شاید شمام با الگوریتمای جور واجور گوگل مثل پنگوئن و پاندا آشنا هستین ولی همین چند ماه پیش الگوریتم جدیدی معرفی شد که با در نظر گرفتن تاثیر کم اون بر رتبه بندیای گوگل (درنگاه اول) و سئو توجه کاربران و سئو کاران رو به خود جلب نکرد، اسم این الگوریتم مرغ مگس خوار یا همون Hummingbird هستش.

زمانیکه بدنبال موضوعی مشخص هستیم در اول یه عبارت رو در گوگل جستجو میکنیم و براساس نتایجی که نشون داده میشه معمولا تغییراتی در عبارت جستجو شده ایجاد میکنیم. بنظر میرسه که گوگل هم متوجه این رفتار کاربران موقع جستجو شده و توجه خاصی به اون نشون می ده.

الگوریتمای قبلی به شکل یهویی بر رتبه بندی سایت شما در یافته های جستجوی گوگل موثر بودن و شما خیلی راحت تاثیر مثبت یا منفی اونا رو درک میکردین، بسیار شنیده ایم که سایتی با جریمه به وسیله الگوریتم پنگوئن به طور کامل بازدید خود از موتورهای جستجو رو از دست داده.

مرغ مگس خوار رتبه بندی شما رو به شکل داینامیک تحت تاثیر خود قرار می ده و پیش بینی رفتارای اون به مراتب سخت تر میشه.

تغییر داینامیک با در نظر گرفتن رفتار کاربران نیازمند یه الگوریتم پیچیده و قدرتمنده که اینجا به بررسی اون نمیپردازیم. در این مقاله که به بررسی و تحلیل رفتارای مرغ مگس خوار هنگام جستجو در گوگل پرداخته و با ارائه مثالای قابل درک، شناخت بهتری نسبت به  مرغ مگس خوار و یافته های ورود اون به باغ وحش گوگل پیدا می کنیم.

تغییر عنوان و توضیحات سایت در گوگل

شاید واسه شمام پیش اومده که وقتی لینک مشخصی از سایت خود رو جستجو میکنین، متوجه فرق عنوان و توضیحات نشون داده شده با چیزی که خودتون در تگای متا وارد کردین میشین. این مسئله یکی از فعالیتای مرغ مگس خواره که در ادامه به بررسی دلایل احتمالی اون میپردازیم:

۱- زمانیکه عبارتی به وسیله کاربر در گوگل جستجو میشه و به نتیجه دلخواه خود نمی رسه، با تغییر عبارت جستجو بدنبال یافته های بهتره، در این زمان الگوریتم مرغ مگس خوار بعضی لینکا رو از یافته های جستجو حذف میکنه و یه سریای دیگه رو با تغییر عنوان و توضیحات به کاربر نشون می ده! چون ممکنه اطلاعات وارد شده به وسیله شما واسه کلیک کردن کاربران به درد بخور نباشه ولی محتویات صفحه همون هدف لازم کاربر باشه.

این روند نیازمند شناخت درست کلمات و بار معنایی هر کدوم از اونا به وسیله مرغ مگس خواره.

۲- نمایش توضیحات بستگی به عبارت جستجو شده به وسیله کاربر داره؛ اگه عبارتی در توضیحات متای صفحه موجود نباشه ولی در محتویات اون بخوبی مورد استفاده قرار گرفته شده باشه. گوگل به شکل خودکار بخشی از متن که عبارت مورد نظر کاربر در اون هست رو به عنوان توضیحات سایت شما نمایش می ده و حتی در مواردی عنوان صفحه رو هم واسه جلب نظر کاربر تغییر می ده.

در واقع الگوریتم مرغ مگس خوار شانس دومی به شما داده و اگه در این شانس دوباره هم موفق نباشین ممکنه در دراز مدت حتی جایگاه خود رو در اون عبارت از دست بدین

۳- رابطه موضوعی میان توضیحات، عنوان و محتوای صفحه اهمیت خیلی بالایی داره، با در نظر گرفتن چگالی کلمات استفاده شده شده در هر صفحه گوگل میتونه به صورت تقریبی موضوع شما راحدس بزنه و اگه موضوع محتوای شما با عنوان انتخاب شده واسه اون همخوانی کافی نداشته باشه مرغ  مگس خوار به جای شما تصمیم گرفته و اونو بازنویسی میکنه.

اگه سایت شما بارها در لیست یافته ها به کاربران نشون داده شه ولی تعداد کلیک روی اون متناسب با انتظار گوگل و جایگاه شما نباشه، الگوریتم مرغ مگس خوار با تغییر توضیحات و عنوان صفحه تلاش بر افزایش شانس شما و جلب نظر کاربران داره.

نتیجه اینکه تغییر عنوان و توضیحات به وسیله گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار واسه بهتر شدن وضعیت شما و کمک به جذب بازدیدکننده بیشتر و بهتر شده های گوگل انجام میشه، اگه این اتفاق خیلی وقتا واسه صفحات سایت شما اتفاق می افته باید در چگونگی نوشتن عنوان و توضیحات خود بازنگری جدی صورت بدین.

نگاه مرغ مگس خوار به رفتار کاربران

یکی دیگه از فعالیتای الگوریتم مرغ مگس خوار بررسی و تحلیل رفتار کاربران هنگام مشاهده لیست یافته های جستجوی گوگل تو یه عبارت خاصه. بطور مثال اگه سایت شما رتبه سوم یافته های جستجوی گوگل در عبارت “جام جهانی” باشه ولی درصد بالایی از کاربران این نتیجه رو به رتبه های اول و دوم ترجیح بدن کم کم جایگاه شما خوب میشه.

آدما آخرین تکنولوژی گوگل هستن! مرغ مگس خوار آدما رو بهتر از روباتای گوگل میدونه.

Rand Fishkin بنیانگذار و مدیر شرکت MOZ یکی از شناخته شده ترین افراد در مورد سئو و بهینه سازی سایتا در دنیاس. Rand با راه اندازی یه سیستم جدید می خواد تا تاثیر رفتار کاربران بر یافته های جستجوی گوگل رو به شکل تجربی بررسی کنه و به همین منظور در آخرین آزمایش خود از دنبال کنندگان خود در توییتر درخواست کرد تا عبارت imec lab رو در گوگل جستجو کرده و روی نتیجه هفتم که مربوط به وبلاگ اون بود کلیک کنن.

سئو

در آزمایش تحلیل رفتار کاربران بر یافته های مرغ مگس خوار، ۲۲۸ نفر شرکت کرده و در وقتی کوتاه روی لینک مورد نظر اون کلیک کردن، با گذشت فقط دو ساعت! جایگاه صفحه مورد نظر از رتبه هفتم به رتبه اول رسید.

اما واقعا چه اتفاقی افتاد؟ گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار آدما رو به روباتای خود بهتر می دونن، وقتی افراد زیادی هنگام جستجوی یه عبارت خاص رتبه هفتم رو به رتبه اول ترجیح دادن پس باید این رتبه بندی عوض شه. توجه کنین که این آزمایش با جامعه ای گسترده از نقاط جور واجور جهان انجام گرفته و کلیک کردن دائمی خود شما بر لینک سایت نمی تونه اینجور نتیجه ای به همراه داشته باشه.

در صورت انجام این کار اتفاق عجیب دیگری اتفاق می افته که اونم بیان کننده پیچیدگی این الگوریتم هوشمنده، حذف سایت شما از یافته های جستجوی گوگل به شکل مقطعی!

منبع: وب سیما