شنا کردن چه تاثیری بر سلامت مغز و روح شما داره؟

همه ما میدونیم که شنای کردن تا چه حد می تونه آرامش بخش باشه. شنا موجب می شه اکسیژن بیشتری در ماهیچها جریان یابد و شما رو مجبور می کنه تا تنفس خود رو منظم کنین. شنا روش ایده آلی واسه کاهش استرسه. شنا کردن در زیر آب، مثل بودن در جهانی دیگره. آب، تصویر آسمان بالای سر رو تغییر داده و درخشش خورشید در کف استخر رو به شکل الگویی روحانی و آسمونی درمی آورد. پس تعجبی نداره که شنا شما رو در فضای ذهنی ایده آلی قرار می ده. در این مقاله در مورد تاثیرشنا کردن بر سلامت مغز و روح می خونین.

 

مغز در زمان شنا کردن چه واکنشی نشون می ده؟

شنا ورزشی ذهنیه. کارکرد مغز، در اثر فرآیندی موسوم به نورژنز یا نورون زایی ناحیه هیپوکامپ (hippocampal neurogenesis) بهبود پیدا میکنه. در این فرآیند، مغز سلولای از دست رفته در اثر استرس رو جانشین می کنه. زمانی که با آب برخورد می کنین، به دلیل خنکی آب، بی معطلی حال شما بهتر می شه و از خستگی و افسردگی آزاد میشید.

در مطالعه تازه ای به وسیله دکتر هوارد کارتر از دانشگاه استرالیای غربی، دانشکده علوم ورزشی، چگونگی واکنش مغز در زمان شنا کردن مشخص شده. گروهی از دانشمندان به رهبری کارتر، این فرضیه رو مطرح کردن که غوطه ور شدن در آب تا سطح دهلیز راست قلب، موجب افزایش گردش خون در درون مغز می شه. دهلیز راست در طرف راست بالای قلب قرار داره و یکی از چار چاله توخالی قلبه. خون به وسیله دو رگ بزرگ، وارد دهلیز راست می شه. این رگا، ورید اجوف فوقانی و ورید اجوف تحتانی نام دارن. وظیفه ی این دو رگ، بازگرداندن خونیه که اکسیژن رو به بخشای مختلف بدن رسانده. خون بازگردانده شده دارای اکسیژن کمیه. سینوس کرونری، رگ کوچیک تری در دیواره ی قلبه که خون رو به درون دهلیز راست، تخلیه می کنه.

مطلب مرتبط :   شهرهای دیدنی ایتالیا و جاذبه های وسوسه انگیز اون 

دکتر هوارد کارتر در مجله آمریکایی فیزیولوژی (American Journal of Physiology) می گه: «ما دریافته ایم زمانی که فرد تا سطح قلب خود در آب غوطه وره، جریان خون در مغز اون سریع تر از وقتیه که روی زمین قرار داره. این یافتها زمینه رو واسه انجام بررسیای بیشتر در مورد تاثیرات شنا بر سلامت عروق مغزی، آماده می کنه.»

وقتی شرکت کنندگان در آب غوطه ور بودن، جریان خون در شریان مغزی میانی اونا به میزان ۱۴ درصد زیاد شد، در حالی که جریان خون در شریان مغزی خلفی اونا هم ۹ درصد افزایش داشت.

به گفته کارتر: « در شکلای مختلف مختلف فعالیتای آبی، مثل ایروبیک در آب و شنا هم، مثل ورزشای زمینی، اثرات وارد شده بر کارکرد قلب و جریان خون در مغز، فرق کمی با همدیگه دارن.»

علاوه بر این، شنا می تونه سلامت روحی شما رو هم بهبود ببخشد

  • شنا کمک می کنه تا باعثای خارجی رو از خود دور کنین: زمانی که در آب غوطه ور میشید، صداهای خارجی قطع می شن. تنها چیزی که حس می کنین، تماس آب با پوست شماس. بر تنفس، کف استخر و آرامش آب تمرکز می کنین. زمانی که شنا می کنین، همه چیز آسون می شه. شنا یک جور مدیتیشنِ در حال حرکته.
  • شنا شکلی عالی از ورزش با مشکلات کمه: حرکت نرم و روان در بین آب، موجب پمپاژ خون در قلب می شه. این واسه ماهیچها و ریها هم عالیه و فشار کمی بر مفاصل شما وارد می کنه. زمانی که از بدن خود مراقبت می کنین، سلامتی روحی شمام تا حد زیادی بهبود پیدا میکنه. چند بار در هفته شنا کردن، راه خیلی خوبی واسه ورزش کردن و بهتر شدن حال شماس.
  • شنا موجب آزاد شدن اندورفین می شه: شنای خوب موجب آزاد شدن ترکیبات طبیعیِ ایجاد احساس خوب در شما می شه که اندورفین نام دارن. شنا می تونه هورمونای استرسِ جنگ و فرار اضافی رو به آرامش عضلانی تبدیل کنه. آخرش پس ی آزادی از استرس، رشد سلولای مغزی جدید هم زیاد می شه.
مطلب مرتبط :   شورای رقابت چیه و چه وظایفی داره؟ 

برگرفته از: lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید