دیجیتال مارکتینگ و سئو

دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در واتس‌اپ

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۹ امتیاز: ۴٫۳]

تبلیغات در واتساپ

چیجوری از واتس اپ واسه تجارت و بازاریابی استفاده کنیم؟

وقتی که صحبت از دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی به میان میاد، تبلیغات در فیس بوک ، اینستاگرام و یا تبلیغات در توییتر به ذهنمون میاد اما امروزه اپلیکیشن هایی چون واتساپ و تلگرام هم جایگاه خوبی در دنیای واسه خودشون کسب کرده ان.

شبکه های اجتماعی محلی مناسب واسه بازاریابی و تبلیغات هستن در نتیجه هروز برندا و استارت آپ های بیشتری از پلتفرمایی مثل واتس اپ بیشتر واسه تجارت و برندینگ استفاده میکنن.

اما چیجوری می تونیم به طور موثر و به درد بخور از واتس اپ واسه تجارت و استفاده کنیم؟ واسه جواب به این سوال در اول کمی به معرفی اون می پردازیم. با ویرلن همراه باشین؛

 

واتس اپ چیه و چیجوری کار می کنه؟

همونطور که می دونین واتس اپ WhatsApp یه اپلیکیشن پیام رسان موبایل مجانیه که با اون می تونید با به کار گیری اینترنت با دیگه کاربران اون چت کنین، فایل و عکس بفرستید یا صحبت صوتی و تصویری داشته باشین. هم اینکه با به کار گیری لیست مخاطبان گوشی شما، لیستی از کسائی که می تونید به اون ها پیام بدید رو در اختیارتون می گذارد.

این اپ در ۱۰۹ کشور ۵۵/۶ درصد کاربر داره و تا فوریه ۲۰۱۴ که فیسبوک اون رو به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خرید، به صورت یه نهاد جداگونه و جدا از هم فعالیت می کرد. واتس اپ ورژن هایی واسه اندروید، آیفون، مک و ویندوز داره اما حساب شما فقط با شماره موبایل شما فعال می شه و واسه ساخت پروفایل می تونید مستقیماً از حساب فیسبوک تون استفاده کنین.

تبلیغات واتس اپ

شما سه راه واسه فرستادن پیام، عکس و ویدیو دارین:

چت خصوصی: از این روش می تونید با لیست مخاطبان تلفن همراهتون که کاربر واتس اپ هستن چت کنین، فایل بفرستید یا پیام صوتی بفرستین.

چت گروهی: شما می تونید با بیشترین حد ۲۵۶ نفر تو یه گروه چت کنین و همه اعضای گروه می تونن همه پیام ها رو ببینن و جواب بدن.

برادکست: وقتی که شما پیامی رو در لیست برادکست می فرستید، آدمایی از لیست که شماره شما رو در تلفن همراهشون ذخیره دارن پیام شما رو مانند یه پیام عادی می بینن و جواب اون ها هم به شکل یه پیام عادی واسه شما نشون داده می شه و افراد لیست جواب همدیگه به پیام شما رو نمی تونن ببینن.

 

به چه دلیل تجارت و تبلیغات در واتس اپ؟

شاید بهترین دلیل دیجیتال مارکتینگ در واتس اپ این باشه که شاید خیلی از مخاطبان شما از واتس اپ استفاده می کنن و هم اینکه خیلی از کاربران اپ های پیام رسان توقع دارن که طی دو سال آینده از چت بیشتر واسه ایجاد رابطه با بیزینس های جور واجور استفاده کنن.

تبلیغات در واتس اپ

واتس اپ ماهانه ۱/۵ میلیارد کاربر فعال داره و تحقیقات نشون میدن که ۹۸ درصد پیام ها باز و خونده می شن و ۹۰ درصد اون ها فقط در سه ثانیه اول پس از دریافت باز می شن. هم اینکه ۸۴ درصد اشتراک گذاری های آنلاین حالا از راه کانال های خصوصی اپ های پیام رسان انجام می شن.

از اونجا که واتس اپ هنوز فضای اختصاصی واسه تبلیغات یا امکاناتی مانند حساب تجاری واسه بخش تجارت نداره، پس شما باید در بازاریابی خلاق باشین و روش هدف دار خودتون رو به کار گیرید و از محدودیت ها در جهت پیشرفت خود استفاده کنین.

 

با کاربران خود بیشتر تعامل کنین

شما هم اینکه می تونید از راه واتس اپ به مشتریان خود رسیدن اجناس جدید، فروش های خاص و اتفاقات هیجان انگیز دیگه در فروشگاه تون رو اطلاع بدید و پیام ها و سوالات اون ها رو مستقیماً جواب بدید. این کار باعث اعتماد بیشتر مشتریان به شما می شه و ممکنه فروشگاه شما رو به دوستای خود پیشنهاد کنن و در نتیجه کار و کاسبی شما پررونق تر خواهد شد. روش دیگری که می تونید به کار گیرید اینه که از مشتریان خود بخواین با کالاهایی که از شما خریداری کرده ان عکس و فیلم  جفت و جور کنن و واسه شما بفرستن و واسه برندگان تخفیفات خاص در نظر بگیرین. در حال حاضر این اپ روشی واسه راه اندازی لینکی واسه چت مستقیم ایجاد کرده که می تونید در وب سایت، ایمیل یا صفحات اجتماعی خود بذارین اما یادتون باشه که جواب سریع به این گونه پیام ها اهمیت داره و اگر دیر جواب بدید یا اصلا نتونین جواب بدید اثرات داغون کننده ای واسه برند شما به دنبال داره. تلاش کنین حجم پیام ها رو مدیریت کنین و یا زمان های مشخصی رو واسه جواب دادن اعلام کنین.

 

کمپین تبلیغاتی خود رو راه بندازید و کمبودها رو به فرصت تبدیل کنین

درسته که واتس اپ هنوز کمبودها و محدودیت هایی واسه تجارت داره اما بازم یه پیام رسان پرطرفدار با میلیاردها کاربر در سراسر دنیاست و شک نداشته باشین در پیشرفت برند شما خیلی موثره و یادتون نره که تا وقتی که واتس اپ وسایل تجاری لازم رو ایجاد نکرده، کمپین ها بهترین و موثرترین راه تبلیغات اینترنتی و بازاریابی هستن و کسائی که با همین امکانات به روش درست فعالیت می کنن موفق خواهند بود.

 

همون طور که می دونین مثل دیگه سرویس های پیام رسان، بخشی از قدرت واتس اپ اینه که به گوشی موبایل ما که وسیله ای شخصی ست وصله و همه جا با ماست. بدین جهت، همه کمپین های تجاری باید بعد شخصی اون رو در نظر بگیرن و احترام و اعتماد مخاطبان رو به دست بیارن چون که اعتماد کلید موفقیته.

 

You may also like...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *