای اسپم تولید شده بوسیله کاربر، می تونن خیلی سریعً حل شن، اما، شاید دیگه اون سایت با احتمال خیلی کم مورد بررسی و خزش (crawling) گوگل قرار گیرد.

در آخر ممکنه یه سایت با دو یا چند مجازات مواجه شه که به دلیل تخلف از چندین دستورالعمل وب مستران گوگل در بخشای جور واجور سایت، اعمال شده باشه. در این صورت هر مجازات باید به صورت جداگونه روش زوم بشه.

جریمه گوگل

 

قدم سوم. درخواست واسه بازنگری

تقریباً هر کدوم از مجازاتای گوگل Google Penalties می توالند با تلاش، از پیش رو ورداشته شن.

در کنار پاکسازیایی که قبلا ذکر شد، منطق درست اینه که به عتوان آخرین قدم، از راه فرم درخواست بازبینی ، درخواستی به گوگل ارسال شه. البته باید این واقعیت رو قبول کرد که این روند در گوگل، به صورت دستی انجام می شه، کارمندان با تجربه گوگل اطلاعات ارائه شده رو مطالعه، بررسی و بررسی می کنن. پس پیروی از متنی ساده، مانند به کار گیری یه متن روشن، کوتاه واسه این درخواست پیشنهاد می شه.

ارائه واقعیتای قابل تایید، مثلا حجم بک لینکای رد شده و یا تعداد صفحات حذف شده، کمک می کنه تا فردی که در طرف مقابل نشسته ، خیلی سریعً اراده کردن کنه. در آخر، تعهد به پیروی از دستورالعملای وب مستری گوگل – و در واقع انجام  اونا – می تونه در موارد بسیاری به درد بخور باشه.

 

هر گونه اطلاعات و ارتباطات دیگه، که در رابطه با موارد غیر در رابطه مانند اقدامات قانونی یا درخواست واسه صرف نظر کردن واسه تایید شدن درخواست بازنگری موثر واقع نمی شن.

وقتی که درخواست بازنگری انجام شد، هیچ کاری واسه سرعت بخشیدن اون نمیشه انجام داد. دوباره فرستادن درخواست تاثیری نداره. تجربه گذشته نشون میده که این زمان چیزی بین چند ساعت تا چند هفته می تونه به طول برسه.

 

You may also like...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *