تازگیا شرکت خودروسازی کارمانیا سفری یه روزه رو واسه بعضی از خودرو نویسان ترتیب داد تا با BYD S6 از تهران به سمت پلور حرکت کرده و تواناییای جاده ای اونو سبک سنگین کنن.

هم اینکه برنامه سفر به شکلی چیده شده بود که پس از رسیدن به پلور، در منطقه دشت لار با در نظر گرفتن شرایط منطقه ای، تست آفرود و رانندگی در شرایط سخت خارج از جاده هم انجام شه.

حرکت از دفتر مرکزی شرکت واقع در کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص تهران کرج شروع شد و پس از گذارندن خیابون ها و بزرگراه های شلوغ تهران، وارد آزادراه پردیس و بعد جاده هراز شدیم.

طراحی ساده و بی آلایش با ظاهری قدیمی

وقتی که این خودرو واسه اولین بار معرفی شد بسیاری اون رو نسخه کپی ورداری شده از لکسوس RX نسل دوم که با کد XU30 شناخته می شد، می دونستن.

اما جالبه بدونین که شرکت بی وای دی طی قراردادی طرح کلی این خودرو رو از شرکت تویوتا – لکسوس ژاپن خریداری کرده و بی وای دی اس ۶ رو بر مبنای اون طراحی و ساخته.

پس شاید همین موضوع دلیل خوبی واسه ظاهر به نسبت قدیمی این خودرو باشه، چون که این طرح مربوط به سال ۲۰۰۳ میلادی بوده و در اون خبری از المان های طراحی بروز مربوط به سال ۲۰۱۷ نیس. با این حال وقتی به طور دقیق و ریزبینانه به اس۶ نگاه می کنیم متوجه می شیم که سادگی طراحی این خودرو بیشتر از اون که خسته کننده به نظر برسه، موثر بوده. به گونه ای بوده که این طرح موجب می شه پس از یه وقتی طولانی اصالت خود رو حفظ کنه.

در نمای جلو تماشاگر چراغایی کشیده با طرحی ساده رو به رو هستیم که از دو بخش جدا از هم تشکیل شده، هم اینکه جلوپنجره ای که از جنس کروم بوده در مرکز خودنمایی می کنه. سپر بزرگ و حجیمی که بخش بزرگی از نمای جلو رو تشکیل داده در میان خود دو چراغ مه شکن و یه ورودی هوای تقریبا کوچیک رو جای داده.

البته نکته قابل توجه ارتفاع مناسب اون از سطح زمین بوده که به اصطلاح زاویه ورود خوبی رو واسه این کراس اوور بوجود آورده. نمای جانبی اون جاییه که بیشتر از جلو شباهت این خودرو رو با لکسوس RX نسل دوم نمایان می کنه.

هم اینکه قسمت عقب هم به دلیل بکار بردن از چراغ های بزرگ و بیضی شکل، خیلی مثل لکسوس RXه. بکار بردن دستگیره استیل روی در صندوق تا حدودی سادگی طراحی نمای عقب رو پوشونده. هم اینکه سپر کوتاه عقب یکی دیگه از نکات مثبتیه که توانایی خارج از جاده این خودرو رو زیاد کرده. نصب دیفیوزر پلاستیکی مشکی رنگ روی سپر عقب علاوه بر زیبایی، ظاهری اسپرت تر رو واسه اس ۶ به ارمغان آورده.

فضا و امکانات رفاهی BYD S6

وقتی که در خودرو رو باز می کنیم و وارد کابین می شیم، ناخودآگاه دوباره یاد لکسوس RX می افتیم، چون صندلی ها، داشبورد و محل قرار گرفتن اهرم تعویض دنده دقیقا مشابه اون بوده. اما نکته قابل توجه فضای بزرگ و کافی کابین بوده که به لطف ابعاد بزرگ بدنه و فاصله کافی بین دو محور ایجاد شده.

فرم کلی داشبورد به گونه ایه که از یه طرح به نسبت ساده پیروی کرده که واسه کاربر تا حدی خوشاینده. چون که خیلی از خریداران از شلوغ بودن داشبورد و ادوات نصب شده روی اون رضایت نداشته و فکر می کنن که به کار گیری امکانات اون ممکنه هنگام رانندگی موجب پریشونی و گیجی اونا شه.

تریم داخلی بی وای دی اس ۶ به دو صورت عرضه می شه که یکی شامل تودوزی مشکی رنگ بوده و دیگری دارای تودوزی دورنگ مشکی و طوسی روشنه. اما نکته ای که ممکنه در همون لحظه اول توجه رو به خود جلب کنه، کیفیت خوب و قابل قبول متریال مصرفی در این خودروست که در مقایسه با بقیه چینی های موجود در بازار، در موقعیت بهتری قرار داره. وجود زیر آرنجی روی صندلی راننده، یکی دیگه از میراثیه که از لکسوس RX به بی وای دی اس ۶ رسیده.

بی وای دی اس ۶ از نظر امکانات رفاهی در سطح قابل قبولی به سر می برد، مثلا میشه به دوربین دنده عقب و زیر آینه شاگرد، تهویه دوگانه خودکار، نمایشگر ۷ اینچی، سیستم رهیاب، پخش صوتی با هشت بلندگو، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دی لایت، صندلی برقی، کروز کنترل، آینه تاشوی برقی، آینه کرومیک، قطب نما، سنسور نور، استارت دکمه و.. اشاره کرد، کل این موارد باعث شدن که سطح امکانات رفاهی این خودرو در جایگاه مناسبی باشه.

سیستم های ایمنی مانند شش محفظه کیسه هوا، ترمزهای دیسکی با ABS، EBD و BOS و… هم بخشی دیگه از لوازم بی وای دی S6 رو شامل می شن.

تجربه رانندگی با بی وای دی S6

با وجود روشن بودن کولر در بیشتر راه و ترافیک سنگین در قسمت های از شهر تهران، مصرف سوخت این شاسی بلند تقریبا بزرگ در حدود ۱۰٫۵ لیتر بود که باتوجه به اندازه و وزن خودرو عدد تقریبا معقولی به نظر می رسه. هم اینکه کارکرد خوب کولر یکی دیگه از نکات مثبتیه که در این تست نمایان شد.

پس از رسیدن به دشت لار و محدوده سد لار، اقدام به برگزاری تست های آفرودی کردیم، که نتیجه کار تا حدودی دور از انتظار بود. سواری نرم و بی صدا یکی از مشخصه های اصلی اس ۶ بوده که به هنگام رانندگی با سرعت های بالا در جاده خاکی و روی سنگ ریزه ها خوب نمایان می شه.

درسته که این نرمی اتاق تا حدی مدیون لاستیکای بزرگ و رینگ ۱۷ اینجی S6ه. راه تست ما به شکلی تعیین شده بود که قبل از این تجربه رانندگی با دو خودرو حریف S6 رو در اونجا داشتیم که این روزا به عنوان یکی از پرفروش ترین کراس اوورهای چینی بازار شناخته می شن.

به واقع میشه گفت که کیفیت سواری و اندازه صدای کابین به مراتب بهتر از بقیه رقبای چینی مثل جک S5 و چری تیگو ۵ بود. هم اینکه انعطاف بالای سیستم تعلیق S6 باعث می شد تا موقع عبور از چاله های بزرگ، اصطکاک چرخ های خودرو با سطح زمین حفظ شه.

وقتی که اقدام به صعود از یه تپه با شیب تقریبا تند کردیم، فهمیدیم موتور چهار سیلندر ۲٫۴ لیتری با توان ۱۶۰ اسب بخار، کشش تقریبا خوبی داره و از پس گذر از مسیرهای پر شیب بر میاد، هم اینکه هماهنگی خوب جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه با موتور یکی از امتیازات بی وای دی اس ۶ بوده که این موضوع در بیشتر خودروای چینی کمتر دیده شده.

در آخر باید اشاره کرد که اگه بی وای دی اس ۶ مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک بود، می تونست گزینه بسیار مناسبی واسه آفرود و سفرهای طبیعت گردی باشه. چون که با وجود سپرهای کوتاه و زاویه ورود و خروج مناسب خوب از پس مشکلات و ناهمواری های پیش روی بر می آید.

نتیجه گیری پایانی

در آخر تست به این نتیجه رسیدیم که بی وای دی اس ۶ از نظر کیفیت سواری نسبت رقبای خود در کلاس کراس اوورایی با حدود یکصد میلیون تومن قیمت برتریایی داره.

هم اینکه دقت مونتاژ شرکت خودروسازی کارمانیا واسه این خودرو خوب و مناسبه و در سفر به نسبت سخت ما کم ترین صدای مزاحمی به اتاق نفوذ می کرد.

امکانات خوب هم از ویژگی هاییه که در این کراس اوور چینی هست. هم اینکه اگه بی وای دی اس ۶ مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک بود، گزینه ای بسیار مناسب واسه آفرود و سفرای طبیعت گردی به شمار می رفت.

چون که با وجود سپرهای کوتاه و زاویه ورود و خروج مناسب خوب از پس مشکلات و ناهمواری های پیش روی بر می آید.