دیجیتال مارکتینگ و سئو

دیجیتال مارکتینگ حرفه ای از طریق بازاریابی مجدد یا ریتارگتینگ

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۱۱ امتیاز: ۵]

بازاریابی دوباره یا ریتارگتینگ

بازاریابی دوباره چیه و چه سودی واسه کار و کاسبی های کوچیک داره؟

تصور غلط عادی میان خیلی از بازاریابان اینه که مصرف کنندگان از اونا در وب سایتا متنفر هستن. طبق گزارشی که بوسیله Page Fair منتشر شده ، ۶۱۵ میلیون از دستگاه ها الان از بلاک کننده های آگهی استفاده می کنن. این موضوع رشد جهانی ۳۰ درصدی در سال ۲۰۱۶ رو نشون میده. این اندازه بالای به کار گیری بلاک کننده ها، از این ایده که مردم تبلیغات اینترنتی رو دوست ندارن، پشتیبانی می کنه. با این حال، یه مطالعه گذشته بوسیله Hubspot با این عقده به طور کامل مخالفت می کنه.

 

این گزارش نشون میده که مشتریان واقعا جوری نفرتی به تبلیغات نشون نمی دن. اونا فقط نمی خوان آگهیای بی ربط رو ببینن.

۷۷٪ از افراد مورد مطالعه گزارش دادن که اونا بهتر می دونن از یه برنامه فیلتر کننده تبلیغات استفاده کنن تا یه بلاک کننده کامل. برند هایی که بتونن ربط داشتن تبلیغات رو واسه مشتریان تضمین کنن، می تونن تجربه کاربری بهتری ایجاد کرده و افراد بیشتری رو درگیر کنن.

 

بازاریابی دوباره چیه؟

بازاریابی دوباره یا Remarketing می تونه راهی عالی واسه افزایش ربط داشتن (relevance) و شخصی سازی تبلیغات بحساب آید. دونستن اینکه بازاریابی دوباره چیه، می تونه به شما در ایجاد رابطه بهتر با مشتریان آنلاین تون کمک کنه. طبق گفته eMarketer حدود ۷۳ درصد از کاربران اینترنت آمریکا که دست کم ۱۴ ساله باشن، در سال جاری از  خرید اینترنتی استقبال می کنن.

 

توجه به چیزی که نظر این مشتریان آنلاین رو جلب می کنه، می تونن به تعامل بیشتر این کاربران بدست اومده شه. طبق گفته Adroit Digital، تقریبا سه پنجم ۵/۳ خریداران آنلاین در آمریکا گفتن که آگهی هایی که نشون دهنده  کالاهایی بودن که اونا در بقیه سایتا بدنبالش بودن، توجه شون رو جلب کردن.

این بدون معناست که درگیر کردن ذهن مصرف کنندگان از راه تبلیغات بازاریابی دوباره، توجه اونا رو جلب می کنه.

بر خلاف این پشتیبانی شدید، Digital Remedy گزارش داده که ۴۶ درصد از متخصصانی که در مورد کار می کنن فکر می کنند که بازاریابی دوباره بیشتر به اندازه لازم بوسیله ها مورد استفاده قرار نمی گیره. اگه می خواین بدونین که بازاریابی دوباره چیه، اینجا چیزی که شما واسه کمپین تون باید بدونین، ارائه شده، با ویرلن همراه باشین:

 

بازاریابی دوباره یا ریتارگتینگ چیه؟ درک مفهومی

خیلی از افراد درباره چیستی بازاریابی دوباره سوالاتی پرسیده ان. بازاریابی دوباره شامل هدفگیری مشتریانیه که قبلا چیزی رو در سایت شما مشاهده کرده یا نسبت به اجناس شما علاقه نشون دادن. این روش یعنی درگیر کردن دوباره مشتریائی که ممکنه صفحات سایت شما رو مرور کرده باشن، اما به یه تبدیل بدست اومده نشدن.

 

یه برنامه بازاریابی دوباره به شما این امکان رو میده تا صفحات خاصی رو در سایت خود پیگیری کنین. این به شما فرصتی میده تا مشتریائی رو شناسایی کنین که در اون صفحات حضور داشته ولی تبدیلی به همراه نداشتن. مثلا، خیلی از برند ها صفحات سبد خرید شون رو بررسی می کنن، پس اونا می تونن کسائی رو که سبدهای خرید خود رو رها کردن ، مورد هدف بذارن.

وقتی که اهداف رو شناسایی کردین، می تونین آگهیای خاص ای رو به اونا نشون بدید که کالاهایی رو که قبلا دیدن، تبلیغ می کنن. پس، این آگهیا به کلی شخصی سازی شده و آیتمایی رو نمایش میدن که ادما از قبل علاقه خود رو به اونا نشون دادن، در نتیجه رابطه (relevance) اون تبلیغات زیاد می شه.

بازاریابی دوباره

فرض کنین که با در نظر گرفتن AdRoll، تنها ۲ درصد از مصرف کنندگان در اولین بازدید از سایت خرید کنن. این بازاریابی دوباره رو به یه وسیله مهم واسه وسوسه مشتریان به برگشت و تکمیل خریدشون می کنه.

 

آماری بوسیله CMO نشون داده که حدود یه چهارم از مشتریان گزارش دادن که از تبلیغات بازاریابی دوباره راضی بودن. اونا این جوری تبلیغات رو دوست داشتن چراکه اجناس و برندایی رو که اونا قبلاً مورد توجه داشتن رو به اونا یادآوری کردن. پس این تبلیغات بیتشر از آگهیای استاندارد نظرشون رو جلب می کنن و تجربه کاربر بهتری رو جفت و جور می کنن.

با در نظر گرفتن افزایش علاقه ای که نسبت به تبلیغات و بازاریابی دوباره به وجود اومده، مشخصه که به چه دلیل این روش هدف دار می تونه بسیار اثر داشته باشه. کیمبرلی کلارک گزارش داده که اندازه تبدیل حدود ۵۰-۶۰ درصد واسه آدمایی که تبلیغات بازاریابی دوباره رو گرفتن، بیشتر بوده. مطالعه دیگری بوسیله Digital Remedy نشون داد که اندازه جواب کلی به آگهیا تا ۴۰۰ درصد زیاد شده. در همین حال، comScore گزارش میده که آگهیای دوباره هدفگیری شده، می تونن اندازه جستجوی برندی (branded) رو تا ۱۰۴۶٪ زیاد کنه.

 

بازاریابی دوباره به برندا وسایل لازم واسه تجربه تبلیغات پیشرفته ارائه میده. اونا می تونن روی منافع مشتریان خود انگشت گذاشته و محتویات مورد علاقه شون به اونا نشون بدن.

کسائی که میخوان یه کمپین تبلیغاتی بازاریابی دوباره موفق داشته باشن باید بررسی کنن که چیجوری مراحل زیر می تونن موفقیت اونا رو زیاد کنن.

 

بازاریابی دوباره چیه؟ نوعای جورواجور

چندین نوع از بازاریابی دوباره هست که برندا می تونن واسه جلب توجه دوباره مشتریان آنلاین خود مورد استفاده بذارن. واسه درک وجود بازاریابی دوباره، کارشناسان باید این گزینه های جور واجور رو تو ذهن داشته باشن.

برندا می تونن اونایی رو انتخاب کنن که واسه سازمان شون بهترین نتیجه رو بهمراه آورد. بعضی از محبوب ترین گزینه ها عبارتند از:

 

نمایش آگهی واسه آدمایی که از سایت شما دیدن کردن.

یکی از عادی ترین مدلای بازاریابی دوباره، نمایش تبلیغات واسه افرادیه که قبلا از سایت شما دیدن کردن. این تبلیغات می تونه در دو نوع پلتفرم اصلی ظاهر شن.(دسکتاپ و موبایل)

 

اونایی که کمپینای بازاریابی دوباره خود رو از راه Google Adwords راه اندازی کنن، تبلیغات بازاریابی مجددشان رو در سراسر شبکه نمایش گوگل به نمایش می ذارن. یادتون باشه که Google Adwords بزرگترین پلت فرم تبلیغات کلیکی PPC رو ارائه میده، که اون رو یه وسیله عالی واسه رسیدن به میلیونا جستجوگر در سراسر کشور و در سراسر جهان تبدیل کرده.

شما هم اینکه می تونین این تبلیغات نمایشی رو در تعدادی خیلی از پلتفرمای اجتماعی پیاده کنین. مثلا، پلتفرمای تبلیغات در فیسبوک و تبلیغات در توییتر هر دو مدلای تبلیغاتی مخصوص خود رو ارائه میدن. با در نظر گرفتن اینکه فیسبوک به بیشتر از یه میلیارد نفر در سراسر جهان دسترسی داره، این یه پلتفرم تبلیغاتی عالی واسه رسیدن به مشتریان بالقوه س.

بازاریابی دوباره از راه  تبلیغات فیسبوک

(چگونگی نمایش یه آگهی در فیسبوک فید)

 

بازاریابی دوباره ایمیلی

ایمیل ریمارکتینگ به شما اجازه میده تا افراد درون لیست ایمیل تون رو در حالی که در جای دیگری از اکوسیستم دیجیتال هستن، دوباره هدف گیری کنین. شما می تونین به طور خاص واسه کسائی که ایمیل هاتون رو باز می کنن، کمپینایی بسازین.

 

از اونجایی که آدمایی که ایمیلاتون رو باز کردن، از قبل علاقه خود رو به چیزی که شما پیشنهاد می دید، نشون دادن، به کار گیری بازاریابی دوباره ایمیل به شما کمک می کنه تا نام تجاری خود رو تو ذهن اونا ثبت کنین. همین که میدونید که اونا علاقه خاصی به اجناس و خدمات شما دارن، دربایی رو براتون باز می کنه تا اونا رو به سایت خود برگردونده و به اعماق قیف فروش تون انتقال بدید.

 

بازاریابی دوباره تبلیغات لیست جستجو

علاوه بر نمایش آگهیا در بقیه وب سایتای وب واسه اهداف بازاریابی دوباره، شما هم اینکه می تونین تبلیغات خود رو فقطً در موتورهای جستجو به صورت تبلیغات در گوگل نمایش بدید. با به کار گیری این آگهیای بازاریابی دوباره، شما میتونین تا آدمایی رو که از سایت شما بازدید کرده و عبارات خاصی رو هم جستجو می کنن، هدف گیری کنین.

با این دو ملاک، شما می تونین مشتریان بالقوه ای رو پیدا کنین که بیشترین علاقه رو واسه به دست آوردن جزییات بیشتر در مورد شرکت شما دارن.

 

هدف گیری دوباره جستجو

هدف گیری دوباره جستجو از راه یه فرم منحصر به فرد از هدف گیری دوباره رو ارائه میده. با به کار گیری این روش شما می تونین مشتریائی رو پیدا کنین که عباراتی رو جستجو کرده و به کالاهایی مثل پیشنهادات شما نگاه کردن اما هنوز سایت شما رو مشاهده نکرده ان.

این فرم از هدف گیری دوباره به شما اجازه میده تا پهنای دسترسی تون رو گسترش بدید. شما میتونین به طور خاص کسائی رو که به پیشنهادات رقبایتان علاقه مند هستن، مورد هدف بذارین. پس می تونین به اونا نشون بدید که به چه دلیل باید سازمان شما رو هم امتحان کنن.

 

بازاریابی دوباره ویدیویی

از راه گوگل، شما هم اینکه می تونین تبلیغات ویدئویی خود رو از راه YouTube به افراد نمایش بدید. آدمایی که از کانال و یا ویدیوهای شما دیدن کردن می تونن از راه تبلیغات، دوباره مورد هدف قرار گیرند، در حالی در جایی دیگری در شبکه نمایش گوگل می چرخن.

 

بازاریابی دوباره چیه؟ چیجوری یه کمپین موفق بسازیم.

اگه دیگه فهمیدین که بازاریابی دوباره چیه، اینجا ۶ قدم واسه ساخت یه کمپین موثر براتون آورده شده.

 

آموزش بازاریابی دوباره

قدم ۱: مشخص کنین که کدوم صفحات رو می خواین تگ کنین و چیجوری می خواین کمپین خود رو بخش بندی کنین.

 

اولین قدم در ریتارگتینگ اراده کردن درباره صفحاتیه که می خواین واسه این کمپین تگ کنین. یه کمپین بازاریابی دوباره با کیفیت، صفحات با ارزشی رو در نظر میگیره. این صفحات بهترین شاخصایی رو که بازدیدکنندگان میخوان، ارائه میدن.

(شما می تونین در Google Adwords یه تگ واسه سایت تون بسازین)

 

وقتی که این صفحات رو انتخاب کردین، باید به طور دقیق قیف فروش خود رو موشکافی کنین. صفحاتی که مردم از راه اعماق قیف فروش شما بازدید می کنن، شاید شاخصای دقیق تری رو نسبت به بالای قیف ارائه میدن.

 

نه فقط مشتریائی که صفحات رو از راه اعماق قیف فروش شما دیدن کردن، عکس العمل بیشتری به تبلیغات هدف گیری شده ی شما نشون میدن، بلکه شناسایی محتوای مورد علاقه اونا هم آسون تر هستش. به جای نشون دادن اطلاعاتی کلی در مورد نام تجاری ، تبلیغ دوباره هدف گیری شده شما می تونه محتوایی خاص رو در مورد چیزی که اونا در سایت شما جستجو می کنن، نشون بده.

مثلا، برنده ها ممکنه بخوان بیشتر روی سبدهای خرید ترک شده و یا صفحات تبدیل قطع شده تمرکز کنن، مثلا ممکنه آدمایی از صفحه شما دیدن کرده باشن که به دنبال دریافت یه کتاب الکترونیکی رایگان بودن، اما قبل از اتمام فرم تبدیل، صفحه رو ترک کردن. این صفحات به احتمال زیاد ارزش بیشتری رو نسبت به هدفگیری کسائی که فقط از صفحه اصلی شما دیدن کردن، بهمراه دارن.

 

قدم ۲: کوپنا و پیشنهاداتی خاص رو واسه مصرف کنندگان هدف گیری شده خود ارائه بدید.

در کمپین بازاریابی دوباره ، باید تبلیغاتی رو ارائه بدید که به شما کمک می کنه تا به چرایی اینکه مردم سبد خرید شما یا دیگه صفحات تبدیل تون رو رها کردن، برسین. کوپنا یا پیشنهادات خاص می تونن راهی عالی واسه برگردوندن این آدما به صفحه شما باشن.

کوپنا و پیشنهادات خاص به کسائی که قبلا از صفحات مربوط به محصولی خاص دیدن کردن، اونا رو واسه برگشت وسوسه می کنن.

یه فروشگاه عزمشو جزم کرد که فروش معمولی رو رها کرده و عوضش کمترین قیمت ممکن رو واسه اجناس خود ارائه دهد. اونا کاهشی بزرگ رو در فروش خود دیدن. این کار تنها وقتی اتفاق افتاد که اونا قیمتا رو زیاد کرده و بعد تخفیفایی رو پیشنهاد دادن، اونا می خواستن بتونن بعضی از مشتریان خود رو برگردونن.

مردم میخوان پیشنهادی خاص در مقابلشون باشه. پیشنهاد کوپنایی خاص به آدمایی که از صفحه شما  دیدن کردن کمک می کنه تا اونا رو راضی کنین که پیشنهادی خاص در مقابلشانه. این کار اونا رو به بازدید از صفحه شما مایل می کنه.

ریتارگتینگ

با نظارت بر موفقیت این کمپینا، شما هم اینکه می تونین بفهمین که اونا بیشترین عکس العمل رو نسبت به چی نشون میدن. از راه مشاهده اینکه کدوم یکی از پیشنهادات و کوپنا بیشتر توانایی برگردوندن مشتری رو دارن، می تونین دلایلی که باعث ترک سبد خرید شده رو کشف کنین. این ممکنه به شما در شناسایی راه حلای احتمالی واسه کم شدن اندازه ترک سبد خریدتون کمک کنه.

 

 

 

قدم ۳: ببینین که تا چه مدت می خواین بازدید کنندگان گذشته خود رو با تبلیغات دنبال کنین.

بخش مهمی از درک بازاریابی دوباره، شناختن مشتریان شما هستش. شما باید بین خطوط ارائه تبلیغات شخصی سازی شده به مشتری و آزار دادن اونا با دنبال کردن بی انتها در اینترنت، حرکت کنین. مشتریان نمی خوان برند ها به اونا گیر بدن و باعث آزار اونا شن. این احساسات به سرعت می تونن یه تجربه تبلیغاتی عالی رو به یه تجربه منفی تبدیل کنن و به معروفیت نام تجاری شما آسیب برسانند.

مدت زمان مناسب واسه نمایش تبلیغات به مشتریان، بستگی به صنعت شما داره. اونایی که چرخه خرید طولانی تری دارن، ممکنه لازم باشه آگهی شون رو واسه یه دوره طولانی تر به نمایش بذارن ، در حالی که اونایی که چرخه سریعتری دارن، به اینجور کاری نیاز ندارن.

شما هم اینکه باید در مورد تعداد دفعاتی که می خواین افراد تبلیغات شما رو ببینن، فکر کنین. مثلا اگه می خواین کوپنی رو که فقط واسه چند روز معتبره پیشنهاد بدید، باید آگهی خود رو در دفعات بیشتری تو یه مدت کوتاه نشون بدید.

تعیین تعداد دفعات مناسب و مدت زمان درست ممکنه نیاز به آزمایش داشته باشه. در طول اولین کمپین بازاریابی مجددتان، باید براساس صنعت خود و اون چیزی که در مورد چرخه فروش خود میدونید، بهترین نتیجه رو بگیرین. بعد، ببینین که مردم چیجوری به تبلیغات شما عکس العمل نشون میدن.

اگه فهمیده باشین که آگهی تون در یکی دو هفته اول موفقیت بزرگی رو نشون داد، اما پس یه مدت افت می کنه، ممکنه نشونه خوبی واسه شما باشه که بدونین مشتریان از پیام شما خسته شدن. در این صورت میدونید که باید در مورد آگهی خود تجدید نظر کرده یا مدت زمان اون رو واسه هدف قرار دادن مشتریان کوتاه تر کنین.

 

قدم ۴: با به کار گیری کمپین ریتارگتینگ، مشتریان رو پس از خریدشون هدف گیری کنین.

با اینکه خیلی از آدمایی که بازاریابی دوباره رو درک کردن ، ارزش هدف گیری کسائی رو که از قیف فروش خارج شدن رو می دونن، هدف گیری کسائی که در سایت شما به تبدیل(conversion) بدست اومده شدن هم، می تونه مهم باشه. شما شاید با دو گروه اصلی از مشتریان پس-از-تبدیل مواجه میشین:

  • کسائی که به صورت غیر پولی به تبدیل منجر شدن، مانند دانلود یه کتاب یا ثبت نام واسه یه برنامه.
  • کسائی که خرید واقعی انجام دادن.

هر دو گروه می تونن از یه کمپین بازاریابیِ خوب ساخته شده، بهره مند شن.

در مورد گروه اول، میدونید که این مشتریان ارزشی که شما ارائه می دید رو درک کردن. اونا واسه دریافت اطلاعات از شما، ثبت نام کردن. با تبلیغات خود، این علاقه رو پرورش بدید. شما می تونین با اطلاعاتی مربوط به سرویسای دیگرتون و ویژگیایی که برندتون ارائه میده، به اونا دوبارهً مراجعه کنین.

 

ممکنه یه وبینار آینده رو برابر با منافع اونا پیشنهاد بدید. شما هم اینکه می تونین به اونا در مورد فروش یا معاملاتی خاص واسه مشتریائی که واسه اولین بار خرید می کنن، اطلاعاتی اراده کنین. اونا رو تشویق کنین تا به سایت شما برگشته و اطلاعات بیشتری در مورد سازمان شما به دست بیارن.

واسه گروه دوم، شما می تونین روی علاقه اونا نسبت به شرکت شما تمرکز کنین. اونا دیگه یه خرید انجام دادن، پس به بذارین اونا بدونن که چقدر به اونا اهمیت می دید. شما می تونین به اونا پیشنهاداتی واسه مشتریان برگشتی ارائه بدید و اونا رو به سمت اجناس جدیدی که دارین جهت بدید. این منبع رشد فوق العاده رو واسه کمپین بازاریابی دوباره خود از دست ندین.

 

قدم ۵. کلید واژه های گسترده تری رو انتخاب کنین.

در روش های سنتی PPC، شما به احتمال زیاد بیشتر تبلیغات خود رو دور عبارات جستجوی گسترده قرار نمی دین،، نباید واسه ترافیکی بی ربط پولتون رو هدر بدید. عوضش، باید از عباراتی دقیق استفاده کنین که شانس شما رو واسه جذب مخاطبان مورد توجه به صفحه شما زیاد کنه.

واسه درک بازاریابی دوباره، باید بدونین که چه تفاوتایی با PPC معمولی داره. وقتی که یه کمپین بازاریابی دوباره رو اجرا می کنین، می تونین دسترسی خود زیاد کنین. از اونجایی که تنها آدمایی آگهی شما رو می بینن که از قبل علاقه مند به برند شما بودن، شما می تونین به ترافیک خود اعتماد بیشتری داشته باشین.

فردی که در فهرست بازاریابی دوباره شما قرار داره علاقه اش رو به صنعت شما نشون داده. این به این معنیه که احتمال بیشتری داره که جستجوهای گسترده اونا به شما مربوط باشه. پس شما می تونین کمپینایی رو بسازین که این عبارات رو مورد هدف قرار میدن.

انجام این کار می تونه در کنترل هزینه ها به شما کمک کنه. هم اینکه از راه جذب بازدیکنندگان قبلی، به شما اجازه میده تا قدرت کمپین بازاریابی دوباره خود رو به بیشترین حد برسونین.

 

قدم ۶. بر کمپینای خود نظارت کرده و اصلاحات لازم رو انجام بدین.

همونطور که بازاریابی دوباره رو بیشتر درک کرده و کمپینای خود رو فعال کنین، باید هر جنبه رو به دقت بررسی کنین تا ببینین چی خوب عمل کرده و چی نیاز به اصلاح داره.

 

به اندازه جواب هاتون نگاه کنین. ببینین چه تعداد افراد روی آگهی تون کلیک می کنن. این به شما اجازه میده تا بدونین که متن تون چیجوری کسائی رو که قبلا از صفحات مهم سایت شما دیدن کردن، وسوسه می کنه. اگه اندازه کلیک تون پایین باشه ، ممکنه لازم باشه که چیزی رو تبلیغ می کنین، کمی اصلاح کنین. مثلا، بعضی از برندا فهمیدن که حمل و نقل رایگان یا ارسال رایگان بهتر از تخفیفات ۱۰-۱۵٪ عمل می کنه.

شما هم اینکه باید نگاه کنین که تبلیغات تون در طول زمان چه عملکردی داشته. کاهش علاقه پس از چند بار اجرا ممکنه نشون دهنده این باشه که متن آگهی شما قدیمیه یا قبلا گفته شده، یا اینکه، مشتریان تون رو زیادتر از اندازه دنبال می کنین. پس از مدت زمان مشخصی، تلاش کنین تا نسخه قدیمی تون رو تغییر بدید تا ببینین می تونین نرخای بالاتری رو دوباره بدست بیارید. اگه نه، ممکنه لازم باشه مدت زمان نمایش آگهی تون رو واسه بازدید کنندگان گذشته کوتاه تر کنین.

در آخر، ببینین افراد پس از رسیدن به سایت شما چه رفتاری نشون میدن. به چگونگی برخورد اونا با محتوا و اندازه پیشبرد تبدیلشان نگاه کنین. شما باید ببینین که کپی آگهی تون چیجوری اونا رو تشویق می کنه تا به جلو برید و خریدی رو بکنن یا اون تبدیلی رو که رها کردن، به اتمام رسونن.

 

بازاریابی دوباره یا ریتارگتینگ می تونه یه وسیله دیجیتال مارکتینگ مهم و موثر واسه جذب مشتری هایی باشه که قبلا به کار و کاسبی یا اجناس شما علاقه مند بودن. به جای تلاش واسه کشف خریداران احتمالی براساس اون چیزی که جستجو می کنن یا حضار رسانه های اجتماعی، شما می تونین آدمایی رو که به طور خاص به کار و کاسبی شما علاقه مند هستن، مورد هدف بذارین.

 

You may also like...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *