تا حالا به این فکر کردین که مطالب قدیمی و بی کیفیت سایت تون که به ظاهر هیچ ارزش سئویی نداره و گوگل هیچ اعتباری واسه اون قائل نیس، می تونه به رتبه بندی سایت شما آسیب بزنه؟! این نوشته رو بخونین تا ببینین با این جور نوشته چیکار باید کرد.

شما به عنوان یه وب مستر باید همه مطالب سایت خود رو تحت نظر داشته باشین. مخصوصا مطالب قدیمی تری که شاید در زمان انتشارشون موردقبول بودن، اما با در نظر گرفتن به روزرسانی الگوریتمای گوگل، دیگه کیفیت و به درد بخور بودن لازم رو ندارن. امروزه وجود داشتن اینجور مطالبی دیگه توجیه متقاعدکننده ای نداشته و ممکنه به معروفیت سایت شما آسیب برسانند. در این صورت چیکار باید کرد؟

الگوریتمای گوگل که چند سالیست حکمران دنیای موتورهای جستجو شدن، هر روزه در حال تغییر هستن اما پایه اصلی کار اونا محفوظ باقی مونده. گوگل پاندا یکی از مهمترین الگوریتمای گوگل هستش که طی چند سال گذشته نقش به سزایی در تعیین سایتای برتر و جدا کردن اونا با سایتای بی کیفیت داشته. خیلی از افراد فکر می کنن با به روزرسانیای جدید گوگل و معرفی الگوریتمای جدید، الگوریتمای پاندا و پنگوئن کم رنگ تر شدن. اما بهتره بدونین که این سیستما هنوزم خوب فعال هستن و هیچ تعارفی با هیچ سایتی ندارن! اگه طبق اصول اونا پیش نرید، جریمه شده و در صفحات جستجوی گوگل افت رتبه پیدا می کنین.

میشه الگوریتم پاندا رو الان مهمترین الگوریتم گوگل دونست. نقش اساسی این الگوریتم باعث شده تا هر سایت موفقی توجه زیادی به پیشنهادا و نکات مربوط به اون داشته باشه. ما در این مقاله به نکته خاصی می پردازیم که خیلی کمتر از دیگر نکات موردتوجه قرار گرفته. نکته ای که از دید الگوریتمای گوگل لازم بوده و دقت کافی به اون می تونه یافته های مثبتی واسه سایت شما به همراه داشته باشه. با ما باشین تا با این نکته جادویی آشنا شید.

پیشنهاد: واسه آشنایی با مبحث الگوریتمای گوگل فایل صوتی سئو و آشنایی با الگوریتمای گوگل رو بشنوین

مطالب قدیمی و بی کیفیت چه آسیبی می تونه برسونه؟

سیب

هنوزم خیلی از کاربران و وب مسترها تصور می کنن که مطالب قدیمی در بازاریابی محتوا اهمیت چندانی ندارن و باید روی مطالب جدید تمرکز کرد. چیزی که این افراد فکر می کنن اینه که گوگل و الگوریتمای اون مثل پاندا، این مطالب قدیمی رو ندیده گرفته و واسه خوانندگان هم نمایش نمی دن و انگار این مطالب رو از رده خارج می کنن. اما این غلطه، مطالب قدیمی و بی کیفیت نه فقط بی اهمیت نیستن، بلکه می تونن خیلی راحت به معروفیت و اعتبار سایت شما آسیب بزنن.

بازاریابی محتوا

تا وقتی که این مطالب در سایت شما وجود داشته باشن و واسه موتورهای جستجو قابل دسترس باشن، سایت شما به عنوان سایت متهم به نشر مطالب بی کیفیت و حتی اسپم شناخته می شه و در نتیجه کیفیت کلی و اعتبار سایت شما خیلی راحت افت پیدا می کنه. هم اینکه سایت شما از دید سئو هم با مشکلات زیادی رو به رو می شه. پس اگه مطالب و محتوای جدید با کیفیت زیاد منتشر کرده باشین و هنوزم متعجب هستین که به چه دلیل نتیجه لازم رو نمی گیرین، بهتره بدونین که وجود داشتن مطالب بی کیفیت قدیمی می تونه خیلی راحت مانع پیشرفت شما شه.

مقاله در رابطه: ۵ اشتباه سئو که وب مسترها خیلی راحت میسازن

مطالب قدیمی و بی کیفیت رو شناسایی کنین

شما به عنوان یه مدیر سایت باید مطالبی که نیاز به ویرایش دارن رو پیدا کنین. ممکنه شما صدها و یا حتی هزاران مطلب که کمتر از ۱۰۰۰ کلمه هستن رو منتشر کرده باشین. حتماً احتیاجی به ویرایش همه این مطالب نیس. شما باید طبق اولویت مطالبی که بیشتر از دیگر مطالب پتانسیل آسیب رسانی به سایت شما رو دارن شناسایی کنین. ً پیدا کردن این جور مطالب از بین همه مطالب کار ساده ای نیس. با اینکه شما می تونین با در نظر گرفتن ویژگیای گفته شده در بالا، مطالب قدیمی و بی کیفیت رو به صورت دستی هم پیدا کنین، اما اگه تعداد مطالب زیاد باشه، بهتره از راه حل زیر استفاده کنین:

راه حل

قبل از هر چیز شما باید از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه بررسی ترافیک سایت خود استفاده کنین. اگه تا کنون از گوگل آنالیتیکس استفاده کردین، پس می تونین از راه حلی که به شما می بگیم هم استفاده کنین. سایت Barracuda Digital ابزاری با عنوان Panguin عرضه کرده که با کمک اون میشه تا حدی بر این مشکل مسلط شد. وسیله Panguin با به کار گیری اطلاعات گوگل آنالیتیکس شما، گذشته ترافیک و بازدیدهای سایت شما رو اسکن و بررسی می کنه. این سیستم گذشته های ثبت شده صفحات سایت شما که به وسیله الگوریتمای به روز پاندا، پنگوئن و … ضبط شدن رو مقایسه می کنه. هر صفحه ای از سایت شما که در لیست این مقایسه ها وجود نداشته باشه یا در بعضی از الگوریتما شناسایی نشه، واسه شما نشونه گذاری می شه. بعد میتونین تا با این روش، صفحاتی که بنا به هر دلیلی به وسیله رباتای گوگل ندیده گرفته می شن یا اثر منفی دارن شناسایی کرده و هر کدوم رو به صورت جداگونه بررسی و ویرایش کنین.

مقاله در رابطه: معرفی ۱۰ وسیله آنلاین رایگان که هر تجارت کوچیکی به اونا نیاز داره

پس از شناسایی محتواهای بی کیفیت منتشرشده چیکار باید کرد

قدم اول پیدا کردن و شناسایی مطالب و محتوای مشکل دار بود که در بالا چگونگی پیدا کردن اونا رو توضیح دادیم. اما بعد از پیدا کردن این مطالب باید چه کاری انجام بدیم؟ وقتی شما مطلبی قدیمی و بی کیفیت رو پیدا می کنین، روشنه که باید کاری در قبال اونا انجام بدین تا مشکلات شون رو برطرف کنین. در ادامه بعضی از راهکارهایی که میشه انجام داد رو توضیح می دیم:

مشکلات

    • اگه یه مطلب دارای محتوایی با ارزشه اما مشکلات فنی و نگارشی در اون هست، شما می تونین این مطلب رو بازنویسی کنین تا نه فقط ارزش فعلی اون از بین نره، بلکه افزایش اونو با بروز کردن متن اون دو برابر کنین. واسه این کار اگه مطلب مورد نظر شما کمتر از مقدار کافی توضیحات داره، اون مقاله رو با اطلاعات بیشتری کامل کنین و تعداد کلمات اونو دست کم به ۱۰۰۰ کلمه برسونین. مقدار ایده آل کلمات یه مطلب بین ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ کلمه س. پس اگه می تونین توضیحات بیشتری درج کنین، این کار رو حتما انجام بدین. واسه بازنشر بیشتر و اشتراک گذاری گسترده تر مطلب ویرایش شده، می تونین اونو از راه شبکه های اجتماعی هم گسترش بدین.
    • اگه چند پست ، مطلب یا مقاله کوتاه در مورد یه موضوع مشترک در سایت خود منتشر کردین، همه اونا رو ترکیب کرده و از چند مطلب کوتاه یه مطلب یا مقاله کامل و با ارزش بسازین. یکی از بهترین مثالای ممکن واسه این مورد، صفحه سوال و جواب (سؤالات عادی) یا FAQ هستش. اگه در صفحات جور واجور سایت خود سؤال و جوابایی رو واسه کاربران گفتین، می تونین همه اونا رو با ایجاد اینجور صفحه ای کامل سازی کنین تا یه مطلب به درد بخور و با ارزش داشته و هم اینکه از نامرتب بودن و پیچیدگی صفحات هم جلوگیری کرده باشین. بعد از انجام این کار، صفحات قدیمی ایجاد شده رو هم به صفحه جدید ریدایرکت کنین.
    • اگه مطلب قدیمی شما کوتاه بوده و کیفیتی ناجور داره و هم اینکه نسخه ای تکامل یافته از اون مطلب رو تازگیاً منتشر کردین، بدون داشتن کوچیک ترین نگرانی اون صفحه رو حذف کرده و نشانی URL اونو به صفحه مطلب جدید ریدایرکت کنین. ریدایرکت کردن نشانی URL مطالب قدیمی به مطالب جدید، باعث می شه تا ارزش لینک سازی واسه مطالب قدیمی سایت، حفظ شده و سایت شما به عنوان اسپم شناسایی نشه.
  • در بعضی موارد، مطالبی مدتا قبل در سایت منتشر شدن که خیلی کم ارزش بوده و یا هیچ ارزشی ندارن. اگه سایت شمام اینجور مطالبی داره، این جور مطالب رو خط بزنین. با اینکه ریدایرکت کردن نشانی صفحات حذف شده تحت هر شرایطی پیشنهاد می شه، اما اگه تعداد مطالب مشکل دار شما زیاده و زمان کافی ندارین، احتیاجی نیس این مدل صفحات رو ریدایرکت کنین.

بیشتر بدونین: چه محتوایی رو در وب سایتمون بذاریم؟

بر خلاف تصور بیشتر مدیران وب سایتا، نه فقط هیچ اشکالی در حذف کردن مطالب قدیمی وجود نداره، بلکه این کار ارزش سایت شما رو از دید بازاریابی محتوا زیاد تر می کنه. راحت شدن از دست این جور مطالب با حذف، بازنویسی، ویرایش و ریدایرکت کردن اونا باعث می شه تا ترافیک و بازدیدهای ثابت قدیمی دوباره به سایت شما برگردن. از این مهم تر، این حرکت باعث می شه تا گوگل و دیگه موتورهای جستجو سایت شما رو در لیست سایتای فعال و به روز به حساب آورده و کیفیت کلی سایت شما رو در یافته های جستجوها بهبود بخشن.

هم اینکه نکته باحال دیگری که در این باره هست اینه که با حذف مطالب کم کیفیت قدیمی، مطالبی که کیفیت متعادل و معمولی داشته باشن فرصت مناسبی واسه بازدید بیشتر و دیده شدن به دشت می کنن.

مشاهده نسخه pdf مقاله: حذف مطالب قدیمی و بی کیفیت و تاثیر اون بر افزایش ترافیک سایت