می دونین که موتورهای جستجو بر چه اساسی کار می کنن و چه اتفاقی میفته که از نظر گوگل وب سایتی نسبت به سایت دیگری ارجحیت پیدا می کنه؟ شما در این مطلب با الگوریتمای گوگل آشنا شده و می بینین گه تاثیرشون بر یافته های جستجو چیجوریه؟

تازگیاً یکی دیگه از الگوریتمای گوگل با عنوان Google MEDIC UPDATE منتشر شده و این نشون میده که گوگل همیشه در حال بروزرسانی الگوریتمای خوده. این الگوریتما به گوگل کمک می کنن که نسبت به مطالب و شرایط جور واجور عکس العمل نشون داده و بهترین شرایط واسه کاربران به وجود بیاره. البته یکی از دیدگاه های اشتباهی که در مورد الگوریتمای گوگل هست اینه که بیشتر کاربران و وبمستران فکر می کنن که هر کدوم از این الگوریتما یه سیستم جدا از هم بوده که همیشه روی گوگل باقی می مانند.

 این در حالیه که هر کدوم از این الگوریتما یه بروزرسانی یاآپدیت از سیستم کلی گوگله، که با وجود باقی موندن بروزرسانیای قبلی، یه بروزرسانی جدید به اون اضافه می شه. به خاطر درک بیشتر این موضوع و آشنایی شما با الگوریتمای گوگل، مروری کلی بر همه الگوریتمای به وجود اومده از سال ۲۰۰۳ تا کنون داریم و نشون میدیم که هر کدوم از این الگوریتما با چه هدفی به وجود اومده ان.

بیشتر بدونین:  ۱۰ ویژگی که یه سایت خوب باید داشته باشه

الگوریتمای گوگل چه هستن؟

 قبل از هر چیزی باید بدونیم که الگوریتمای گوگل چه هستن و با چه سیستمی کار می کنن؟ کلا الگوریتم به یه سیستم ریاضی می گن که در جریان اون میشه چند موضوع دیگه رو تعریف کرد و اونا رو به نتیجه رساند. مثلا، فرض بگیرین که فردی می خواد به یه نشانی مشخص برسه، اگه این فرد از شما سوال کنه که از چه راهی عبور کنه، می تونیم پیشنهاد پیاده رفتن، به کار گیری مترو و هم اینکه به کار گیری اتوبوس رو که سه پیشنهاد فرق داره، به اون بدیم. هر سه روش اونو به مقصد میرسونه و تنها زمان رسیدن در هر کدوم از اونا فرق داره. ما می تونیم اسم هر کدوم از این مسیرها رو یه الگوریتم بنامیم.

 الگوریتمای گوگل به همین روش عمل می کنن و به کاربران این نکته رو نشون میدن که چگونگی رسیدن به بهترین رتبه در گوگل به چه صورته. فرقی که در این الگوریتما هست اینه که اون در مورد اونا اطلاعات چندانی بروز نمی ده تا وبمسترها فقط روی اونا متمرکز نشن. این موضوع باعث می شه که همیشه کاربر و بازدیدکننده در اولویت قرار گیرد و مطالب مناسب دریافت کنه. حالا بریم تا تک تک الگوریتما رو با هم بشناسیم.

۱٫ الگوریتم بوستون (Google Boston)

الگوریتم بوستون به عنوان اولین بروزرسانی و بروزرسانی الگوریتمای گوگل بود که در سال ۲۰۰۳ تو یه کنفرانس علمی مهندسی ارائه شد. این الگوریتم، عزمشو جزم کرد که در روند بررسی، مطالب رو به صورت ماهانه یا حتی زودتر بکنه. در قدمای بعدی تغییراتی در این الگوریتم بوجود اومد که در جریان اون مطالب به صورت روزانه بررسی می شد و کاربران به فکر انتشار روزانه محتوا در سایت خود بودن.

۲٫ الگوریتم فلوریدا (Google Florida)

 این الگوریتم در ماه نوامبر سال ۲۰۰۳ منتشر شد و انگار وبمسترهای اون زمان رو تحت اثر قرار داد. در واقع در این الگوریتم به وبمسترها نشون داده شد که از چه تکنیکی واسه جذب ترافیک ارگانیک استفاده کنه. مثلا، به کار گیری کلمات کلیدی یا حتی به کار گیری لینکای داخلی و خارجی مواردی بود که در این الگوریتم رنگ واقعیت به خود گرفت.

۳٫ الگوریتم شخصی سازی یافته های جستجو (Google Personalized Search)

این الگوریتم در ژوئن سال ۲۰۰۵ از طرف گوگل منتشر شد و در اون کاربران می تونستن از گذشته جستجوی خود واسه جستجوهای جدید استفاده کنن. در واقع، تلاشا و جستجوهای قبلی کاربران در این الگوریتم ذخیره شده و گوگل در جستجوهای بعدی این موارد رو به اونا نشون می داد. این الگوریتم نشون دهنده دسترسی گوگل واسه اولین بار به گذشته جستجوی کاربرانه.

۴٫ الگوریتم جستجوی کلی (Google Universal Search)

 این الگوریتم در ماه می سال ۲۰۰۷ واسه سهولت کاربران گوگل راه اندازی شد و میشه اونو به عنوان یکی از بهترین به روزرسانیای گوگل در نظر گرفت. تا قبل از به وجود اومدن این الگوریتم، کاربران به هنگام جستجو، نتایجی شامل تصاویر، اخبار، کتابا و موارد مشابه دریافت می کردن. این در حالیه که الگوریتم جستجوی کلی باعث تفکیک هر کدوم از این یافته های بود و ما از این تاریخ به بعد می تونیم اخبار، تصاویر گوگل یا هر مطلب متفرقه دیگری رو به صورت جدا از هم بگیریم. تصویر زیر نشون میده که منظور این الگوریتم چیه.

۵٫ الگوریتم پیشنهاد گوگل (Google Suggest)

 پس از ۴ سال استفاده آزمایشی، در آخر الگوریتم پیشنهاد گوگل در آگوست سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد. در این الگوریتم، دقیق شدن و فوکوس کردن روی به کار گیری عبارات کلیدی یا همون کوئری (Query) بود. این الگوریتم به کاربران کمک می کرد که علاوه بر کلمه یا عبارت کلیدی خود، کلمات کلیدی محبوب رو هم ببینه و از بین اونا گزینه های بهتر رو انتخاب کنن. این الگوریتم به عنوان مقدمه واسه الگوریتم Google Instant بود که در سال ۲۰۱۰ پیشنهاد شد و نوع پیشرفته دیگری از الگوریتمای گوگله.

۶٫ الگوریتم کافئین (Google Caffeine)

تا قبل از به وجود اومدن الگوریتم کافئین، سیستم ارائه محتوا در گوگل و یافته های جستجو به صورت لایه لایه بود که فقط سایتای دارای رتبه بالاتر در همون جستجوی اول نشون داده می شدن و بیشتر سایتای جدید دیده نمی شدن. گوگل واسه پشتیبانی از سایتای جدید و سایتای ضعیف تر، در سال ۲۰۰۹ یه الگوریتم به نام الگوریتم کافئین معرفی کرد که راه اندازی اون به ژوئن ۲۰۱۰ افتاد. در این سیستم دیگه خبری از لایه بندی بودن سایتا با در نظر گرفتن قیمت اونا نبود و واقعا جستجوی کاربران به صورت کلی و در بین همه سایتا انجام می گرفت.

قیمت

۷٫ الگوریتم پاندا (Google Panda)

الگوریتم پاندا در اول با نام Farmer منتشر شد که انگار به صورت غیرمستقیم ریز شدن گوگل در مزارع محتوا و ارائه یه محتوای با کیفیت به وسیله ایشون رو نشون می داد. اما در هر صورت این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ با نام رسمی پاندا ارائه شد که نام اون از نام مهندس سازنده الگوریتم گرفته شده. واقعا این الگوریتم در جواب به تعداد روز افزون شکایت جامعه جهانی به سایتای با محتوای بی کیفیت ساخته شد. پاندا بیشترً به سراغ سایتایی با محتوای ضعیف میره که مطالب بقیه سایتا رو کپی کرده و به عنوان محتوای خود منتشر می کنن. الگوریتم پاندا یکی از مهم ترین وسایل بود که با هدف مقابله با یافته های جستجوی خاکستری یا همون سئو کلاه خاکستری به وجود اومد.

۸٫ الگوریتم پنگوئن (Google Penguin)

الگوریتم پنگوئن رو میشه الگوریتم تراشکار گوگل معرفی کرد که هدف اصلی اون کاهش رتبه بندی سایتایی بود که از راه غیر قانونی و با نقض دستورالعملای کیفی گوگل خود رو به رتبه های بالاتر رسونده بودن. این الگوریتم در ماه آوریل سال ۲۰۱۲  منتشر شد و هنوزم به عنوان یکی از مهمترین اصول کار گوگل شناخته می شه.

ً سایتایی که از فوت وفنای جور واجور مانند روشای اسپم، به کار بردن زیادتر از اندازه کلمات کلیدی و هم اینکه لینکای غیرقانونی استفاده می کنن، آمار بازدیدها و ترافیک و ارگانیک رو کاهش میدن. این به روزرسانی در الگوریتمای گوگل سایتای جور واجور استفاده کننده از سئو کلاه سیاه رو شدیدا مجازات می کنه. پس وبمسترها مجبور هستن که سایتایی با کیفیت محتوای بالا بسازن و تجربیات مثبتی در اختیار کاربران بذارن تا تجربه کاربری سایت هم رشد کنه.

کلا، مقابله با لینکای به دست اومده از سایتای اسپم، تشخیص لینکای پولی و یا کلیکای خریداری شده و هم اینکه تشخیص بهینه سازی زیادتر از اندازه، از نقاط قوت پنگوئن هستن.

۹٫ الگوریتم Google Knowledge Graph

این مورد از الگوریتمای گوگل به خاطر این راه اندازی شده که کاربران و جستجوگران خیلی راحت تر و سریع به اطلاعات علمی دسترسی داشته باشه. الگوریتم Google Knowledge Graph در ماه می سال ۲۰۱۲ معرفی شد و روال کار اون بدین صورته که یه نمودار از اطلاعات در سمت راست یافته ها به کاربر نشون میده. گوگل اعلام کرده که این الگوریتم به درک بهتر جستجوگران از جهان واقعی و روابط اونا با همدیگه کمک می کنه. جالبه بدونین که این الگوریتم موقع راه اندازی، اطلاعات مربوط به ۵۰۰ میلیون شی خاص و هم اینکه اطلاعات درباره رابطه بین سه و نیم میلیارد مورد جور واجور رو، به طور کامل داشته.

واسه درک این موضوع پیشنهاد می کنم که کلمه مدیر وب رو در گوگل سرچ کنین. یافته های جستجو علاوه بر اطلاعات و موارد معمولی که در هر حالتی نشون داده می شن، یه نمودار جدا از هم در سمت راست رو هم نمایش میده که به عنوان اطلاعات تکمیلی به شما داده می شه. این اطلاعات معمولاً شامل نشانی، نوع کار و کاسبی و بخش فعالیت کلید واژه جستجو شده.

۱۰٫ الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird)

 کم کم، گوگل فهمید که عکس العمل جستجوگران نسبت به کوئریا بسیار خاص و استثنایی و خاص هستش و ً اونا به شکلیه که فقط به سراغ یه عبارت یا چند کلمه مربوطه برن. این موضوع نشون می داد که کاربران نسبت به یافته های جستجو حساسیت بالایی دارن و بهتر می دونن که یافته های بسیار نزدیک تر و دقیق تر باشه. پس یکی دیگه از الگوریتمای گوگل با عنوان الگوریتم مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.

 این الگوریتم نسبت به مدلای قبلی تغییر اون چنانی و بسیار بزرگی نداشت، اما توانایی اون بسیار مهم و موثر بود که باعث جلب رضایت کاربران می شد. زیرو رو کردن و گشتن های گوگل نشون میده که به کار گیری الگوریتم مرغ مگس خوار تقریباً نزدیک به ۹۰ درصد از یافته های جستجو رو تحت اثر قرار داده و یافته های بهینه شده رو به کاربران عرضه می کنن.

بیشتر بدونین:  آموزش گوگل ترندز؛ چیجوری از این وسیله واسه رشد کسب وکارمون استفاده کنیم؟

۱۱٫ الگوریتم کبوتر (Google Pigeon)

کبوتر

 پیشنهاد می کنم که در همین اول به کبوتر نامه بر فکر کنین تا درک درستی از این الگوریتم داشته باشه. الگوریتم کبوتر ژوئن سال ۲۰۱۴ به وسیله شرکت گوگل معرفی شد که واسه جستجوهای محلی طراحی شده. این الگوریتم جدید به گوگل این امکان رو میده که از بین یافته های جور واجور، بهترین گزینه رو از نظر موقعیت مکانی و جغرافیایی پیشنهاد دهد. در واقع الگوریتم کبوتراز توانایی الگوریتم پیشنهاد گوگل، الگوریتم نمودار علم، الگوریتم تشخیص زبون و هم اینکه الگوریتم مرغ مگس خوار خود استفاده می کنه تا بهترین گزینه ممکن رو با در نظر گرفتن موقعیت مکانی جستجوگر، به اون پیشنهاد دهد. این یکی از کامل ترین و بهترین الگوریتمای گوگل در جستجوهای محلیه.

۱۲٫ الگوریتم Mobilegeddon

 شرکت گوگل با در نظر گرفتن پیش بینیایی که در مورد به کار گیری گوشیای هوشمند و روند رو به رشد کاربرد اونا داشته، یه الگوریتم به همین موضوع اختصاص داده. الگوریتم جدید Mobilegeddon در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ پخش شد و وظیفه اون بررسی سایتای مربوط به گوشی موبایل و محتوای اوناس. در واقع این الگوریتم در نگاه کلی به سایت این نکته رو روش زوم می کنه که سایت مورد نظر چقدر متناسب با گوشیای هوشمند و تبلتا طراحی شده. حتماً بحث ریسپانسیو بودن طراحی سایت رو شنیدین که دقیقاً واسه تناسب با این الگوریتم مطرح شده.

موبایل

۱۳٫ الگوریتم رنگ برین (Google RankBrain)

شرکت گوگل الگوریتم رنک برین رو بدین شکل معرفی می کنه که یه سیستم هوش مصنوعی یادگیری ماشینه که موتورهای جستجو رو در ایجاد رابطه بین کلمات جور واجور کمک کرده و یافته ها رو بهینه سازی می کنه. کاری به معنی تحت اللفظی این الگوریتم نداریم و بیشتر می خوایم کارکرد اونا رو بررسی کنیم. فرض بگیرین که شما در مورد الگوریتمای گوگل جستجو می کنین. در الگوریتم رنک برین، یافته های مختلفی با در نظر گرفتن این کلید واژه بررسی می شه و نزدیک ترین اونا رو به شما پیشنهاد میده. در واقع، این الگوریتم مانع می شه که یافته های مربوط به خود کلمه گوگل یا خود کلمه الگوریتم در یافته های اصلی آورده شه تا کاربر یافته ها رو به صورت دقیق و در رابطه دریافت کنه.

۱۴٫ الگوریتم موش کور (Possum)

الگوریتم موش کور رو میشه نسخه بهتر شده الگوریتم کبوتر معرفی کرد که در سپتامبر سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این الگوریتم پا رو بالاتر گذاشته و محدوده جستجوهای محلی رو بسیار کوچیک تر کرده. مثلا، این الگوریتم به شما این امکان داده می شه که کار و کاسبیای خارج شهر رو از کسبوکارهای داخل شهر تفکیک کنین. حتی با کمک این وسیله امکان تعیین فاصله تا محل مورد نظر هم به جستجوگران داده می شن. کلا امتیازات به کار گیری الگوریتم موش کور در سه مورد خلاصه می شه:

• این الگوریتم مشاغل و کار و کاسبیای خارج از محدوده شهری رو نسبت به مشاغل داخل شهر تفکیک می کنن تا تناسب اونا با کلید واژه بهتر باشه؛

• از این الگوریتم واسه فیلتر کردن مکانای نزدیک به هم و دارای نشانی برابر استفاده می شه؛

• محل فیزیکی فرد جستجوگر یا تایپ کننده اثر زیادی بر یافته های داره. این یعنی اگه شما در منطقه خاصی از تهران به دنبال رستوران بگردین، مطمئنا الگوریتم موش کور شما رو به سراغ گزینه هایی می بره که به منطقه مورد نظر نزدیک تر باشه.

بیشتر بدونین: گوگل آنالیتیکس و هر چیزی که واسه کار با اون باید بدونین

۱۵٫ الگوریتم پنگوئن نسخه ۴

 بروزرسانی و بروزرسانی کردن فقط به معنی معرفی نسخه های جدید نیس و میشه الگوریتمای گوگل رو با روشای جور واجور بروزرسانی کرد. یکی از این موارد، الگوریتم پنگوئن ۴ه که در سال ۲۰۱۶ و در سپتامبر معرفی شد. این نسخه از الگوریتم پنگوئن دو مزیت بزرگ داره که یکی از اونا به کار بردن جستجوی زمان لحظه ای در یافته هاس. یعنی در این لحظه یافته های جستجو با ۵ دقیقه دیگه ممکنه فرق داشته باشه.

هم اینکه در نسخه ۴ این الگوریتم واسه کسائی که در نسخه های قبلی متضرر شدن راهکارهایی پیشنهاد شده که بتونه رتبه های قبلی خود رو به دست می یارن. در واقع اگه این افراد یا سایتا اقدامات لازم واسه پاکسازی لینکای اسپم و دیدگاه های بدون هویت بکنن، به همون رتبه قبلی خود برمیگردن.

