وقتی که می خواید پس از راه اندازی سایت تبلیغات خود رو شروع کنین با این رقابت که تبلیغات گوگل بهتره یا سئو مواجه میشین، در این مقاله به بررسی و جواب به این رقابت می پردازیم.

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

سئو و بهینه سازی سایت شامل مجموعه فعالیت هاییه که در بازه وقتی معمولا چند ماهه روی رتبه سایت اثر میذاره. حال این فعالیتا شامل چه کارایی می شه؟

سئو و بهینه سازی سایت با به کار گیری تکنیکای جزئی انجام می شه که با رعایت اونا میشه گفت که هر کدوم تنها زیر ۱۰% بر سئو سایت اثر می ذارن. مانند ساخت خونه ای که با به کار گیری اجزای جور واجور کامل می شه : پایه ریزی، اسکلت بندی، چیدن آجر، برق کاری و… هر کدوم از این عوامل در ساخت ساختمون به درستی انجام نشه مشکلاتی رو داره که در بهینه سازی سایت هم دقیقاً این موضوع صدق می کنه.

مشکلات

رقابت واسه سئو و بهینه سازی سایت بسیار بالا هستش و باید حسابی حوصله به خرج بدین تا نتیجه مطلوب رو بگیرین. اگه فکر دور زدن قوانین گوگل و دیگه موتورهای جستجو به سرتون بزنه جریمه یا پنالتی میشین و در این صورت با کلید واژه خود در یافته های جستجوی گوگل حذف میشین.

بهینه سازی سایت و سئو هزینه مشخصی داره که کافیه خودتون به این مبحث آشنایی داشته باشین. اگه علم درست سئو سایت رو داشته باشین تقریباً میشه گفت که بهینه سازی سایت هیچ هزینه ای نداره.

واسه آموزش سئو و خبره شدن در این مورد به صورتی که احتمال پنالتی شدن تا حد زیادی کم بشه یا می تونین از مقالات زیاد در این مورد استفاده کنین و یا در کلاسای آموزش سئو شرکت کنین. با این دو روش همیشه توانایی سئو کردن سایت با هر کلمه ای رو دارین.

توضیحاتی که در بالا داده شد فقط بخشی از ویژگیای بهینه سازی و سئو هستش و واسه توضیح بیشتر در این مورد نیازمند توضیحات تخصصی تر و کامل تری هستیم که در مقالات دیگه به موارد مختلفی از اون اشاره شده.

می تونین در مقالات مربوط به بهینه سازی و سئو در این سایت اطلاعات بیشتری رو در زمینه های جور واجور سئو به دست بیارین.

گوگل ادوردز چیه؟

گوگل ادوردز تبلیغاتیه که به وسیله خود گوگل در آسونترین روش ممکن و در صفحه جستجوی گوگل انجام می شه. این تبلیغات رو تبلیغات کلیکی هم می شناسن و به این معنیه که هزینه این تبلیغات به ازای هر کلیک و ورود کاربر به سایت محاسبه می شه.

این تبلیغات به اندازه ای هدف دار و دقیقه که دقیقاً می تونه اون چه که توقع دارین رو بر آورده کنه. به طور روشن تر یعنی اگه شما در مورد فروش مبلمان فعالیت دارین با انتخاب کلید واژه مناسب مانند (خرید مبلمان منزل) می تونین تبلیغات گوگل ادوردز فعال کنین. اینطوری هر کاربری که در گوگل این کلمه رو جستجو کنه در سطر اول یافته های پیدا شده، سایت شما رو مشاهده می کنه. این اتفاق چیجوری میفته؟ به دلیل اینکه شما به گوگل پول پرداخت کردین تا سایت شما در یافته های صفحه جستجو یا SERP در بالاترین جایگاه یافته های نشون داده شه.

با تبلیغات گوگل ادوردز رسیدن به سطر اول و صفحه اول در گوگل فقط در چند دقیقه شدنیه. اما موندن در این جایگاه بستگی به اندازه بودجه شما واسه این تبلیغات داره. مثال روشن این نوع تبلیغات رو میشه ضرب المثل قدیمی ایرونی هر چقدر پول بدی آش می خوری دونست!

تا وقتی در سطر اول و صفحه اول می مونین که به اندازه اون حسابتون رو شارژ کرده باشین. مبلغ شارژ شده با هر کلیک به وسیله کاربران کسر می شه و وقتی که مبلغ شارژ شده به ۰ برسه تبلیغات هم از گوگل حذف می شه.

در اینجور شرایطی که هزینه تبلیغات زیادی واسه ورود کاربران پرداخت می کنین باید بیشترین بازدهی رو هم از هزینه پرداخت شده بگیرین. بازخورد خوب یعنی فروش! آخر هدف هر کار و کاسبی اینترنتی به سود رسیدن و فروشه و تنها کسی که می تونه ما رو به سود برسونه کاربران هستن. باید ببینین اگه کاربران به سایتی وارد شن انتظار دیدن چی رو دارن؟ کاربری که کلمه خرید مبلمان منزل رو جستجو می کنه اگه با سایت کم محتوا و بسیار در همی رو به رو شه حتی اگه سایت در سطر اول باشه بازم از اون سایت خرید نمی کنه. چیزی که کاربر بعد از ورود به سایت توقع داره ببینه سایتیه که :

۱٫ سایت با تبلیغ در رابطه باشه

منظور از رابطه تبلیغ با سایت اینه که کاربر با جستجوی خرید مبلمان منزل حتی اگه با سایتی که مبلمان اداری می فروشه روبه رو شه بازم با اون اجناس رابطه برقرار نمیکنه و از سایت خارج می شه. پس کلید واژه ای که تبلیغات گوگل ادوردز رو براش فعال کردیم باید با موضوع سایت به طور کاملً در رابطه باشه و کمک کنه کاربر دقیقاً اون چیزی رو که جستجو کرده پیدا کنه.

۲٫ صفحه فرود Landing page

این صفحه وقتی که تبلیغات روی اون فعال می شه فقط از نظر کاربران می تونه مهم باشه و دیگه خود گوگل به صفحه ای که تبلیغات داره اهمیت زیادی نمی ده. یعنی اگه صفحه ای سفید بدون هیچ گرافیک و هیچ متنی تبلیغات فعال کنه، بازم در صفحه یافته های جستجوی گوگل نشون داده می شه.

صفحه فرود یا Landing Page صفحه ایه که کاربر با جستجوی کلمه به اون وارد می شه. این صفحه باید دسترسی خوب و طراحی خوبی داشته باشه یعنی چگونگی طراحی باید :

به طور کاملً ساده باشه و مشخص باشه که کار کردن و تعامل با سایت به چه شکلیه

مطالب سایت و صفحه فرود، منبع باشه و از دیگر سایتا کپی نشده باشه

وجود کار و کاسبی به طور کاملً مشخص باشه و فهمیده که بخش کاری سایت در چه زمینه ایه

مهم تر از همه واقعاً به کاربر کمک کنه که خرید خود رو بکنه و چیزی که جستجو کرده رو خیلی راحت پیدا کنه و تموم اطلاعات لازم رو در صفحه محصول مشاهده کنه. در اینجور شرایطی کاربر خیلی راحت مبادرت به خرید می کنه.

دیگه مسائلی مثل زیبایی سایت ، رنگ بندی و لوگوی مناسب هم می تونه در جلب رضایت کاربران واسه آشنایی با سایتی جدید به درد بخور واقع شن. باید خودمون رو جای کاربران بذاریم، خود ما هم با سایتای قشنگتر رابطه برقرار می کنیم و ممکنه اونا رو بیشتر از یه سایت با قالب ساده یادمون باشه.

ولی باید این نکته رو در نظر گرفت که سایتا در مرحله اول باید تمرکز خود رو روی منبع بودن و کامل بودن از نظر محتوا بذارن و مرحله بعد واسه جلب رضایت کاربران می تونه زیبایی سایت باشه.

موارد توضیح داده شده در بالا به دلیل کم شدن اندازه پرش اهمیت دارن. یعنی واسه اینکه کاربران با کلیک روی تبلیغات گوگل ادوردز سایت از سایت خارج نشن باید رضایت اونا رو جلب کرد. موندن کاربر در سایت باعث می شه کاربر دستِ کم، از دید سئو و بهینه سازی به ما کمک کنه و سایت از نظر گوگل سایت مفیدی شناخته شه.

حالا وقتی مطمئن باشیم که سایت واسه کاربر، سایت مفیدیه و بیرون رفتن از سایت بدون نتیجه خوب واسه کاربر در کار نیس می تونیم به کمک آمارگیرای تبلیغات گوگل ادوردز به بررسی بیشتر بازار کار خود بپردازیم.

گوگل ادوردز می تونه خیلی از عوامل مهم رو واسه ما آمارگیری کنه، مانند :

    • کلمات کلیدی پر بازدیدتر
    • اندازه جستجوی کلمات در بازه های وقتی متفاوت
    • پیشنهاد کلمات بهتر که جستجوی بیشتری دارن
    • موقعیت مکانی و وقتی کاربران
    • کاربران با چه دستگاهی به سایت وارد شدن، موبایل یا رایانه
    • موبایل

  • کاربران چه یه وقتی در سایت مونده ان و چه تعدادی از اونا سایت رو ترک کردن
  • و…

به دلیل سرویس دهی بسیار زیاد به وسیله گوگل ادوردز این نوع تبلیغات در سطح جهان در حال انجام شدنه و همه کاربران این سرویس از خدمات خوب این سرویس رضایت دارن.

مسئله دیگری که در تبلیغات گوگل ادوردز نیاز به بررسی داره هزینه این تبلیغاته.

مطالب در رابطه: چیجوری با هزینه ای کم، برندسازی کنیم؟

هزینه تبلیغات گوگل ادوردز

تبلیغات گوگل ادوردز به اندازه ای واسه گوگل سود آوره که کلی درآمد این شرکت از این نوع تبلیغاته. این آمار رو ۹۵% اعلام کردن که همین رقم رو میشه تضمینی واسه به درد بخور بودن و تأثیرگذاری اون دونست. البته به شرطی که بدونین چیجوری باید هزینه های این نوع تبلیغات رو کنترل کنین. اگه با یه متخصص ادوردز حرفه ای(دارای مدرک گوگل)، همکاری کنین هزینه تبلیغات ادوردز شما تا اندازه زیادی کم میشه.

همونجوریکه در اول گفتیم، هزینه این نوع تبلیغات به صورت کلیکی پرداخت می شه. با این روش می تونین خودتون به گوگل پیشنهاد قیمت بدین و اگه بهینه سازی تبلیغات ادوردز شما به وسیله یه متخصص انجام شه می تونین هزینه اونو تا یه دهم دلار هم کم کنین.

قیمت

شاید اندازه ورودی سایت در هر روز رو کنترل کرد؛ می تونیم تعیین کنیم که در هر روز به اندازه  ۲۰ دلار تبلیغات ادوردز فعال باشه و یا اینکه مشخص کنیم در بازه های وقتی خاص مثلا ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد ازظهر تبلیغاتمان فعال باشه. در تبلیغات گوگل ادوردز محدود کردن نمایش تبلیغات واسه کاربران هم هست به طور مثال: محدود کردن شهر یا استان واسه نمایش تبلیغات هم شدنیه. میشه تبلیغات رو فقط واسه یه شهر قابل نمایش کنیم و یا یه شهر رو از لیست حذف کنیم.

دلار

اگه در مورد کار و کاسبی ای خود حریفی قدر داشتین که در سطر اول گوگل قرار داشت می تونین با فعال کردن تبلیغات گوگل ادوردز خیلی راحت از اونا بالاتر برید. نکته اینجاس که شرکتای قوی واسه اینکه بقیه نتونن با اونا رقابت کنن با وجود سئو قوی ای که دارن تبلیغات هم فعال می کنن. همین موضوع باعث می شه که مجبور شید هزینه بیشتری واسه تبلیغات پرداخت کنین. این هزینه نسبت به سایت حریف تعیین می شه. هر عددی که حریف شما واسه تبلیغات گوگل ادوردز فعال کرده بود، پیشنهاد شما به گوگل واسه تعیین قیمت باید بیشتر از عدد پیشنهاد شده به وسیله اونا باشه.

شاید در اینجور شرایطی کار سخت شه و مجبور شید هزینه زیادی پرداخت کنین ولی یه راه حل دیگری هم واسه رسیدن به خط اول یافته های هست.

با کمک تبلیغات گوگل ادوردز و بالا بردن سطح کیفیت تبلیغات (Quality Score) میشه هزینه ها رو کم کرد.

حال این سؤال پیش میاد که چیجوری سطح کیفیت تبلیغات (Quality Score) رو بالا ببریم؟

تعدادی از موارد مهم رو در بالا توضیح دادیم ولی در این قسمت به صورت تیتر وار همه موارد رو براتون توضیح می دیم:

به کار گیری کلمات کلیدی درست و هدف دار

کلماتی که دقیقاً کلمه هدف حساب می شن رو وارد کنین. این کلمات شامل کلید واژه دم دراز یا Long Tail می شن. به طور مثال کلمه (موبایل) کلید واژه مناسبی واسه انجام تبلیغات گوگل ادوردز نیس ولی (خرید موبایل سامسونگ سری A) شک نداشته باشینً نتیجه بهتری می گیره.

