می دونستین تصاویر اینستاگرام اندازه افسردگی افراد رو نشون میده.

افسردگی

اینستاگرام علاوه بر اینکه بستر مناسبی واسه تجارت الکترونیک واسه برنده ها و کار و کاسبی هاست، محلی واسه به اشتراک گذاشتن لحظات و خاطرات افراد هم هستش.

افراد معمولا در تصاویر اینستاگرام کارای روزمره خود مانند غذا خوردنا و یا تفریحات خود رو نشون میدن، اما پشت پرده اون میشه به حقایقی درباره چگونگی وضعیت سلامت روانی اونا و اینکه اونا دپرس هستن یا نه، فهمید.

سلامت روانی

حتما بخونین: آموزش کامل اینستاگرام Instagram

تحقیقات جدید انجام شده نشون میده، آدمایی که سابقه افسردگی دارن، تصاویر بیشتری در اینستاگرام به اشتراک می ذارن، از فیلترهای کمتری استفاده می کنن و پست هاشون بیشتر دارای رنگای تیره تر و خاکستری تره.

این یافته ها که در نشریه EPJ Data Science منتشر شده، بیان می کنه اینستاگرام و دیگه شبکه های اجتماعی ابزارهایی هستن که میشه از اونا واسه امتحان وضعیت مریضیای روحی و روانی افراد استفاده کرد.

تحقیقات گذشته هم رابطه به روزرسانیای توییتر و فیس بوک با اندازه افسردگی رو نشون می داد. در این تحقیق، عوضش کلمات، به سراغ رابطه های چشمی رفته ان.

حتما بخونین: بازاریابی و برندینگ در استوری اینستاگرام

محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه ورمونت، با بررسی ۴۳,۰۰۰ عکس از ۱۶۶ کاربر، فهمیدن که ۷۱ نفر از اونا سابقه افسردگی داشتن.

اونا از تکنولوژی یادگیری ماشین واسه بررسی رنگ، اندازه روشنی و شفافیت، فیلترها و چگونگی به نمایش گذاشتن صورت در تصاویر استفاده کردن. یافته های اونا به این صورت بود:

کاربران دپرس تصاویر بیشتری به اشتراک گذاشتن و بیشتر این عکسا گرایش به آبی تر، تیره تر و خاکستری تر بودن داشتن.

اونا هم اینکه از فیلترهای کمتری هم استفاده می کنن؛ اونا در به کار گیری فیلتر تمایل به انتخاب Inkwell دارن که تصویر رو مشکی و سفید می کنه.
کاربرانی که سلامت روانی بهتری دارن، به فیلتر Valencia علاقه نشون میدن که رنگ عکس رو روشن تر می کنه.

علاوه بر اینا، کاربران دپرس بیشتر تصاویری با صورت منتشر می کنن و به نسبت در کاربران سالم تر، تصاویر شامل صورتای کمتریه.

طبق گفته های این تحقیق، این موضوع ممکنه به خاطر این باشه که افراد دارای افسردگی در محیطای اجتماعی کمتری در تعامل ان.

البته باید گفت که یافته های بدست اومده، واسه همه کاربران اینستاگرام صدق نمی کنه. محققان هزاران عکس رو مورد بررسی قرار دادن، اما یافته های مربوط به تعداد افراد کمی بود.

شرکت کنندگان هم واسه شرکت در این آزمایش، معیارهای مشخصی داشتن؛ اونا باید در اینستگارام فعال باشن، به اشتراک گذاری تموم سابقه پست گذاری در اینستاگرام شون تمایل داشته باشن و اینکه تشخیص واقعی افسردگی در اونا وجود داشته باشه. کاربران هم براساس جوابای خود بر مبنای افسردگی مرتب شده بودن.

روش مورد استفاده در این مطالعه، ممکنه به عنوان یه طرح واسه آزمایش سلامت روانی افراد در جامعه ای که کاربرده های دیجیتالی در اون روز به روز در حال زیاد شدنه، استفاده بشه.

دیجیتال

حتما بخونین: لیست پرطرفدارترین اکانتای اینستاگرام

منبع: theverge