• سایتایی که دارای یه صفحه نمایش پنجره ای هستن که بدون این دست اون دست کردن پس از ورود کاربر به سایت، باز شده و کاربر مجبوره که اونو ببنده؛

• سایتایی که یه کادر و مستطیلی تبلیغاتی در جلوی چشم کاربر قرار میدن و بازدیدکننده مجبوره که واسه رسیدن به محتوای اصلی اونو رد کنه؛

• سایتایی که در بخش فوقانی صفحه اصلی خود یه کادر می ذارن که محتوای اون با محتوای اصلی سایت فرق داره و ممکنه کاربر رو از موضوع اصلی دور کنه.

۱۷٫ الگوریتم فرد (Google Fred)

بروزرسانی الگوریتم فرد در ماه مارس سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد. این الگوریتم بیشتر سایتای رو مورد هدف قرار می داد که کسب درآمد و تبلیغات رو بیشتر از تجربه کاربران در اولویت خود قرار میدن. به کار گیری اسم فرد واسه این الگوریتم توجیه خاصی نداره و در واقع طراح اون، انگار از یه اسم شوخی و غیر رسمی واسه اون استفاده کرده.

سایتایی با محتوای بی کیفیت، دارای لینکای بد و اندازه تبدیل زیادتر از اندازه، پاپ آپا وشیوهای تبلیغاتی زیادتر از اندازه روی صفحه، به اصطلاح به دنبال کم کردن ترافیک ارگانیک و بردن کاربران به سمت انتقال بازدید هستن. جالبه بدونین که بعضی از این سایتا تا ۹۰ درصد از ترافیک خود رو به جاهای دیگه منتقل می کنن و از اسلاحایی مانند تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی استفاده می کنه.

 الگوریتم فرد به این سایتا اجازه کار نمی ده و عقیده داره که این موضوع به کاربران گوگل آسیب می زنه. پس، سایتایی که از این روش استفاده می کنن، باید در انتظار مجازات گوگل باشن که همون پنالتی شدنه.

۱۸٫ الگوریتم Google BROAD CORE

در ۱ آگوست سال ۲۰۱۸، گوگل در توییتر تأیید کرد که در این هفته بروزرسانی الگوریتمای مرکزی به شکل گسترده انجام گرفته. با وجود اینکه گوگل هر روز تغییراتی به صورت ریز و غیر محسوس در یافته های خود به وجود می آورد، اما بعضی از اونا گسترده تر و متمرکزتر هستن. این مورد باعث می شه که الگوریتمای جدیدی به وجود بیان که این الگوریتم هم در بین اونا قرار میگیره. کارایی الگوریتم Google BROAD CORE اینه که هیچ کدوم از سایتا محل امنی واسه حضور ندارن و اگه یه سایت بتونه محتوای عالی و با کیفیت و البته «تخصصی» تولید کنه، بدون توجه به رتبه سایت، می تونه خود رو به بالاترین رتبه ممکن برسونه.

۱۹٫ الگوریتم Google MEDIC UPDATE

 این الگوریتم بخشی از الگوریتم اصلی Google BROAD COREه که همزمان با اون شروع به کار کرده. در اول از این الگوریتم با عنوان Medic یاد می شد، چون بیشتر سایتای مربوط به بخش پزشکی و بهداشتی رو تحت اثر قرار میده. اما بعد از یه مدت گوگل با تغییراتی در اون، اعلام کرد که بخشای دیگه صنعتی و حقوقی رو هم به وسیله این الگوریتم تحت اثر قرار میده.

این در واقع یه ترفند از طرف گوگل واسه تقویت سایتای تخصصیه. اما می ببینن که واسه این یه مطلب پزشکی تخصصی وقتی جستجو می کنین، بیشتر وبلاگایی بالا میان که رتبه بهتری دارن. با وجود الگوریتم Medic، این موضوع منتفی شده و شما واسه هر بحث تخصصی به همون سایت تخصصی اون هدایت میشین.

نتیجه گیری

 پس می بینیم که روند رشد الگوریتمای گوگل بیشتر به سود کاربران و واسه به دست آوردن مطالب ربط داره. واقعا، گوگل این موضوع رو در نظر گرفته که بیشتر جستجوگران، آدمایی با سطح علم معمولی هستن که تنها کلید واژه رو وارد می کنن و با جستجوی تخصصی آشنایی ندارن. حالا باید منتظر بمونیم تا ببینیم که گوگل در سالای بعدی چه تغییراتی در الگوریتمای خود به وجود می آورد.

مشاهده نسخه pdf مقاله: آشنایی با الگوریتمای گوگل و تاثیر اون بر یافته های جستجو