مطالب در رابطه: ۱۰ نکته اساسی واسه انتخاب (Keywords) کلید واژه

اضافه کردن کلید واژه های منفی

کلمات کلیدی منفی یا negative keyword کمک می کنه تا اندازه ورودی کاربران به سایت شما کنترل شه و هزینه تبلیغاتتان الکی از بین نره. اگه کلمات رو محدود نکنین با کلمات در رابطه هم تبلیغات شما در اولین سطر یافته های جستجو نشون داده می شه. مثلاً کلمه (اجاره خونه) کلید واژه مورد نظر شماس و توقع دارین کاربرانی که به دنبال اجاره کردن خونه هستن به سایت شما بیان ولی کاربری با وارد کردن (اجاره خونه جنگلی) شما رو در سطر اول یافته های دیده و وارد سایت می شه. با مشاهده سایت شما میفهمه که خدمات مورد نظرش رو ارائه نمی دین در نتیجه از سایت خارج می شه و شما واسه این ورود اشتباه هزینه پرداخت می کنین.

بهینه سازی و طراحی صفحه فرود مناسب واسه کاربر

همونجوریکه گفتیم صفحه فرود یا Landing Page واسه رضایتمندی کاربر و کم شدن اندازه خروج طراحی می شه. هرچقدر کاربران دیرتر از سایت خارج شن از نظر گوگل کیفیت تبلیغات شما بهتر و بالاتره و در نتیجه هزینه کمتری پرداخت می کنین.

مطالب در رابطه: صفحه فرود (Landing page) چیه؟

مقایسه تبلیغات گوگل ادوردز و بهینه سازی سایت

با در نظر گرفتن مطالب بالا می تونین تشخیص بدین که بهینه سازی سایت و تبلیغات گوگل ادوردز، هر دو واسه بالا بردن رتبه سایت ویژگیای مثبت و منفی ای دارن.

پیشنهاد می کنیم اگه اول کارتونه و تازه به بخش وب وارد میشین، با رسیدن سایت به یه مرحله تقریباً قابل قبول تبلیغات گوگل ادوردز رو فعال کنین تا فهمیده باشین وضعیت سایتتون چیجوریه. گوگل ادوردز توانایی آمار گرفتن از سایت شما رو به بهترین شکل داره و به همین ترتیب می تونین بعد از آمارگیری از سایت مبادرت به بهینه سازی کنین.

اگه با بودجه زیاد کار خود رو شروع کردین و واسه فعال کردن این نوع تبلیغات مشکلی ندارین، بهترین کار فعال کردن تبلیغات گوگل ادوردزه؛ ولی اگه واسه رسیدن به صفحه های اول موتور جستجو عجله ندارین و می خواید هزینه های خود رو واسه موارد دیگه سایت کنار بذارین می تونین سایت خود رو با سئو بالا ببرین.

مشکلی

سئو عملیاتیه که به اندازه تبلیغات گوگل ادوردز سریع نتیجه نمی ده اما این مزیت رو داره که اگه به صورت مرتب در سایت بروزرسانی انجام شه و موارد سئو کلاه سفید فراموش نشه، میشه همیشه رتبه خوبی واسه سایت خود به دست آورد اگه گوگل ادوردز فقط به یه وقتی که حسابمون شارژ داشته باشه فعال میشه.

 تقریبا میشه گفت هزینه تبلیغات گوگل ادوردز بعد از محاسبه قیمت به تومن مبلغ زیادی هستش اگه این نوع تبلیغات واقعا گران نیس و بهترین بازدهی رو داره. سئو و بهینه سازی سایت اگه با تغییرات الگوریتمای گوگل هم خوانی نداشته باشن با افت رتبه همراه هستن. در نتیجه مرتبا باید سایتا رو براساس آخرین تغییرات گوگل بروزرسانی کرد.

نتیجه گیری :
با در نظر گرفتن مطالب بالا میشه گفت هر دوی این روش ها واسه رسیدن به سود به ما کمک می کنن ولی اگه می خواید همه رقیبان خود رو از میدون به در کنین، هر دو روش رو با هم انجام بدین. سایت خود رو سئو کنین و عملیات بهینه سازی سایت رو واسه تموم قسمتای سایت انجام بدین بعد کلمات کلیدی خود رو با تبلیغات گوگل ادوردز در سطر اول یافته های حفظ کنین.

مشاهده نسخه PDF مقاله: بهینه سازی سایت یا تبلیغات گوگل ادوردز، کدوم رو انتخاب کنیم؟